نشست نمایندگان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نظام مهندسی عمران و شهرداری تهران نشست نمایندگان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نظام مهندسی عمران و شهرداری تهران

نشست نمایندگان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نظام مهندسی عمران و شهرداری تهران

نشست نمایندگان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نظام مهندسی عمران و شهرداری تهران ، برگزار گردید، کارشناسان ارگان ‌های مختلف به موضوع سهم قابل توجه صنعت ساختمان در وقوع حوادث کار به ویژه حوادث منجر به فوت اشاره کردند

کد خبر: 990714001 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹ - ۸:۰۱ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، نشست نمایندگان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نظام مهندسی عمران و شهرداری تهران ، برگزار گردید، کارشناسان ارگان ‌های مختلف به موضوع سهم قابل توجه صنعت ساختمان در وقوع حوادث کار به ویژه حوادث منجر به فوت اشاره کردند

نشست نمایندگان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نظام مهندسی عمران و شهرداری تهران

نشست نمایندگان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نظام مهندسی عمران و شهرداری تهران
نیمی از حوادث کار در صنعت ساختمان‌سازی رخ می ‌دهد
بیش از پنجاه درصد حوادث کار در صنعت ساختمان سازی رخ می ‌دهد، این موضوعی بود که در آئین گرامی‌داشت روز ملی آتش نشانی و ایمنی نظام مهندسی ساختمان تهران بارها تکرار و تشریح شد.
سازمان نظام مهندسی ساختمان در جلسه ای با نمایندگان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نظام مهندسی عمران و شهرداری تهران، به مناسبت گرامی‌داشت روز ملی آتش نشانی و ایمنی برگزار گردید، کارشناسان ارگان ‌های مختلف به موضوع سهم قابل توجه صنعت ساختمان در وقوع حوادث کار به ویژه حوادث منجر به فوت اشاره کردند.
سعید سعیدیان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در این جلسه گفت: تاکنون با ما شیوه‌های سنتی رایج در صنعت ساختمان کار را ادامه داده‌ایم و به دلیل نبود یک هم افزایی نتوانسته ایم توفیقات خوبی در حوزه ایمنی ساختمان بخصوص سقوط داشته باشیم.
سعیدیان با عنوان این که حضور و همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بسیار موثر است، گفت: همکاری و همگامی متولیان اصلی این حوزه کم بوده و منجر به این شده است که اکنون فاصله بسیاری با استانداردهای جهانی در حوزه ایمنی ساختمان داشته باشیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به این که بیش از پنجاه درصد حوادث کار مربوط به کارهای ساختمانی است، ادامه داد: باید الزامات قانونی در حوزه ایمنی کار، بگونه ای اجرا شود که شاهد کاهش حوادث ناگوار باشیم.
وی افزود: از بحثهای جدی ما این است که بتوانیم عرصه ساختمان سازی را از حضور افراد فاقد صلاحیت پاک کنیم و این صنعت نیز ارتقا پیدا کند و به سمت حرفه ای شدن پیش رود.
سعیدیان تصریح کرد: قانون نظام مهندسی در کاهش میزان حوادث مربوط به حوزه ساخت و ساز بی تاثیر نبوده است اما با این وجود هم‌چنان شاهد بی توجهی به رعایت نکات ایمنی در محیط کار ساختمان سازی هستیم.
علی اکبر نبی ئی رئیس کمیته ایمنی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز در ادامه این جلسه، بهداشت و ایمنی را مجموعه اقداماتی خواند که سازمان نظام مهندسی میتواند برای نظارت بر حسن اجرای آن در صنعت ساختمان سازی ورود پیدا کند.
نبی ئی تصریح کرد: در صورتیکه بتوانیم بر اجرای قوانین ایمنی محیط کار با دقت و حساسیت نظارت کنیم، حداقل از مرگ یا مصدومیت یک نفر جلوگیری کرده ایم.
وی گفت: با فوت یک نفر، سه نسل از تبعات روحی و روانی و اقتصادی آن متاثر می گردد، در حالیکه میتوان با هزینه کمتری اقدامات پیش‌گیرانه لازم را در زمینه حفظ ایمنی در محیط کار انجام داد.
