مهدی شهسواری: واگذاری دبیرخانه ملی سازندگان کشور به استان یزد، یک گام به جلو مهدی شهسواری: واگذاری دبیرخانه ملی سازندگان کشور به استان یزد، یک گام به جلو

مهدی شهسواری: واگذاری دبیرخانه ملی سازندگان کشور به استان یزد، یک گام به جلو

مهدی شهسواری: واگذاری دبیرخانه ملی سازندگان کشور به استان یزد، یک گام به جلو ، در ادامه در مورد سیاسگذاری های مرتبط با رشته عمران و واحد مجریان را می خوانیم

کد خبر: 020215017 تاریخ انتشار: جمعه ۱۵ اردیبهشت ۰۲ - ۶:۰۲ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، مهدی شهسواری: واگذاری دبیرخانه ملی سازندگان کشور به استان یزد، یک گام به جلو ، در ادامه در مورد سیاسگذاری های مرتبط با رشته عمران و واحد مجریان را می خوانیم

مهدی شهسواری: واگذاری دبیرخانه ملی سازندگان کشور به استان یزد، یک گام به جلو

مهدی شهسواری: واگذاری دبیرخانه ملی سازندگان کشور به استان یزد، یک گام به جلو
دبیر هیات مدیره سازمان بیان داشت: واگذاری دبیرخانه ملی سازندگان کشور به استان یزد، یک گام به جلو
اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد با رویکردی تخصصی و آموزش محور اقداماتی را در راستای ارتقای کیفی و کمی خدمات برای جامعه مهندسان و جامعه مخاطبان در دستور کار قرار دادند.
از جمله این اقدامات برنامه ریزی و تنسیق امور مجریان یا بعبارتی بهتر سازندگان ذی صلاح ساختمانی است که در این دوره هیات مدیره تاکید بسیاری بر آن شده است.
در ادامه گفتگو با «مهدی شهسواری» دبیر هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در مورد سیاسگذاری های مرتبط با رشته عمران و واحد مجریان را می خوانیم.
بعنوان نخستین سوال، با توجه به اینکه شما نماینده هیات مدیره در کمیسیون مجریان هستید، رویکرد هیات مدیره دوره نهم در بخش اجرا چگونه تعریف شده است؟
همان‌گونه که مستحضر هستید مهندسان سازمان در ۳ بخش طراحی، نظارت و اجرا مشغول فعالیت هستند که در بخش اجرا، فرآیند ساخت و ساز توسط سازندگان حقیقی و مجریان حقوقی انجام می گیرد. برای ساخت ساختمان ها همان‌گونه که قانون نیز پیش بینی کرده است کل فراید ساخت و ساز باید توسط افراد یا شرکتهای دارای صلاحیت اجرا صورت گیرد.
رویکرد هیات مدیره نیز تقویت سازندگان ذیصلاح در زمینه اجرا و فرهنگ سازی عام جهت تحقق این امر است که با توجه به گستردگی فعالیتهای مرتبط با سازندگان در نخستین قدم واحد مجریان در چارت تشکیلاتی سازمان تعریف و اجرایی گردید تا برای سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظم بخشی به امور این حوزه با تمرکز بیشتری فعالیت شود.
برای تبیین جایگاه سازندگان ساختمانی(مجریان ذیصلاح) در استان چه اقداماتی صورت گرفته است؟
بمنظور فرهنگ سازی و تبیین جایگاه سازندگان در استان و حتی در سطح کشور با پیشنهاد و ابتکار سازمان استان یزد همایش ملی سازندگان حرفه ای مسکن و ساختمان را در سال گذشته برگزار کردیم به طوری که این اقدام نتایج قابل قبولی از قبیل مشارکت سازندگان در اجرای پروژه های اقدام ملی و واگذاری دبیرخانه ملی سازندگان کشور به استان یزد را به دنبال داشت. فعالیت های این دبیرخانه هم اکنون در حال اجرا است و انشالله در سال جاری شاهد نتایج اقدامات مثبت آن خواهیم بود.
هم‌چنین با توجه به جلسات برگزار شده کمیسیون، اقدامات انجام شده توسط واحد مجریان و بررسی ساختار واحد مجریان در استانهای دیگر توسط دبیرخانه و برگزاری جلسات متعدد در اتاق فکر سازمان، دو بسته پیشنهادی جامع و کامل درجهت تنسیق و نظم بخشی امور مجریان در هیات مدیره مصوب شد که با بررسی های قانونی و حقوقی از امسال اجرایی خواهد شد. امیدوار هستیم با اقدامات انجام شده و روند کنترل و نظارت مستمر شاهد اجرای واقعی جهت ساخت سریع تر، اقتصادی تر و با کیفیت تر ساختمانها توسط سازندگان حرفه ای باشیم.
شما علاوه بر کمیسیون مجریان، نماینده هیات مدیره در کمیسیون عمران هم هستید، روند فعالیت هیات مدیره در این حوزه به چه شکل است؟
یکی از اهداف سند چشم انداز هیات مدیره دوره نهم بسط و گسترش خدمات مکمل جهت استفاده از تخصصی از دانش مهندسین است که این امر مهم در کمیسیون عمران بررسی و شرح خدمات چندین خدمت مکمل از جمله گود برداری، تخریب، سازه نگهبان و طراحی نما، مقاوم سازی و … به هیات مدیره ارائه گردید.
این موارد با پیشنهاداتی در مورد حوزه مشمولیت و حق الزحمه آن توسط هیات مدیره بررسی و مصوب گردید که هم اکنون فرآیندهای قانونی در جهت اجرایی شدن آن در حال انجام است.
با توجه به اقدامات انجام شده در کمیسیون عمران آیا در خصوص اجرایی شدن مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان نیز اقدامی انجام شده است؟
از دیگر مباحث مطروحه در کمیسیون عمران روند اجرایی شدن مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان یا همان نگه داشت ساختمان ها در زمان بهره برداری است که کمیسیون در حال بررسی و ارائه دستورالعمل جهت صدور پروانه تخریب و بازسازی ساختمانهای با عمر مکفی هستیم که این امر خطیر و مهم توسط مهندسان و متخصصان انجام و نظارت گردد.

کمیسیون عمران تا چه حد به استفاده از فناوری های نوین در بهــبود عملکرساختـــــــمان سازی ورود کرده است؟
صنعت ساختمان یکی از صنایع پایه و مهم با دامنه وسیع و گردش مالی بالاست که ضرورت بازنگری و استفاده از تکنولوژی و فناوری های نوین در حوزه ساخت و ساز امر مهم و حیاتی است. به کارگیری فناوری های ساخت موجب افزایش طول عمر ساختمان، کاهش مصرف انرژی، کاهش زمان ساخت، اقتصادی تر شدن ساخت و مزایای فراوان دیگری خواهد بود.
با برنامه ریزی کمیسیون فناوری های نوین در شورای مرکزی ساختمان کشور دنبال سیاست گذاری، ارائه دستور العمل و حمایت از شرکت های دانش بنیان، تشکیل مراکز رشد و بهره وری در سازمانهای نظام مهندسی کشور به منظور ارتقا سطح و توان علمی مهندسین و مرتبطین با حوزه ساخت و به روز رسانی ساخت و ساز در مقیاس های جهانی خواهیم بود که خوشبختانه سازمان استان یزد با عضویت در این کمیسیون نقش پر رنگی را ایفا خواهد کرد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۵ اردیبهشت ۰۲
1019 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0