برگزاری جلسه شهرداران مشهد با ریاست و هیئت مدیره و بازرسان جلسه شهرداران مشهد با ریاست و هیئت مدیره و بازرسان

برگزاری جلسه شهرداران مشهد با ریاست و هیئت مدیره و بازرسان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

نشست مشترک شهردار، معاون شهرسازی و معماری و شهرداران مناطق مشهد با ریاست و اعضای هیئت مدیره و بازرسین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی شامگاه 2 شنبه بیست و یکم خرداد ماه جاری بمنظور تبادل نظر در ارتباط با اجرای شیوه نامه تبصره دو ماده بیست و چهار آیین نامه اجرایی ماده سی و سه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان برگزار گردید

کد خبر: 970322006 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۲ خرداد ۹۷ - ۵:۰۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان  نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی ،نشست مشترک شهردار، معاون شهرسازی و معماری و شهرداران مناطق مشهد با ریاست و اعضای هیئت مدیره و بازرسین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی شامگاه ۲ شنبه بیست و یکم خرداد ماه جاری بمنظور تبادل نظر در ارتباط با اجرای شیوه نامه تبصره دو ماده بیست و چهار آیین نامه اجرایی ماده سی و سه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان برگزار گردید

برگزاری جلسه شهرداران مشهد با ریاست و هیئت مدیره و بازرسان

برگزاری جلسه شهرداران مشهد با ریاست و هیئت مدیره و بازرسان

جلسه شهرداران مشهد با ریاست و هیئت مدیره و  بازرسان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی برگزار گردید

در این جلسه، حسین کامران – ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، چگونگی اهداف این شیوه نامه را تشریح کرد و گفت: این شیوه نامه طبق بازنگری و اصلاح شیوه نامه ابلاغی سال هشتاد و سه توسط وزارت راه و شهرسازی در تاریخ بیست و سوم اسفند نود و شش ابلاغ و دستور اجرای آن به کلیه شهرداری ها و سایر مراجع صدور پروانه و کنترل ساختمان صادر شد.
کامران ادامه داد: در شیوه نامه جدید مهندس ناظر حقیقی یا حقوقی دارای پروانه اشتغال بکار دارای ظرفیت و منتخب مالک و صلاحیت نظارت بر عملیات ساختمانی را بعهده دارد.
ویبا اشاره به اهداف قانونی نظام مهندسی افزود: بخشی از وظایف سازمان ارتقای دانش فنی و مهندسی و تنسیق امور مربوط به مشاغل و حرفه های فنی مهندسی در بخشهای ساختمان و شهرسازی و فراهم نمودن زمینه همکاری کامل بین وزارت راه و شهرسازی، شهرداریها و تشکل ‌های مهندسی و حرفه ای و صنوف ساختمانی میباشد که باید بیش از گذشته، مد نظر قرار گیرد.
به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، طبق شیوه نامه جدید نظام مهندسی ساختمان، مسئولیت کنترل ساختمان بویژه بازرسی به حاکمیت سپرده شده زیرا که سازمان‌ های نظام ‌مهندسی ابزاری در برخورد با تخلفات ساختمانی را ندارند و این امر می بایست از طریق شهرداریها صورت می گرفت.
کامران، یکی از هماهنگیهای به عمل آمده این سازمان با شهرداری را دو مرحله ‌ای شدن صدور پروانه ساختمان ذکر کرد و بیان داشت: با هماهنگی و همکاری شهرداری مشهد، از این پس پروانه ساختمان دو مرحله ای در مشهد انجام می‌ شود، که سبب تسهیل و کوتاه شدن زمان دریافت مجوز و کاهش هزینه ‌ها و بهنگام شدن خدمات مهندسی می‌ گردد.

برگزاری جلسه شهرداران مشهد با ریاست و هیئت مدیره و بازرسان

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی عنوان داشت: در فرایند دو مرحله صدور پروانه ساختمان، در مرحله اول پروانه طرح (مجوز اولیه) و در مرحله دوم پروانه اجرا (پروانه نهائی) صادر می گردد و در مرحله دوم طراحی فاز دوم نقشه ها، انتخاب ناظر و پیمانکار اجرا صورت می گیرد، که این امر خود سبب حذف دو نقشه ای و نقشه واحد نهائی جهت اجرا را به دنبال خواهد داشت.
بعد از آن قاسم تقی ‌زاده خامسی، شهردار مشهد هم بیان کرد: به حمدالله همکاری بسیار خوب و مشترکی را شهرداری با سازمان نظام مهندسی ساختمان دارد. با حذف ارجاع کار به مهندسان تحولی بزرگ در عرصه ساخت و ساز بوجود آمده، به گونه ‌ای که طی ۱ ماه گذشته بیش از ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار متر مربع پروانه ساختمانی در مشهد صادر گردیده است و این در حالی است که طی ۱ سال گذشته صدور پروانه در شهر در مشهد حدود ۲ میلیون متر مربع بود.
تقی زاده گفت: اهداف مشترک شهرداری و نظام مهندسی رونق بازار کار و سرمایه در بخش ساختمان و ایجاد اشتغال در صنعت ساختمان است.
محمدرضا حسین نژاد – معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد هم گفت: تفکیک بازرسی ساختمان از نظارت، در شیوه نامه جدید تبصره دو ماده بیست و چهار به سازمان ‌های نظام مهندسی ساختمان ابلاغ گردیده است.
حسن نژاد تصریح کرد: هم چنین مسئولیت کنترل و بازرسی از طرف استانداران به شهرداران استان ابلاغ گردیده و در شهر مشهد نیز از این پس کنترل و بازرسی ساختمان را شهرداری های مناطق انجام می ‌دهند، به گونه ‌ای که انتخاب بازرس توسط شهرداری و انتخاب ناظر توسط مالک از طریق سازمان نظام مهندسی انجام خواهد ‌شد.
در این نشست، نوروزی – معاون اداره کل راه و شهرسازی و احسان فرشته – نماینده این اداره کل در هیئت مدیره سازمان، تحول در آموزش مهندسی با گرداوری شیوه نامه آموزشی جدید و شیوه نامه ابلاغی عباس آخوندی در راستای حمایت از مهندسین را تشریح کردند.

منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

تحلیل آزمون نظام مهندسی طراحی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ خرداد ۹۷
944 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0