وی گفت: بنا بود افراد صاحب صلاحیت حرفه ای در محیط کار ساختمانی حاضر باشند اما متاسفانه کسانیکه در این حوزه فعالیت می کنند بصورت سنتی و سینه به سینه این صنعت را فرا گرفته اند و از استاد خود رعایت نکات ایمنی در محیط کاری را نیاموخته اند.
رئیس کمیته ایمنی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران عنوان داشت: ایمنی در ساختمان از کوچک‌ترین عناصر کار که همان کارگر است شروع می گردد و ثمرات آن عاید ذی نفعان که همان شهروندان به شمار می آیند میشود.
حسین احمدی معاون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی استان تهران یکی از معضلات ساخت و ساز در پایتخت را توجه نکردن به محل احداث بنا بویژه در نزدیکی گسل برشمرد و افزود: باید فاصله های قانونی در پروژه های نزدیک به گسل با حساسیت بیشتری رعایت گردد.
احمدی به دریافت چهار هزار و پانصد و هفتاد و یک گزارش بازرسی از ساختمان ‌های در دست ساخت با حضور مهندسان ناظر در پایتخت اشاره و عنوان کرد: از این میان فقط دویست و شصت و نه مورد نامه توقف عملیات به شهرداری تهیه و ارسال شده است.
معاون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی استان تهران به تهیه و ارسال سیصد و هفتاد مورد نامه اعلام خطر در مورد عملیات ساختمانی به شهرداری و هفتاد نامه بهره برداری پیش از دریافت پایانکار و استاندارد آسانسور اشاره کرد و از ارسال پنجاه و پنج نامه به شهرداری در مورد کارگاه ساختمانی رها شده پر خطر خبر داد.
احمدی، به درجه بندی ریسک وضعیت ایمنی کارگاه‌های مورد بازدید اشاره کرد و افزود: ۵ درصد ساختمان‌ های در دست ساخت سال ۱۳۹۸ پایتخت در وضعیت سفید که نشان دهنده خطر پذیری پایین است، بیست درصد در وضعیت زرد نشان دهنده احتمال بروز حادثه، سی و نه درصد در شرایط نارنجی به معنای احتمال شدید بروز حادثه، سی و شش درصد در موقعیت قرمز با احتمال بسیار بالای بروز حادثه شدید قرار داشت.
وی ابراز تاسف کرد که هفتاد و پنج درصد کارگاه‌های ساختمانی بازدید شده در وضعیت ایمنی قرمز و نارنجی قرار داشتند.
هادی جباری رئیس اداره بازرسی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران در ادامه این نشست، از انعقاد تفاهم نامه ۳ جانبه میان این اداره کل، سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران خبر داد و افزود: آنچه که در همه کارگاه‌ های ساختمانی شاهد آن هستیم وابستگی شدید بحث ایمنی با اقتصاد است؛ کارفرمایان ترجیح میدهند در فضایی با ایمنی پایین کار انجام شود تا هزینه تمام شده کاهش یابد.
جباری ادامه داد: در صورتیکه کارها بصورت برنامه محور پیش برود، متکی به افراد برای اجرا نخواهد بود و سالیان سال بصورت پایدار و ماندگار اجرا خواهد شد.
رئیس اداره بازرسی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، به مفاد تفاهم نامه ۳ جانبه اشاره و بیان کرد: ارتباط موثر و به موقع ناظران ساختمانی با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رسیدگی به موقع به گزارشات مهندسان ناظر مبنی بر وقوع تخلف ساختمانی و آموزش نیروهای کار از جمله مفاد و محورهای این تفاهم نامه است.
مهدی صالحی مدیرکل معماری و ساختمان معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران نیز در ادامه این جلسه گفت: ایمنی ساختمان از اولویت‌ های کاری ماست و متاسفانه در تهران روزی نیست که با موضوع حوادث کار روبرو نباشیم.
صالحی تصریح کرد: به هر میزان که در حوزه ایمنی فضای کار ساختمانی اقدام گردد، به همان میزان بهره وری و حفاظت از جان و امنیت مردم افزایش می یابد.
مدیرکل معماری و ساختمان معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: موضوع ایمنی و بهداشت باید بعنوان نوعی ضرورت در محیط کار مورد توجه قرار گیرد و در حوزه آتش نشانی نیز وضعیت کنونی اصلاح گردد.
در خاتمه این نشست، تفاهم نامه ۳ جانبه همکاری میان سازمان نظام مهندسی، شهرداری و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران امضا گردید.
منبع: ایرنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ مهر ۹۹
503 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0