نشست هیات رییسه نظام مهندسی ساختمان استان البرز با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر نشست هیات رییسه نظام مهندسی ساختمان استان البرز با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر

نشست هیات رییسه نظام مهندسی ساختمان استان البرز با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر

نشست هیات رییسه نظام مهندسی ساختمان استان البرز با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر ، با موضوع بررسی مسایل و مشکلات ساخت و ساز در مشکین دشت برگزار شد

کد خبر: 010924007 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۴ آذر ۰۱ - ۱۲:۳۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، نشست هیات رییسه نظام مهندسی ساختمان استان البرز با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر ، با موضوع بررسی مسایل و مشکلات ساخت و ساز در مشکین دشت برگزار شد

نشست هیات رییسه نظام مهندسی ساختمان استان البرز با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر

نشست هیات رییسه نظام مهندسی ساختمان استان البرز با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر
اخبار بررسی مسایل و مشکلات ساخت و ساز در مشکین دشت در نشست هیات رییسه سازمان با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز یکی از ظرفیتهای قانونی را استفاده از مجریان حقیقی برای متراژهای پایین طبق شیوه نامه ها برای کمک به مدیریت شهری دانست
روز چهارشنبه شانزدهم آذر ماه ۱۴۰۱ شهردار و جمعی از اعضای شورای شهر مشکین دشت میهمان رییس و اعضای هیات رییسه سازمان بودند.
در ابتدای این نشست بعد از خیرمقدم مجربی رییس سازمان، مهدی نیک مرام رییس شورای اسلامی شهر مشکین دشت با ارایه گزارشی از وضعیت ساخت و ساز در مشکین دشت با اشاره به حجم هشتاد و پنج درصدی اراضی و ساخت وسازهای قولنامه ای، یکی از علل تمایل مردم به ساخت و ساز غیرمجاز را هزینه های مالکان برشمرد خواستار استفاده از راه‌کارهای قانونی برای کاهش فشار بر روی اقشار ضعیف و آسیب پذیر و ارایه تشویق هایی از سوی سازمان بدین منظور شد.
دیگر اعضای شورا نیز از معرفی مجری قبل از صدور دستور نقشه و هزینه مجریان ذیصلاح و انصراف ناظران پیش از آغاز عملیات ساخت به عنوان مشکلات ساخت و ساز در مشکین دشت نام بردند.
در ادامه، رضوانی فر نایب رییس دوم سازمان با اشاره به اینکه تعرفه حق الزحمه ناظران برای مدت اعتبار دستور نقشه است و در صورت اطاله پروژه تنها مبلغ ناچیزی به عنوان تمدید اخذ می گردد، گفت: تعویض ناظران به هیچ وجه راحت نیست مگر اینکه به علت تخلفات، مالک حاضر به ادامه همکاری با ناظر معرفی شده نباشد.
فریده قدیری نایب رییس اول سازمان هم با تاکید براینکه سخت‌گیری های فراوانی برای تعویض و انصراف ناظر صورت می گیرد، گفت: این موضوع فقط میتواند طی یک روند توافقی و به درخواست مالک صورت پذیرد.
غفور نصیرپور دبیر هیات مدیره سازمان نیز در سخنانی گفت: کاهش هزینه ها برای اقشار ضعیف و افزایش کیفیت ساخت و سازها دغدغه ما نیز هست. سازوکار حمایت از اقشار آسیب پذیر و مسکن محرومان وجود دارد و تخفیفات فراوانی در بخشنامه حمایت از مسکن محرومان لحاظ شده است.
بهرنگ محمدی خزادار سازمان نیز عملکرد سازمان را تنها در چهار چوب قانون برشمرد و امکان خروج وجود ندارد.
محمدی، الزام مجریان ذیصلاح را برای افزایش کیفیت ساخت برشمرد و گفت: ما هم به مشکلات واقف هستیم اما اعمال تخفیف در تعرفه ها نیازمند کسب مجوز از مراجع قانونی است که زمان بر خواهد بود.
علی‌رضا مجربی رییس سازمان نیز در سخنان خود با اشاره به اینکه انتظار داشتیم در گفتگو با اعضای شورا و شهردار در مورد توسعه و کیفیت خدمات بحث کنیم و با تاکید بر اینکه طبق ماده ۱۵ قانون یکی از وظایف سازمان نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی در سطح استان است، تصریح کرد: قوانین و آیین نامه های توسط افراد متخصص و مطلع نوشته شده است اما هرازگاهی یکی از بندهای این مقررات با شکایت یک فرد توسط قضات دیوان عدالت اداری ابطال می گردد، از جمله منابع درآمدی سازمان و همچنین امکان استثنا دانستن متراژ های پایین از معرفی مجری ذیصلاح.
مجربی ادامه داد: ما براساس قوانین و با توجه به تعداد کار محدود مهندسان موظف با ارایه خدمات هستیم، نه اینکه اصرار داشته باشیم و یا طبق سلایق این امر شکل گرفته باشد. اینطور نیست که با یک درخواست یا دستور بتوان از مقررات عبور کرد.
وی گفت: راه کار موجود استفاده از ظرفیت های قانونی برای کمک به مدیریت شهری است که یکی از این موارد استفاده از مجریان حقیقی برای متراژهای پایین طبق شیوه نامه هاست و به نظر میرسد با نظر شورای فنی استان امکان این تحقق امر وجود دارد.
مجربی افزود: نکته دیگر این است که به جز بحث نظارت، سازمان حق دخالت در امور و تعرفه های طراحی، مجریان و آزمایشگاه‌ها را ندارد. تنها راه ما تنظیم مناسبات است. ما سعی داریم بحث مجریان و استفاده از مجریان حقیقی را با شورای فنی استان به نتیجه برسانیم. هم‌چنین تا حد بیست و پنج درصد امکان تغییر در تعرفه ها با مصوبه هیات ۴ نفره استان وجود دارد ولی باید توجه داشت که در شهر مشکین دشت همه بافت ها مستحق استفاده از تخفیف ها نیستند لذا باید تفکیک قایل شد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ آذر ۰۱
233 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0