دیدار رئیس و برخی از اعضای هیأت مدیره نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با شهردار مشهد دیدار رئیس و برخی از اعضای هیأت مدیره نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با شهردار مشهد

دیدار رئیس و برخی از اعضای هیأت مدیره نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با شهردار مشهد

دیدار رئیس و برخی از اعضای هیأت مدیره نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با شهردار مشهد ، صورت گرفت. فرایند طولانی صدور پروانه و حذف نقشه ‌های صوری در زمان صدور پروانه دو موضوع اولویت‌دار فی‌مابین است

کد خبر: 000927007 تاریخ انتشار: شنبه ۲۷ آذر ۰۰ - ۹:۱۸ ق.ظ
به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، دیدار رئیس و برخی از اعضای هیأت مدیره نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با شهردار مشهد ، صورت گرفت. فرایند طولانی صدور پروانه و حذف نقشه ‌های صوری در زمان صدور پروانه دو موضوع اولویت‌دار فی‌مابین است

دیدار رئیس و برخی از اعضای هیأت مدیره نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با شهردار مشهد

دیدار رئیس و برخی از اعضای هیأت مدیره نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با شهردار مشهد
دیدار رئیس و برخی از اعضای هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی با شهردار مشهد
رئیس و برخی از اعضای هیأت مدیره سازمان در شامگاه روز ۲شنبه بیست و دوم آذر به دیدار سیدعبدالله ارجائی شیرازی شهردار مشهد رفتند. در این دیدار که با حضور بشیر رئیس، مهاجر دبیر، دباغ، زارعی، سریری، ظریف مقدم، معظمی و مهردوست اعضای هیأت مدیره و هم‌چنین سیدخلیل منبتی معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک و محمدمهدی کریمی مدیرکل دفتر آمار، پژوهش و مطالعات راهبردی شهرداری برگزار گردید، طرفین ضمن بیان دیدگاه‌های خود در مورد توسعه شهری به زمینه ‌های مشترک همکاری فی‌مابین پرداختند.
بشیر رئیس سازمان:
فرایند طولانی صدور پروانه و حذف نقشه ‌های صوری در زمان صدور پروانه دو موضوع اولویت‌دار فی‌مابین است.
در ابتدای این دیدار حسین بشیر رئیس سازمان ضمن تبریک انتصاب شهردار جدید مشهد مقدس بر آمادگی کامل هیأت مدیره دوره نهم به همکاری نزدیک و همه جانبه در مورد حل مشکلات مشترک تاکید کرد.
رئیس سازمان، فرایند طولانی صدور پروانه و حذف نقشه‌های صوری در زمان صدور پروانه را دو موضوع اولویت‌دار مشترک خواند که نیاز است تا هر دو ارگان جهت کاهش موانع این موضوعات در دستگاه خود با هماهنگی هم اقدام نمایند.
بشیر با عنوان اینکه سازمان نظام مهندسی و شهرداری زمینه ‌های مشترک بسیار زیادی برای همکاری دارند خواستار استفاده از تجربیات گذشته در انعقاد تفاهم‌نامه‌های دوجانبه و چندجانبه جهت رفع فرایندهای موازی در ارگان‌ها شده و گفت: هیأت مدیره سازمان از هرگونه اقدامی در جهت تسهیل فرایندها و ارائه خدمات بهینه به شهروندان مشهدالرضا در چارچوب قانون حمایت می ‌کند.
وی در بخش دیگر اظهارات خود با اشاره به دغدغه‌های جامعه مهندسی از موضوع تعرفه خدمات مهندسی بعنوان معضلی یاد کرد که سال‌هاست گریبان‌گیر جامعه مهندسی است و تا کنون تلاش ‌ها برای عادلانه شدن آن به نتیجه نرسیده است.
وی ادامه داد: ارائه خدمات مهندسی مطلوب نیازمند تعریف تعرفه‌ای متناسب با مسئولیت حرفه‌ای ارائه این خدمات است که متاسفانه در این زمینه با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.
وی، خواستار حمایت شهردار مشهد از موضوع تعرفه در هیأت ۴ نفره استان شد.
شهردار مشهدالرضا(ع):
