احتمال کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی در امسال ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

احتمال کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی در امسال

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با عنوان این که با توجه به افزایش تراکم و رکود بخش مسکن، پیش‌بینی می ‌گردد، صدور پروانه ساختمانی در سال نود و هشت، نسبت به سال قبل تا حدودی کاهش یابد، بیان کرد: تعرفه خدمات نظام مهندسی به پنج درصد افزایش یافته است.

کد خبر: 190707003 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۶ تیر ۹۸ - ۸:۲۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با عنوان این که با توجه به افزایش تراکم و رکود بخش مسکن، پیش‌بینی می ‌گردد، صدور پروانه ساختمانی در سال نود و هشت، نسبت به سال قبل تا حدودی کاهش یابد، بیان کرد: تعرفه خدمات نظام مهندسی به پنج درصد افزایش یافته است.

احتمال کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی در امسال

احتمال کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی در امسال

احتمال کاهش صدور پروانه‌های  ساختمانی در امسال

محمد طاهری در حاشیه مانور کنترل کیفیت خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه، آیا رکود و کسادی بازار مسکن سبب شده است که صدور پروانه‌های ساختمانی کاهش داشته باشد، عنوان داشت: مطمئنا با توجه به افزایش تراکم و بنا و سایر مسائل سبب کسادی بازار مسکن شده است، این روزها شاهد این هستیم که صدور پروانه‌های ساختمانی کاهش یابد، بنابراین پیش‌بینی می‌ کنیم که صدور پروانه ساختمانی در سال نود و هشت، نسبت به سال قبل تا حدودی کاهش یابد.
طاهری در پاسخ به این پرسش که آیا تعرفه خدمات نظام‌مهندسی ساختمان در امضافروشی مهندسان می ‌تواند موثر باشد یا خیر، بیان کرد:‌ تعرفه خدمات نظام مهندسی در سال نود و شش تغییری نکرد و در پایان روزهای سال نود و هفت این تعرفه به پنج درصد افزایش یافت.
وی با عنوان این که هر خدماتی که از طرف مردم دریافت می ‌گردد، باید هزینه آن پرداخت شود، افزود: قطعا این افزایش تعرفه کم‌ترین اتفاقی بود که باید برای جامعه مهندسی رخ می‌ داد، پس وظیفه خود می ‌دانیم که این تعرفه‌ها را در سال نود و هشت افزایش دهیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با عنوان این که نرخ تعرفه خدمات نظام مهندسی در آخرین افزایش نسبت به نرخ تعرفه این خدمات در سال هشتاد و سه تنها پنجاه درصد بیشتر شده است، تصریح کرد: باید اذعان کنیم که تعرفه فعالیت‌های مهندسی از جایگاه واقعی خود فاصله دارد.

طاهری ادامه داد: ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌متاسفانه افرادی هستند که ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مهندسان ناظر ساختمان را به مهرفروشی متهم می‌ کنند، هر چند که افرادی که اقدام به امضافروشی کنند به شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی معرفی می‌ گردد.
وی با تاکید بر این که باید تمام مبحث بیست و دو گانه مقررات ملی ساختمان اجرا گردد، افزود: قطعا تمام اعضای سازمان نظام مهندسی می ‌توانند چنانچه سازمانی ‌از این مبحث بیست و دو گانه عدول کرد، ورود کرده و اگر ضعف ‌هایی وجود دارد آن را برطرف کنند.
وی گفت: بحث شناسنامه فنی ملکی یک موضوع خیلی مهمی است که میان شهرداری و سازمان نظام مهندسی بخوبی در حال اجراست، پس اگر این مقررات اجرا نگردد، چه بسا باید منتظر وقوع حوادثی مثل ساختمان پلاسکو باشیم.

احتمال کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی در امسال

طاهری در پاسخ به این پرسش که آیا پروژه‌هایی شناسایی شده‌اند که مانند ساختمان پلاسکو در آینده دچار مشکل شوند، عنوان داشت: وظیفه سازمان نظام مهندسی ورود به این موضوع نیست، ولی وظیفه ما شناسایی پروژه‌هایی است که از مبحث بیست و دوگانه مقررات ملی ساختمان عدول کرده باشند.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه، آیا میان سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری تهران همکاری خوبی برای بهتر انجام شدن صدور شناسنامه فنی ملکی ایجاد شده است یا خیر، گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: صدور شناسنامه فنی ملکی با همکاری شهرداری تهران و سازمان نظام مهندسی انجام می‌گردد. به هر حال برای این که این دو ارگان با یک‌دیگر همکاری کنند، چالش ‌هایی وجود دارد. باید این چالش‌ ها نیز برطرف گردد.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در پاسخ به تخلف چهل میلیارد تومانی مدیران این سازمان در سال ‌های گذشته و نتایج بررسی‌شده از طرف محاکم قضایی در پی‌گیری این پرونده نیز بیان کرد: تخلفات مربوط به این پرونده در دادسرای شماره هشت تهران در حال پی گیری است و مراحل بازرسی آن تکمیل و بزودی پرونده به دادگاه ارسال خواهد شد.

به گفته طاهری، در گذشته در دادسرا چند حکم وثیقه برای متخلفان بانکی صادر شده بود ولی این مبلغ هم‌چنان از طرف دستگاه قضایی بلوکه شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا امضافروشی برخی مهندسان ناظر ساختمان را قبول دارید یا خیر، گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: بنده امضافروشی را نه تنها قبول ندارم بلکه آن را رد می‌کنم؛ چرا که اگر در ارائه خدمات مهندسی از سوی برخی مهندسان کم‌کاری می ‌شود، صرفا یک کم‌کاری است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تصریح کرد: وظیفه سازمان نظام مهندسی ساختمان، نظارت و کنترل بر خدمات مهندسان ناظر است، ولی به هر حال بخشی از این کم‌کاری‌ ها به خود سازمان برمی‌گردد که در نظارت ‌ها قصور شده و بخشی هم به نحوه اعطای صلاحیت ‌ها به مهندسان مربوط می ‌گردد، پس ما باید تغییر رویه در نحوه تعیین صلاحیت حرفه‌ای مهندسان، این قصور و کوتاهی جبران گردد.

به گفته طاهری، قانون‌گذار در قانون نظام مهندسی ساختمان راه‌ های برخورد با این تخلفات را دیده است که در نتیجه آن شورای انتظامی در هر سازمان نظام مهندسی بطور مستقل فعالیت داشته و این تخلفات به این شورا ارجاع داده می ‌شود.
طاهری در مورد لغو ابلاغیه حذف کسر پنج درصد از حق‌الزحمه مهندسان ناظر بعنوان درآمد سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان از طرف وزیر سابق راه و شهرسازی و ابلاغ دستورالعمل جدید از طرف معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی افزود: با تغییر وزیر راه و شهرسازی و معاون مسکن این وزارت خانه، دستورالعمل جدیدی به نظام مهندسی ساختمان ابلاغ گردید.
وی یاد آور شد: طبق این ابلاغیه سازمان‌های نظام مهندسی می‌ توانند از محل حق‌الزحمه مهندسان ناظر برای نظارت بر ساختمان‌های گروه الف سه درصد، ب و ج چهار درصد و گروه د پنج درصد را با تصمیم و مصوبه مجمع عمومی هر سازمان کسر کنند.

منبع: فصل تجارت

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی معماري(نظارت)

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۶ تیر ۹۸
569 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0