نشست بررسی مسائل ناظران ساختمانی در محل شورای شهرستان اسلامشهر نشست بررسی مسائل ناظران ساختمانی در محل شورای شهرستان اسلامشهر

نشست بررسی مسائل ناظران ساختمانی در محل شورای شهرستان اسلامشهر

نشست بررسی مسائل ناظران ساختمانی در محل شورای شهرستان اسلامشهر ، با حضور سعید سعیدیان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزار شد

کد خبر: 990820001 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۰ آبان ۹۹ - ۸:۴۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، نشست بررسی مسائل ناظران ساختمانی در محل شورای شهرستان اسلامشهر ، با حضور سعید سعیدیان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزار شد

نشست بررسی مسائل ناظران ساختمانی در محل شورای شهرستان اسلامشهر

نشست بررسی مسائل ناظران ساختمانی در محل شورای شهرستان اسلامشهر
لزوم تغییر فرهنگ نظارت بر ساخت‌وسازها/ رقابت ‌ها در نظارت نباید باعث امضاء فروشی گردد
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بیان کرد: تغییر فرهنگ عمومی جامعه برای نظارت بر ساخت‌وسازها نیازی ضروری است.
سعید سعیدیان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، در نشست بررسی مسائل ناظران ساختمانی در محل شورای شهرستان اسلامشهر، گفت: ما در دوران گذار هستیم و در شرایط کنونی کشور، تغییر فرهنگ عمومی جامعه برای نظارت بر ساخت و سازها امری ضروری است.
سعیدیان با اشاره به این که کشور ما از لحاظ وضعیت بلایای طبیعی شرایط خوبی ندارد، ادامه داد: در گذشته، فرهنگی در کشور وجود داشت که ساخت و سازهای ساختمانی بصورت سنتی انجام گردد، اما در شرایط کنونی باید به این نوع نگرش سنتی تغییر وضعیت داده شود و متأسفانه فرهنگی در کشور وجود دارد که ناظر ساختمانی خوب کسی است که بر سر پروژه حاضر نگردد.
وی با تأکید بر این که باید شرایطی فراهم گردد تا این دوران گذار بخوبی عبور کند، عنوان داشت: بعد از زمین لرزه رودبار و منجیل که آمار خسارات مالی و تلفات جانی بسیار بالایی بهمراه داشت، با اقدامات انجام شده در کشور و اجرای شدن قانون مقررات ملی مسکن در زمین لرزه های بعدی این میزان خسارت ‌ها کاهش یافته است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، از اجرایی شدن بیست و دو مبحث مهم در مقررات ملی مسکن خبر داد و افزود: اگر مردم اطمینان حاصل کنند که با داشتن ساختمانی ایمن، در مواقع بحرانی و زلزله آسیبی نمی ‌بینند هرگز در این شرایط ساختمان خود را ترک نخواهند کرد و این اقدام به نوعی پدافند غیرعامل در برابر حوادث است.
سعیدیان با انتقاد از عملکرد برخی از فعالان عرصه ساخت و ساز مسکن، بیان کرد: متأسفانه بسیاری از مالکان و سازندگان ساختمانی بدنبال مهندسان ناظری هستند که بدون نظارت و حضور بر سر پروژه اقدام به تأیید پروژه کنند.
وی با اشاره به این که در حال حاضر بالغ بر هفتاد و پنج هزار مهندس ناظر فعال و مجوز دار در استان تهران فعالیت دارند، گفت: برای رفع مشکلات کشور باید از این دوران گذر عبور کرد و مردم و فرهنگ عمومی جامعه باید به این نقطه برسند که احساس نیاز نظارت بر ساخت‌وسازها بیشتر شود؛ مردم باید در اجرای قانون و نظارت بر ساخت‌وسازها پیش‌قدم باشند و مانع از اتلاف سرمایه‌های مادی و معنوی کشور شوند.
