مازندران ذخیره‌گاه ارزشمند فلورین ایران است اما برای بهره‌برداری نیاز به حمایت‌ های دولتی دارد مازندران ذخیره‌گاه ارزشمند فلورین ایران است اما برای بهره‌برداری نیاز به حمایت‌ های دولتی دارد

مازندران ذخیره‌گاه ارزشمند فلورین ایران است اما برای بهره‌برداری نیاز به حمایت‌ های دولتی دارد

مازندران ذخیره‌گاه ارزشمند فلورین ایران است اما برای بهره‌برداری نیاز به حمایت‌ های دولتی دارد ، عامه مردم، مازندران را به عنوان سرزمینی با قابلیت‌های بخش کشاورزی و گردشگری می‌شناسند

کد خبر: 011116003 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۶ بهمن ۰۱ - ۹:۴۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، مازندران ذخیره‌گاه ارزشمند فلورین ایران است اما برای بهره‌برداری نیاز به حمایت‌ های دولتی دارد ، عامه مردم، مازندران را به عنوان سرزمینی با قابلیت‌های بخش کشاورزی و گردشگری می‌شناسند

مازندران ذخیره‌گاه ارزشمند فلورین ایران است اما برای بهره‌برداری نیاز به حمایت‌ های دولتی دارد

مازندران ذخیره‌گاه ارزشمند فلورین ایران است اما برای بهره‌برداری نیاز به حمایت‌ های دولتی دارد
مازندران، ذخیره‌گاه ارزشمند مواد معدنی ایران
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران با اشاره به قابلیت‌های معدنی مازندران، بیان کرد: مازندران ذخیره‌گاه ارزشمند فلورین ایران است اما برای بهره‌برداری نیاز به حمایت‌ های دولتی دارد.
مازندران، ذخیره‌گاه ارزشمند مواد معدنی ایران
جاوید عباسی|عامه مردم، مازندران را به عنوان سرزمینی با قابلیت‌های بخش کشاورزی و گردشگری می‌شناسند.
صنایع در استان با وجود پیشرفت‌ های انجام شده به قابلیت‌ های مناسب مثل دیگر استان‌ ها نرسیده و از یک عقب ماندگی جدی تاریخی برخوردار است.
البته قابلیت‌های بخش کشاورزی و گردشگری هم استان با وجود ظرفیت‌های مناسب به توسعه اقتصادی درخور شأن نرسیده و توانمندی‌های این استان در حد و اندازه‌های تعاریف روی کاغذ باقی مانده است.
در این گفت‌وگو بنا داریم یکی دیگر از قابلیت‌ های مغفول مانده استان مازندران را به رشته تحریر در بیاوریم تا برگ زرین دیگری از نعمت‌ های ارزشمند خدادادی در استان مازندران را بر شمریم و به متولیان امر در استان مازندران متذکر شویم که سفره رنگارنگ روزی در جای جای این استان به اندازه کافی پهن است و برای تقسیم این روزی نیاز به کار و تلاش جهادی است.
سیدمجتبی مرتضوی رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران از ذخایر ارزشمند، فلورین، ذغال‌سنگ، سیلیس و گچ صحبت به میان آورده است اما در بین عامه مردم وقتی صحبت از معدن در استان مازندران می‌شود، بحث واحدهای شن و ماسه برجسته است.
گفت و گو با این متولی معدنی در استان مازندران را با ظرفیت‌های معدنی استان شروع کردیم.
*شناسایی یازده معدن فلورین در مازندران
در مورد قابلیت‌های معدنی مازندران برای ما صحبت کنید:
مرتضوی: شانزده ماده معدنی در استان مازندران شناسایی شده که در برخی از مواد معدنی استان ذخایر مناسبی داریم اما واحدهای معدنی شن و ماسه و ذغال سنگ در استان بیشتر جلوی چشم است.
در استان مازندران در بحث سلیس، فلورین، گچ و ذغال سنگ ذخایر ارزشمندی داریم به ویژه در ذخایر معدنی فلورین و ذغال سنگ ذخایر ارزشمندتری وجود دارد اما به قابلیت‌ های واقعی در این زمینه نرسیدیم.
یازده معدن فلورین در استان مازندران شناسایی شده که تنها ۳ واحد فعال بوده و با حداقل مقدار تولید تنها سه هزار تن از این ذخایر ارزشمند بهره‌برداری می‌ گردد که با توجه به ذخایر مناسبی که داریم این حجم می‌تواند افزایش یابد.
میزان استخراج معدن فلورین استان مازندران چه مقدار است؟
مرتضوی: با ۳ معدن فعال سه هزار تن در سال فلورین استخراج می‌ گردد که متناسب با پتانسیل‌های موجود استان نیست.
برای افزایش میزان تولید استان، چه اقداماتی باید انجام گردد؟
مرتضوی: پی گیری‌هایی از طرف مسؤولان استانی در حال انجام است، بخش خصوصی برای ورود نیاز به حمایت‌های دولت دارد، برای اکتشافات باید دولت در این بخش ورود پیدا کند.
مازندران دومین استان دارای ذخیره معدنی فلورین
آیا در نقطه خاصی از استان شاهد ذخیره مناسب فلورین هستیم؟
مرتضوی: حجم فلورین در منطقه سوادکوه بسیار مناسب بوده و مازندران دومین استان دارای ذخیره معدنی فلورین است، مسؤولان استانی و استاندار پی‌گیر این موضوع برای استخراج مناسب هستند.
واردکننده بودن در عین داشتن ذخیرگاه غنی
در مورد ذغال سنگ و میزان ذخیره‌ای که در استان مازندران وجود دارد، صحبت نمایید؟
مرتضوی: مازندران دومین تولیدکننده ذغال سنگ ایران بوده است اما در حال حاضر وارد کننده این محصول هستیم.
میزان ذخایر ما بسیار مناسب است اما به علت واگذاری به بخش خصوصی و هم‌چنین اهلیت و صلاحیت نداشتن برخی از بهره‌برداران در این بخش با عقب ماندگی‌های روبرو شدیم.
معدن داری ذغال سنگ خیلی پیچیده است و باید شرکت‌ های در این زمینه ورود پیدا کنند که سابقه، دانش مناسب و تجهیزات کافی داشته باشند.
در کدام مناطق می‌ شود حجم تولیدات ذغال سنگ استان را افزایش داد؟
در شهرهای نور، سوادکوه، چمستان، چهاردانگه و گلوگاه ذخیرگاه مناسبی برای ذغال سنگ وجود دارد.
رعایت استانداردهای حداقلی
برنامه‌های خودتان را برای احیا واحدهای معدنی استان تشریح کنید.
مرتضوی: ما در ابتدا آسیب شناسی مناسبی انجام دادیم بعنوان نمونه در بحث اکتشاف و استخراج مشکل داریم روی کاغذ ۵۵ تا ۵۷ معدن در استان وجود دارد اما تنها بیست و سه واحد معدنی در ذغال سنگ فعال است این ۲۳ معدن هم با حداقل استانداردها مشغول کار هستند.
با حمایت‌ های دولت و پی‌گیری های مسؤولان استانی در بازه زمانی کوتاه در ماده فلورین و ذغال سنگ می‌توانیم نقش بسیار مناسبی در تولید داشته باشیم.
مهاجرت نیروی کار متخصص
برای افزایش تولیدات معدنی آیا دانش فنی لازم را در اختیار دارید؟

