پاسخ انبوه‌ سازان به سخنان ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان دبیر کانون سراسری انبوه ‌سازان

پاسخ انبوه‌ سازان به سخنان ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان

دبیر کانون سراسری انبوه ‌سازان در واکنش به اظهارات ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان درمورد آیین ‌نامه کنترل ساختمان بیان کرد: "این ‌که بگوییم آیین ‌نامه به نفع طیف خاصی نوشته درست نیست".پاسخ انبوه‌ سازان به سخنان ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان

کد خبر: 960914003 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۴ آذر ۹۶ - ۷:۱۱ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، دبیر کانون سراسری انبوه ‌سازان در واکنش به اظهارات ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان درمورد آیین ‌نامه کنترل ساختمان بیان کرد: “این ‌که بگوییم آیین ‌نامه به نفع طیف خاصی نوشته درست نیست”.پاسخ انبوه‌ سازان به سخنان ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان

پاسخ انبوه‌ سازان به سخنان ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان

پاسخ انبوه‌ سازان به سخنان ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان

پاسخ انبوه‌ سازان به سخنان ریاست سازمان  نظام مهندسی ساختمان

فرشید پورحاجت بیان داشت: فکر می ‌کنم اطلاعات صحیحی در مورد اصلاح آیین‌ نامه کنترل ساختمان به ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور داده نشده است.
پورحاجت با اشاره به اینکه آن چه بنظر ما بعنوان اهداف آیین ‌نامه مذکور دیده شده اینست که همه کسانی که در فرآیند صنعت ساختمان فعالیت کنند باید افراد دارای صلاحیت باشند، ادامه داد:‌ سازندگان هم بعنوان جزیی از فرآیند ساخت و ساز باید طبق آیین نامه دارای صلاحیت باشد.
دبیر کانون سراسری انبوه سازان، با انتقاد از برخی سخنان مبنی بر این‌‌ که “آیین ‌نامه کنترل ساختمان ” به نفع سازندگان است،‌ ادامه داد: نباید در این قبیل مسائل ایجاد شکاف کنیم،‌ قانون با صراحت در مورد صلاحیت حرفه ای افراد سازمان نظام مهندسی ساختمان و سازمان نظام کاردانی را تعریف کرده است.
پورحاجت در عین حال با تاکید بر این‌ که بجاهایی از آیین نامه کنترل ساختمان هم نقد داریم، عنوان داشت: بنظرم ۳ سال تمام متخصصان دور هم نشستند و در مورد این آیین‌ نامه نکات‌ و فراز و فرودها را بررسی کردند، این ‌که بگوییم آیین ‌نامه کنترل ساختمان به نفع طیف خاصی نوشته شده درست نیست.
وی هم چنین درمورد اعلام عدم آمادگی شهرداری برای قبول مسئولیت، تصریح کرد: سازمان شهرداری‌ ها تریبون دارند و می‌ توانند اظهار نظر رسمی خود در این رابطه اعلام کنند.
وی با اشاره به بخشی از اظهارات دیروز ریاست سازمان مهندسی ساختمان مبنی بر اینکه در آیین‌ نامه کنترل ساختمان منافع بهره‌ بردار رعایت نگردیده است، گفت:‌ اساسا متوجه نشدم اشاره ایشان به چیست، در آیین ‌نامه کنترل ساختمان حقوق بهره‌ برداران دقیقا رعایت شده است.
دبیر کانون سراسری انبوه ‌سازان با یادآوری این ‌که حدود بیست و پنج سال از عمر قانون نظام مهندسی می ‌گذرد ولی در اینمدت برای پاسخ گویی و تضمین کیفیت از ظرفیت قانون استفاده نشده است، خاطر نشان ساخت: از طرف دیگر این‌ که بگوییم آیین ‌نامه کنترل ساختمان به نفع سازنده نوشته شده، باید به این نکته توجه گردد که بهره‌ برداران و سازندگان نیز جزو مردم هستند.

پاسخ انبوه‌ سازان به سخنان ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان


پورحاجت با طرح این سوال که آیا تا به حال در قانون منافعی دیده شده بود که با آیین نامه مذکور منافعی عده ‌ای بخطر بیفتد یا برای کسی منافعی ایجاد گردد، گفت: اگر قبول کنیم مسکن و تولید مسکن بعنوان مهمترین و اساسی ترین در سبد خانوار است در بحث تضمین کیفیت و پاسخ گویی، قانون نظام مهندسی کاربرد لازم را نداشته است. این در حالیست که در آیین ‌نامه ظرفیت ‌های درون دیده شده که خلاء‌های قانون نظام مهندسی برطرف خواهد کرد.
وی یاد آور شد: برخی در صحبت‌ ها بدنبال این هستند که افراد دارای صلاحیت وارد حوزه شود و دقیقا در آیین ‌نامه آمده که تمام فرآیند های ساخت و ساز باید توسط افراد دارای صلاحیت انجام گردد.
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان هم چنین با اعلام این‌ که انبوه ‌سازی یک فعالیت صنفی است که در حال حاضر در آن از ظرفیت ‌های قانونی استفاده‌ های لازم را نبرده‌ایم، خاطر نشان کرد: با توجه به این موضوع می‌ توانیم گوشه ‌ای از حرف ‌های ریاست سازمان نظام مهندسی را تایید کنیم.
پورحاجت ادامه داد: اگر بدنبال حفظ حقوق بهره ‌برداران هستیم و می ‌خواهیم مقداری از هرج و مرج بخش ساختمان کم گردد باید هر چه سریع تر آیین ‌نامه کنترل ساختمان اجرایی گردد.
رجبی، ریاست شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان دیروز در جلسه خبری با اعلام اینکه طبق آیین ‌نامه کنترل ساختمان مسئولیتی از ورات خانه‌های راه و کشور و نظام مهندسی به شهرداری واگذار می گردد،‌ گفته بود: این در حالیست که شهرداری اعلام کرده آمادگی پذیریش چنین مسئولیتی را ندارد.
وی با اشاره به این ‌که در آیین‌ نامه مذکور حقوق مصرف کننده و بهره‌ بردار کجاست، بیان داشت: آن چه در این آیین‌ نامه آمده مربوط به حقوق سازندگان است. سازندگان بیزینس من هستند و می ‌سازند و می‌ فروشند چه کسی باید حقوق بهره‌ بردار را حفظ کند.
وی با یادآوری این ‌که در تهران ضرورت به استفاده از مجری ذیصلاح نیست اگر اتفاقی بیفتد چگونه و از چه طریقی باید بر ساخت و سازها نظارت کرد، افزود: نظارت بر اقدامات حرفه بعهده سازمان نظام مهندسی است.
وی یاد اور شد:‌ وزارت راه و شهرسازی آیین ‌نامه کنترل ساختمان را در کمیسیون امور زیربنایی فرستاده و سازمان نظام مهندسی در نامه‌ ای به معاونت حقوقی ریاست جمهوری از وی خواسته‌ تا آیین ‌نامه مذکور باید در راستای تامین حقوق مصرف‌ کننده و بهره‌ بردار مورد بازبینی قرار گیرد.
منبع : تسنیم

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی ترافیک

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ آذر ۹۶
938 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0