کاهش زمان صدور پروانه، حل معضل نمای ساختمان‌ ها در مشهد و مشارکت در توسعه شهر مشهد به سمت شرق ۳ مطالبه اصلی شهرداری از سازمان نظام مهندسی است
سید عبدالله ارجائی شهردار مشهد در این نشست ضمن تبریک کسب رای اعتماد اعضای جدید هیأت مدیره از جامعه مهندسی استان، هم‌زمان بودن دوره جدید شهرداری و سازمان را فرصت مغتنمی شمرد که باید نهایت استفاده را در راستای همفکری و حل معضلات شهری از آن، برد.
ارجائی با یادآوری کاهش چشمگیر تلفات جانی و مالی در زلزله‌های بزرگ کشور در مقایسه با زلزله‌های مشابه در گذشته، آن را مرهون رشد دانش مهندسی در کشور دانست و افزود: این دانش هرچه عمیق‌تر و کاربردی‌تر شده و هم‌چنین زمینه‌های اجرایی شدن آن نیز فراهم شود اثرات و منفعت آن به کل جامعه خواهد رسید.
شهردار مشهد با انتقاد از نبود هویت شهری در معماری و شهرسازی مشهد ادامه داد: در یک نگاه کلی هیچ وجه تمایزی که نشان دهنده شهر مشهد باشد در معماری و شهرسازی این شهر نیست و اگر بارگاه رضوی در مشهد نباشد هیچ شاخصه‌ای در معماری مشهد نشان دهنده این شهر وجود ندارد.
سردار مشهد، خواهان توجه جدی به این مساله شد و وضعیت موجود را غیرقابل قبول خواند و گفت: سازمان نظام مهندسی و شهرداری مشهد باید به موضوع سیما و منظر شهری توجه بسیار جدی داشته باشند.
وی در ادامه جامعه مهندسی را بخش نخبگانی جامعه دانست که قدرت گفتمان سازی دارند و باید مسائل و مشکلات شهر را به مطالبه کلان تبدیل کنند.
شهردار مشهد، با گلایه از عدم توجه جدی جامعه مهندسی به مطالبه موضوعاتی مانند مشکل ایجاد شده از جابجایی خطوط قطار شهری، معضل ترافیکی پارک ملت، ساخت پارک ‌های وسیع در مشهد بدون در نظر گرفتن عوارض ترافیکی و پارکینگی آن، زمین‌های بزرگ مقیاس در مشهد و معضلات ترافیکی آنها و موارد مشابه دیگر خواستار ارائه نظرات کارشناسی و مدون جامعه مهندسی در مورد حل موضوعات به نهادهای مدیریت شهری شد.
وی در ادامه از کاهش زمان صدور پروانه، حل معضل نمای ساختمان ‌ها در مشهد و مشارکت در توسعه شهر مشهد به سمت شرق بعنوان سه مطالبه اصلی شهرداری از سازمان نظام مهندسی یاد کرد.
ارجائی ادامه داد: در موضوع نما به ساختمان ‌های بلندمرتبه که می ‌توانند به عنوان ساختمان شاخص نمای متفاوتی داشته باشند بسیار سختگیری شده است اما به ساختمان‌ های عادی که بافت و کالبد اصلی شهر را تشکیل می ‌دهند بی توجهی شده و این رویه باید تغییر کند.
وی هم‌چنین توسعه بیش از حد شهر مشهد به سمت غرب را یک معضل اساسی دانست و افزود: از منتهی‌الیه غرب مشهد تا حرم مطهر بیش از بیست کیلومتر فاصله است در حالی که این مسافت از سمت شرق تنها شش کیلومتر است و این رشد نامتوازن علاوه بر دسترسی سخت به بارگاه رضوی با بافت مذهبی و فرهنگی شهر در تضاد است.
شهردار مشهد گفت: حرم مطهر مرکز فرهنگی و اجتماعی شهر است و از این منظر نیز باید مجدداً در جایگاه مرکز کالبدی شهر قرار بگیرد.
وی با عنوان اینکه متاسفانه مرز بافت شهری و بافت صنعتی مشهد در حال از بین رفتن است خواهان توقف رشد شهر از سمت شمال و غرب به سمت شرق شد.
وی با ابراز امیدواری از اینکه این دیدار مبدأ همکاری‌‌های عمیق مشترک برای حل مشکلات باشد، افزود: من از تفاهم‌نامه همکاری مشترک در تمامی زمینه‌ ها استقبال می ‌کنم در صورتی که در برگیرنده و جامع باشد و گره اساسی از معضلات شهر باز کند.
شهردار مشهد، خواهان تشکیل کمیته مشترکی جهت گرداوری زمینه‌های همکاری و شناسایی مشکلات و راه‌کارهای حل و فصل آنان شد و گفت: از شهرداری نمایندگان معاونت عمران، حمل و نقل و ترافیک، معاونت شهرسازی و دفتر آمار، پژوهش و مطالعات راهبردی در این کمیته حاضر خواهند بود و اختیارات لازم نیز جهت تصمیم‌گیری به آنان تفویض خواهد شد، از سازمان نظام مهندسی نیز نمایندگان هم عرض با اختیارات لازم در این کمیته حضور داشته باشند.
