نشست بررسی مسائل و مشکلات معادن آذربایجان غربی با حضور تقی نبئی نشست بررسی مسائل و مشکلات معادن آذربایجان غربی با حضور تقی نبئی

نشست بررسی مسائل و مشکلات معادن آذربایجان غربی با حضور تقی نبئی

نشست بررسی مسائل و مشکلات معادن آذربایجان غربی با حضور تقی نبئی ، برگزار شد. سهم معدن در تولید ناخالص داخلی کشور 1 درصد است

کد خبر: 991104003 تاریخ انتشار: شنبه ۴ بهمن ۹۹ - ۹:۳۷ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، نشست بررسی مسائل و مشکلات معادن آذربایجان غربی با حضور تقی نبئی ، برگزار شد. سهم معدن در تولید ناخالص داخلی کشور ۱ درصد است

نشست بررسی مسائل و مشکلات معادن آذربایجان غربی با حضور تقی نبئی

نشست بررسی مسائل و مشکلات معادن آذربایجان غربی با حضور تقی نبئی
سهم معدن در تولید ناخالص داخلی کشور ۱ درصد است
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور با اشاره به ظرفیت بالای معدنی کشور در دنیا بیان کرد: در حال حاضر نقش معدن در تولید ناخالص داخلی یک درصد است.
تقی نبئی با اشاره به ظرفیت بالای معدنی کشور در دنیا بیان کرد: در حال حاضر نقش معدن در تولید ناخالص داخلی یک درصد است.
وی در نشست بررسی مسائل و مشکلات معادن آذربایجان غربی با بیان اینکه در حال حاضر سهم معادن در تولید ناخالص داخلی در دنیا ۵ تا ۷ درصد است، از سال گذشته تاکنون چرخش اقتصادی کشور به سوی معدن پیش رفته و امسال وضعیت معدن بهتر از سال‌ های گذشته است.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور، با اشاره به فعالیت یازده هزار واحد معدنی دارای پروانه در کشور، بیان داشت: از این تعداد ۵ هزار و ششصد واحد فعال و نیمه فعال بوده و مابقی غیرفعال هستند که کمبود نقدینگی برای سرمایه‌گذاری، فرسودگی ماشین‌آلات و نبود صنایع معدنی متناسب با ذخایر معدنی از مهم‌ترین علل و مشکلات بخش معادن بشمار می‌رود.
وی با تاکید بر تأمین امنیت سرمایه گذاری در حوزه معادن، گفت: سیاست گذاری ‌ها در حوزه معدن باید اصلاح گردد و اگر در این حوزه سرمایه گذاری نشود به جایگاه واقعی نمی‌رسیم.
نبئی در ادامه با بیان اینکه معادن کشور، علاوه بر معارضان محلی و دولتی، با مشکل تأمین مالی و نبود سرمایه گذار برای فعال سازی و بهره برداری، مواجه هستند، تصریح کرد: ضعف در نظارت، تحریم‌ های بین المللی بهمراه تحریم‌ های داخلی برای ورود ماشین آلات موردنیاز بخش معدن سبب بروز مشکلات اساسی در این بخش شده که باید برطرف گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور با اشاره به ضعف نظارت بر حوزه فعالیت معادن گفت: یکی از مشکلات موجود نداشتن ضمانت اجرایی برای طراحی ‌هایی است که ما در حوزه معدن انجام می‌ دهیم یعنی در شرایط فعلی ما بصورت موردی از معادنی بازرسی می ‌کنیم که فهرست آن‌ ها را وزارت صنعت طبق درصد وجود خطر در این معادن اعلام می ‌کند ما هم نتایج تحلیل شده بازرسی‌ ها را برای بررسی و رفع نقص به وزارت‌خانه ارائه می ‌کنیم.
وی ادامه داد: طرحی هم در مجلس اعلام وصول گردید که طرح ممنوعیت صدور پروانه اشتغال برای شاغلین و بازنشسته ‌ها که اگراجرایی گردد، نود و پنج درصد ظرفیت کارشناسی کشور حذف و پنج درصد باقی توانایی کار تخصصی ندارند.
وی ادامه داد: بخش معدن، علاوه بر ایجاد اشتغال‌زایی قابل توجه در کشور، قادر خواهد بود در محرومیت زدایی استان ‌های کشور، نقش مؤثری داشته باشد، در حال حاضر، به علت اینکه تحریم‌ های ظالمانه آمریکا موانعی برای فروش نفت کشور بوجود آورده است؛ بنابراین، فرصت ارتقای جایگاه معدن در اقتصاد کشور را فراهم ساخته است.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور افزود: بیش از هزار و دویست گواهی کشف معدن به پروانه بهره برداری تبدیل نشده که علل آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان غربی نیز در این نشست با اشاره به اینکه یک پنجم پایانه‌های کشور در آذربایجان‌غربی وجود دارد و توان صادراتی بسزایی در این استان داریم، بیان کرد: این استان جزو پنج استان کشور در زمینه میزان ذخایر معدنی است و باید برای گسترش فعالیت‌ های معدنی از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده گردد.
غلام‌رضا بابایی، هم‌چنین بمنظور افزایش بهره وری و کاهش هزینه‌ها بر تغییر روش‌ های سنتی برداشت‌ها از معادن استان به روش ‌های نوین تاکید کرد.
رئیس نظام مهندسی معدن آذربایجان‌غربی هم در این نشست عنوان کرد: ۲ هزار و صد و چهل و دو نفر در این سازمان عضو هستند و در طی سال جاری با وجود شرایط کرونایی ۹ دوره آموزشی از جمله دو دوره آموزشی کارگران معادن با موضوع ایمنی در معادن برگزار کرده‌ایم.
پریسا اسماعیل‌زاده گفت: یکی از مشکلات نظام مهندسی معدن آذربایجان‌غربی با توجه به افزایش حوزه کاری سازمان نظام مهندسی معدن و رشد تعداد اعضا، از استاندار درخواست اعطای یک زمین برای ساخت ساختمان هستیم.
منبع خبر : سایت خبری شعار سال

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ بهمن ۹۹
698 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0