کیفیت پایین ساخت و ساز غلامرضا هوایی

کیفیت پایین ساخت و ساز

ریاست انجمن مهندسی سازه ایران با تاکید بر این ‌که کیفیت ساخت و ساز در ایران وضعیت خوبی ندارد، ولی هنوز به نمره قبولی نرسیده است، بیان کرد: مسئولیت ساخت و ساز کشور به عهده وزارت راه و شهرسازی است.

کد خبر: 980228012 تاریخ انتشار: شنبه ۲۸ اردیبهشت ۹۸ - ۵:۵۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست انجمن مهندسی سازه ایران با تاکید بر این ‌که کیفیت ساخت و ساز در ایران وضعیت خوبی ندارد، ولی هنوز به نمره قبولی نرسیده است، بیان کرد: مسئولیت ساخت و ساز کشور به عهده وزارت راه و شهرسازی است.

کیفیت پایین ساخت و ساز

کیفیت پایین ساخت و ساز

کیفیت ساخت و ساز هنوز به نمره  قبولی نرسیده است

غلام‌رضا هوایی با اشاره به این ‌که آیین‌نامه و مقررات زیادی برای ساخت‌وساز در کشور وجود دارد و کشور از لحاظ ضوابط و مقررات و آیین‌نامه‌های فنی غنی است، افزود: عوامل زیادی سبب ارتقا کیفیت ساخت و ساز می‌ گردد که نخستین عامل آن ضوابط و مقررات است که خوشبختانه در کشور وجود دارد.

هوایی گفت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دومین عامل نیروی انسانی است که در حال حاضر پانصد هزار مهندس در کشور در رشته‌های ۷ ‌گانه مشغول هستند که حدود سیصد هزار نفر از این مهندسان دارای پروانه اشتغال بکار از وزارت راه و شهرسازی هستند.

وی افزود: پس از لحاظ نیروی انسانی شامل مهندس و نیروی کار ماهر (فصلی و غیرفصلی و غیربومی) کشور هیچ مشکلی در مراحل مختلف ساخت و ساز ندارد.

هوایی، با اشاره به این ‌که کشور با کمبود نیروی کار ماهر نیز روبرو نیست و این یک عامل و دیگر برای ارتقا کیفیت ساخت و ساز بشمار می‌ رود، ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تولید استاندارد مصالح ساختمانی نیز که شامل میلگرد، آهن، شن، ماسه، سیمان و… در داخل کشور سبب می‌ شود تا در تولید مصالح ساختمانی استاندارد نیز کشور بهیچ عنوان دچار مشکل نباشد و بهانه‌ای برای این‌ که گفته شود، چون مصالح ساختمانی استاندارد نیستند. ساخت و ساز از کیفیت پایینی برخوردار است.

رئیس انجمن مهندسی سازه ایران با اشاره به این‌ که شاید در دو سال گذشته رشد قیمت مصالح ساختمانی دلیلی برای استفاده از مصالح ساختمانی درجه پایین از طرف برخی سازنده‌ها شده باشد، تصریح کرد: به هر حال ۳ عامل اصلی کیفیت ساخت و ساز در کشور موجود است و نمی ‌توان کیفیت ساخت و ساز را به این سه عامل نسبت داد.

وی در پاسخ به این پرسش که چه ارگانی مسئول کیفیت ساخت و ساز کشور است، افزود: به هر حال وزارت راه و شهرسازی، شهرداری ‌ها و سازمان نظام مهندسی مسئول کیفیت ساخت و ساز هستند، ولی وزارت راه و شهرسازی باید وصل‌کننده حلقه و اتصال‌کننده رابطه این ارگان‌ ها با یک‌دیگر برای ارتقا کیفیت ساخت و ساز باشد و این حلقه ساخت و ساز را باید با ارائه طرح و لایحه ساماندهی کند.

هوایی با عنوان این ‌که ساخت و ساز وضعیت اسفباری ندارد و کیفیت ساخت و ساز چندان پایین نیست، ادامه داد: ساخت و ساز از لحاظ کیفیت نمره قبولی ندارد و برای رسیدن به نمره قبولی و ایده‌آل باید تلاش‌ زیادی از طرف ارگان‌ های مسئول صورت گیرد.

کیفیت پایین ساخت و ساز

رئیس انجمن مهندسی سازه ایران مطرح کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مسئول کیفیت ساخت و ساز کشور وزارت راه و شهرسازی است؛ چرا که طبق ماده سی و پنج قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مسئول نظارت بر ساخت و ساز این وزارت‌خانه است، پس اگر در نظام مهندسی نیز خلافی باشد، باید وزارت راه و شهرسازی در این مورد، ورود کند.

رئیس انجمن مهندسی سازه ایران در پاسخ به این پرسش که آیا در احیای بافت فرسوده موفق عمل شده است، تصریح کرد: قطعا در احیای بافت ‌ها فرسوده نه در این دولت، بلکه در دولت ‌های قبل نیز موفق عمل نشد.

هوایی خاطر نشان ساخت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از ابتدای انقلاب احیا و بازسازی بافت فرسوده همواره مطرح شده است، ولی انتظار از دولت یازدهم و دوازدهم به علت این ‌که پروژه مسکن مهر را چندان پروژه خوبی معرفی نمی‌ کرد، زیاد بود.

وی یاد آور شد:‌ تشکیل ستاد احیا بافت فرسوده و بازآفرینی شهری نشان داد که دولت در تصمیم خود مصر است، ولی متأسفانه هنوز توفیقی در زمینه احیای بافت فرسوده دیده نمی‌شود.

منبع: بلاغ مازندران

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

تاریخ انتخابات نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۸ اردیبهشت ۹۸
610 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0