رقابت ‌ها در نظارت نباید باعث امضاء فروشی گردد
داوود سرمدی، معاون فنی و عمرانی فرمانداری شهرستان اسلام‌شهر هم در ادامه این نشست با عنوان اینکه نظارت‌ ها هم باید از سوی حاکمیت و هم از سوی مردم شکل گیرد، گفت: شرایط اسفبار در نظارت بر ساخت‌وسازها را باید آیندگان پاسخ دهند و خسارت‌هایش را ببینند.
سرمدی با اشاره به این که رقابت‌ها در نظارت نباید باعث امضاء فروشی گردد، گفت: در شرایط فعلی کشور، شهرداری ‌ها از محل ساخت‌وسازها درآمد پایدار ایجاد کرده و بسیاری از درآمدها از محل جرائم کمیسیون ماده صد و تخلفات ساخت‌وساز است.
وی با تأکید بر رعایت اصول ۳ گانه فنی، شهرسازی و بهداشتی در ساخت‌وسازها، بیان داشت: همه باید در برابر اقداماتی که انجام می‌ دهند پاسخگو باشد؛ ما در فرمانداری بدنبال نظام‌مند و قانون‌مند شدن فعالیت ‌های عمرانی و اجرای مُر قانون هستیم و ناظران هم باید روی تعهدات قانونی، اخلاقی و شرعی خود که نظارت بر ساخت‌وسازها است، محکم و استوار باشند.
رونق ساخت‌وسازها و شهر با قانونمند شدن نظارت‌ ها
حسین طلا شهردار اسلام‌شهر در ادامه این نشست، گفت: در شرایط موجود در کشور فعالیت‌ های عمرانی باید بگونه‌ای طراحی و اجرا شود تا بار کم‌تری بر دوش مردم بماند.
شهردار اسلام‌شهر، با اشاره به لزوم و اهمیت نظارت فنی بر ساخت‌وسازها، گفت: همه آحاد مردم در دستگاه ‌های اداری و اجرایی، عامل بروز پدیده ساخت‌وساز غیرمجاز در شهرها را شهرداری‌ ها می‌ دانند، در صورتیکه مسؤولیت نظارت بر ساخت‌وسازها از طرف حاکمیت بعهده سازمان نظام مهندسی است.
وی با عنوان این که بخش اعظمی از نظارت فنی بر عهده نظام مهندسی است، گفت: عملکرد شهرداری و مهندسان ناظر در ساخت‌وسازها و پروژه‌های عمرانی، شفافیت امور و قانونمند شدن نظارت‌ها سبب رشد و رونق نظام اقتصادی و اجتماعی در شهر و ساخت‌وسازها می‌ شود و برای بهتر انجام شدن این روند باید ضمن تهیه و گرداوری سازوکاری، ارتباط بیشتری بین مهندسان ناظر با شهرداری برقرار گردد.
وی با اشاره به این که همواره در نظامات و نظارت ‌هایی که عامل انسانی دخیل است ،کاستی‌ ها وضعف ‌هایی وجود دارد، افزود: با شفاف سازی و مکانیزه کردن امور نظارتی می ‌توان ضمن تقویت و رفع این کاستی ‌ها، مانع از بروز تخلفات و ادامه فعالیت ‌ها گردید.
زمینه فعالیت مهندسان ناظر بومی منطقه فراهم گردد
امیر اسدی، رئیس شورای شهرستان اسلامشهر، هم در این نشست با اشاره به فعالیت شصت و پنج شرکت نظارتی در اسلامشهر، ادامه داد: متاسفانه مهندسان ناظر ساختمانی خارج از شهرستان در این منطقه فعالیت می ‌کنند که حضور فیزیکی بر سر پروژه‌ها ندارند و این عمل باعث بروز برخی تخلفات در حوزه ساختمان می‌شود.
اسدی با تأکید بر اهمیت و لزوم نظارت دقیق بر ساخت‌وسازها توسط مهندسان ناظر مجرب و دارای پروانه، عنوان داشت: باید شرایط کار بگونه‌ای فراهم گردد تا زمینه فعالیت مهندسان بومی منطقه برای فعالیت آسان و حضور مهندسان غیربومی در این شهرستان سخت‌تر و قانونمندتر شود
منبع: خبرگزاری فارس

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ آبان ۹۹
428 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0