نشست مدیرکل امور شهرداری ‌ها و شوراهای استانداری خوزستان با رئیس سازمان استان خوزستان نشست مدیرکل امور شهرداری ‌ها و شوراهای استانداری خوزستان با رئیس سازمان استان خوزستان

نشست مدیرکل امور شهرداری ‌ها و شوراهای استانداری خوزستان با رئیس سازمان استان خوزستان

نشست مدیرکل امور شهرداری ‌ها و شوراهای استانداری خوزستان با رئیس سازمان استان خوزستان ، برگزار شد. کانتر شهرسازی قسمت کنترل نقشه در دهه فجر مستقر می شود

کد خبر: 001115018 تاریخ انتشار: جمعه ۱۵ بهمن ۰۰ - ۱۰:۴۹ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، نشست مدیرکل امور شهرداری ‌ها و شوراهای استانداری خوزستان با رئیس سازمان استان خوزستان ، برگزار شد. کانتر شهرسازی قسمت کنترل نقشه در دهه فجر مستقر می شود

نشست مدیرکل امور شهرداری ‌ها و شوراهای استانداری خوزستان با رئیس سازمان استان خوزستان

نشست مدیرکل امور شهرداری ‌ها و شوراهای استانداری خوزستان با رئیس سازمان استان خوزستان
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان بیان کرد: کانتر شهرسازی قسمت کنترل نقشه در دهه فجر مستقر می شود
با توجه به پی گیری‌های صورت گرفته در مورد مسائل مربوط به صنف مهندسان شهرساز در نظام مهندسی ساختمان استان، جلسه‌ای با حضور مهراب فلسفی‌زاده (مدیرکل امور شهرداری ‌ها و شوراهای استانداری خوزستان)، کورش خواجوی (رئیس سازمان)، فیروز غلامی (نایب رئیس اول سازمان)، عبدالرحیم رشیدی پور (عضو شهرساز هیات مدیره سازمان)، علی‌رضا مومنی (عضو معمار سازمان) و همچنین اعضای شهرسازی سازمان برگزار شد.
هدف از برگزاری این همایش، بررسی وضعیت فعلی شهرسازی استان، نحوه پی‌گیری و چگونگی مشارکت اعضا، تشکیل گروه تخصصی شهرسازی، ارتباط با شهرداری ‌ها و ادارات ثبت اسناد و سایر اداراتی که می ‌توان از آنها کار گرفت، تعرفه های شهرسازی استان , موجود و پیشنهادی، نحوه مشارکت در دفاتر نظام شهرستانها، گردش کار و راه اندازی کانتر در قسمت کنترل نقشه، نحوه شرکت اعضا در کمیته نما و منظر شهری در شهرداری ‌ها است.
ضرورت حضور اعضای شهرساز در کمیته نما
مهراب فلسفی‌زاده گفت: در نظام مهندسی ساختمان، مجموعه شهرسازی مظلوم واقع شده و نهادینه نشده است نیاز به کار، وقت و تلاش بیشتری دارد و حمایت اعضای هیات مدیره در این بخش بسیار موثر است.
فلسفی زاده ادامه داد: در حوزه های سازمانی این آمادگی را داریم که با دستگاههای مرتبط از جمله شهرسازی فراهم کنیم تا جهت هم افزایی بیشتر تعامل بهتری برقرار گردد.
مدیرکل امور شهرداری‌ها و شوراهای استانداری خوزستان گفت: در کمیته نما اعضای شهرسازی عضویت نداشته در حالیکه زمانی که پروانه ای میخواهد صادر گردد از همان ابتدا و گام اول باید یک شهرساز نظر بدهد در حالیکه بصورت ساختاری، سازمانی و نهادینه شده آن را نداریم.
وی گفت: در شهرداریها در طرحهای توسعه شهری، کمیسیون ماده پنج، کمیسیون ماده ۱۰۰، ماده ۷۷ قانون شهرداری ها باید یک مهندس شهرساز بتواند اعمال نظر کند در حالی که این مهم وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه مسائل شهرسازی فدای مسائل درآمدی در شهرداریها شده است، گفت: در بحث سیما و منظر شهری تعدد مختلفی از نماهای ساختمانی را می بینیم که ارتباطی با هویت ملی، مذهبی و سنتی ما ندارد.
مدیرکل امور شهرداری‌ها و شوراهای استانداری خوزستان از برگزاری جلسه با ثبت اسناد در مورد بررسی این مسائل خبر داد و افزود: باید از طریق نهاهای نظارتی ورود شود تا مباحث شهرسازی پررنگ تر دیده شود.
به کارگیری متخصصان در امور شهرسازی یکی از مطالبات جدی در استان خوزستان
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان از استقرار کانتر شهرسازی قسمت کنترل نقشه در دهه فجر خبر داد و افزود: امیدوار هستم با انجام این مهم و با تلاش، جدیت، اعضا نسبت به ارتقا جایگاه شهرسازی اقدام گردد.
خواجوی گفت: بسیاری از مهندسان شهرساز در کشورمان بیکار هستند در حالی که بعضا امور تخصصی شهرسازی توسط افراد غیرمتخصص در سازمان ‌ها و نهادهایی که به نوعی مرتبط با بحث شهرسازی هستند، انجام می ‌گیرد به کارگیری این متخصصان در امور شهرسازی یکی از مطالبات جدی در استان خوزستان است.
وی بر ضرورت اخطار به شهرداریها در مورد اینکه در برخی شهرها نقشه ها بدون تاییده نظام مهندسی،پروانه می گیرند تاکید کرد و افزود: در سال ۹۹، ۱۲۰هزار متر مربع ساختمان ساخته شده است که سی و نه هزار متر مربع به نظام مهندسی آمده، حدود یک سوم از این ساختمانها پروانه ندارند و یک سوم هم به صورتی پروانه می گیرند که اصلا به نظام مهندسی ورود نداشته اند.
پی‌گیری تعرفه در کمیسیون تخصصی شهرسازی
در ادامه عبدالرحیم رشیدی پور گفت: رشته شهرسازی در بحث گروهی کار کردن خیلی کم‌رنگ است و باید یاد بگیریم گروهی کار کنیم که در این مهم به حمایت و همراهی اعضای هیات مدیره نیاز داریم.
رشیدی پور ادامه داد: بدنبال رفع مسائل و مشکلات مهندسان شهرساز از جمله اجرایی شدن پدافند غیرعامل، تفکیک اراضی، تجمیع، انطباق کاربری، تجمیع، تعرفه‌های خدمات شهرسازی، نصب کانتر شهرسازی در گروه بررسی نقشه، بهبود وضعیت معیشت اعضای رشته شهرسازی و… هستیم.
وی افزود: در بحث تعرفه ها کمیسیون تخصصی شهرسازی، تعرفه هایی را بررسی و مصوب کرده و برای طرح در هیات ۴ نفره به اداره کل راه و شهرسازی ارجاع شد و جلساتی در این مورد برگزار شد و تعرفه ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
عضو شهرساز هیات مدیره تصریح کرد: در بحث نرم افزاری هم طرحهای تفکیکی تقریبا کامل شده است و در حال تکمیل پروسه هشتسم در این مورد هم از بسیاری از استانها که به صورتی و سنتی و دستی کار میکنند جلوتر هستیم.

وی گفت: کمیته نما که در واقع کمیته نما و سیما و منظر شهری است باید یک عضو شهرسازی بصورت شایسته در آن حضور داشته باشد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۵ بهمن ۰۰
260 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0