شهردار مشهد، خواستار تشکیل فوری این کمیته شد تا در طول یک ماه آینده به جمع‌بندی مورد نظر در مورد مسائل و مشکلات فی‌مابین رسیده و گزارش اقدامات خود را ارائه کنند.
در آغاز این دیدار حاضرین در جلسه به بیان دیدگاه‌ ها و دغدغه‌های خود پرداختند. اهم موارد مطرح شده:
مهاجر (دبیر سازمان): لزوم کوتاه کردن فرایند صدور پروانه با کاهش بروکراسی / لزوم حذف نقشه‌های صوری در زمان صدور پروانه با هماهنگی نزدیک دو ارگان به عنوان پایه و اساس بازنگری در تمامی فرایندهای اداری جاری در دو ارگان
مهندس دباغ (عضو هیأت مدیره): ارائه گزارش از تفاهم‌نامه حدنگار و روال تهیه نقشه‌های پایان کار توسط مهندسان نقشه‌بردار دارای صلاحیت / درخواست ارائه خدمات مهندسان نقشه‌بردار در مورد تهیه نقشه عرصه قبل از صدور پروانه و فرایند طراحی ساختمان براساس صلاحیت ایشان است.
زارعی (عضو هیأت مدیره): ایجاد وحدت رویه در سامانه ساجام سازمان و ایساپ شهرداری / لزوم توجه شهرداری به گزارشات تخلف ارسالی توسط سازمان و مهندسان ناظر تا حصول نتیجه و رفع ایراد / بازنگری در تعرفه خدمات مهندسی بخصوص گروه الف و ب که علاوه بر نامتناسب بودن با مسئولیت مهندسان برای مالکین نیز مشکلات عدیده‌ای به علت عدم قبول مسئولیت توسط مهندسان ایجاد کرده است.
سریری (عضو هیات مدیره): توجه گردد که تعرفه خدمات مهندسی متناسب با تورم روز جامعه نیست. اشتغال زایی کم است و تنها راه معیشت بسیاری از مهندسان، نظارت و طراحی نظام مهندسی است، لطفا به فکر احقاق حقوق بر حق مهندسان باشید.
ظریف مقدم (عضو هیأت مدیره): لزوم رابطه توام با تفاهم و همفکری جهت رفع مشکلات و کاهش روابط پرفراز و نشیب بین شهرداری و نظام مهندسی با توجه به تقارن شروع دوره جدید هر ۲ ارگان/ بازنگری در تعرفه خدمات مهندسی متناسب با مسئولیت مهندسان مطابق قانون / اجرای مقررات ملی ساختمان خصوصاً مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان و حمایت بیشتر از خدمات مهندسی آزمایشگاه‌ های ژئوتکنیک برای کیفی سازی و جلوگیری از بروز مشکلات فنی در ساخت و ساز شهری
معظمی (عضو هیأت مدیره): دعوت به حضور در همایش روز ملی حمل و نقل و امضای تفاهم‌نامه شهروند سپاری در زمینه پارکینگ که پیش‌نویس آن در کمیته ‌های کارشناسی مشترک نهایی شده است / استفاده از ظرفیت کمیسیون تخصصی ترافیک سازمان در زمینه‌های راه‌ سازی، روسازی و مهندسی ترافیک / آمادگی سازمان نظام مهندسی برای همکاری تنگاتنگ به عنوان مشاور شهرداری در زمینه ‌های تخصصی از جمله طرح های ترافیک شهری، روسازی خطوط BRT ، بهبود کیفیت تولید در کارخانه آسفالت‌ مجیدیه و دیگر موارد مدنظر شهرداری / تشکیل کارگروه مشترک جهت بررسی ضوابط پارکینگ ‌های مکانیزه و پی‌گیری تصویب آن
 مهندس مهردوست (عضو هیأت مدیره): کمک شهرداری جهت اجرای کامل مباحث مقررات ملی / تشکیل کمیسیون مشترک جهت یکسان‌سازی ضوابط مبحث سوم مقررات ملی و ضوابط وزارت کشور در بحث حریق / هماهنگی جهت اجرای کامل مبحث نوزدهم باتوجه به الزام قانون از ابتدای سال ۱۴۰۲ / اجرایی شدن مبحث بیست و دوم حداقل در بحث سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق با هماهنگی آتش‌نشانی / لزوم حذف نقشه صوری در زمان صدور پروانه با هماهنگی فی‌مابین
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی
منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ آذر ۰۰
388 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0