مرتضوی: نیروی فنی و دارای دانش در استان مازندران داشتیم اما به علت اینکه نتوانستیم مهندسان معدن‌کار، دارای دانش را در استان نگه‌داشته باشیم از استان مهاجرت کردند و همین موضوع سبب کاهش حجم بهره‌برداری معادن در استان شده است.
در بحث آموزش چه اقداماتی انجام شده است؟
مرتضوی: در بحث آموزش ما با چالش‌ هایی روبرو هستیم در این زمینه باید به صورت مفصل صحبت کرد.
در این بخش از معدن کارها یعنی نیروی کار معدنی تا خود بهره‌برداران نیاز به آموزش دارند اما چون الزامات کاهش پیدا کرده، آموزش‌ها بصورت جدی انجام نمی‌شود.
کدام ارگان‌ ها برای توسعه آموزشی باید پای کار باشند؟
مرتضوی: وزارت صمت در سطح کلان باید در این بخش جدی‌تر عمل کرده و زمینه را برای توسعه مبانی آموزشی در بخش معدن فراهم کند.
بسیاری از معادن ذغال سنگ مازندران مسؤول فنی ندارد
یکی از نکات قابل توجه در معدن توجه به مباحث آموزشی است و هراز چند گاهی شاهد بروز حوادث معدن در استان مازندران هستیم در این بخش چه اقداماتی انجام شده است؟
متولی برگزاری دوره‌ های آموزشی و ایجاد حساسیت سازمان صمت است. ما هر ساله دوره‌ های آموزشی برای جلوگیری از بروز حوادث در معادن برگزار می‌ کنیم ولی به علت عدم الزام آور بودن از طرف متولیان امر میزان شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها بسیار پائین است.
به عنوان نمونه بیست و پنج معدن ذغال سنگ فعال در استان داریم باید به تعداد معادن فعال در مازندران مسؤول فنی داشته اما آیا واقعا داریم. بسیاری از معادن ذغال سنگ استان مازندران مسؤول فنی ندارد.
با یک نامه نمی‌ توان معدن کار را ملزم به جذب مسؤول فنی کرد
چه کسی در این زمینه باید ورود پیدا کند؟
مرتضوی: سازمان صمت ـ این سازمان باید اهرم‌ های نظارتی خویش را قوی‌تر کرده از ما درخواست کند که نسبت به جلوگیری از معادن فاقد مسؤول فنی اقدام کنیم، با یک نامه نمی‌توان معدن کار را ملزم به جذب مسؤول فنی کرد.
تجربه دیگر استان‌ های کشور در توسعه معدنی بررسی کردید؟
مرتضوی: بله در هر استانی که نظام مهندسی معدن و متولیان صمت با هم دیگر همراه هستند فعالیت معدنی مناسبی انجام می‌ شود، فاصله بین این دو سازمان سبب می‌شود که معدن داران از این فضا استفاده کرده و الزامات معدنی را رعایت نکنند.
در استان مازندران دویست و شصت واحد معدنی داریم اما تنها نصف از این واحدها در حال کار است و علت استفاده از این قابلیت بخشی از مطالبی است که در گفت و گو به آن اشاره کردم.
منبع: فارس

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۶ بهمن ۰۱
1343 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0