دو هزار وهفتصد دانش آموخته کشاورزی در نظام مهندسی ساختمان استان ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان شمالی

کم تر از بیست درصد سموم کشاورزی استان خراسان شمالی با نسخه خریداری میشود

ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان شمالی بیان کرد: تنها کم تر از بیست درصد سموم کشاورزی با نسخه گیاهپزشکی خریداری میشود این در حالیست که شصت و هفت فروشگاه توزیع کننده سموم و دوازده کلینیک گیاهپزشکی در استان وجود دارد.

کد خبر: 960510013 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۰ مرداد ۹۶ - ۳:۵۹ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان شمالی بیان کرد: تنها کم تر از بیست درصد سموم کشاورزی با نسخه گیاهپزشکی خریداری میشود این در حالیست که شصت و هفت فروشگاه توزیع کننده سموم و دوازده کلینیک گیاهپزشکی در استان وجود دارد.کم تر از بیست درصد سموم کشاورزی استان  با نسخه خریداری میشود

کم تر از بیست درصد سموم کشاورزی استان با نسخه خریداری میشود

کم تر از بیست درصد سموم کشاورزی استان با نسخه خریداری میشود

کم تر از بیست درصد سموم کشاورزی استان  با نسخه خریداری میشود

حسن نام جو گفت: متاسفانه کشاورزان در زمان خرید سموم به کلینیکهای گیاهپزشکی برای تهیه نسخه مراجعه نمیکنند مستقیم از فروشگاه خرید سم دارند که این امر نگران کننده است.
نام جو با اشاره به این که فروش سم بدون نسخه از کلینیکهای گیاهپزشکی از فروشگاهها ممنوع است ادامه داد: فروش انواع سموم باید با نسخه گیاهپزشکی انجام گردد ولی متاسفانه عاملان فروش این امر را رعایت نمیکنند و بدون دریافت نسخه سم را در اختیار کشاورز قرار میدهند.
وی تصریح کرد: خرید سموم کشاورزی بدون نسخه گیاهپزشکی سبب میشود که سم زیادی نسبت به نیاز خرید و هزینه اضافی بکشاورز تحمیل گردد و هم چنین محصولات کشاورزی بیش از استاندارد بسموم آلوده شوند.
نام جو افزود: در فروش بدون نسخه گیاهپزشکی نحوه استفاده از سموم بکشاورزان آموزش داده نمیشود و زمان استفاده از سموم هم رعایت نمیشود که این امر تاثیر گذاری کم تری دارد.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی عنوان کرد: کارشناسان گیاهپزشکی برای استفاده از سموم با توجه بمساحت مزارع و یا باغ میزان دقیق سم مورد نیاز، نوع سم، زمان مصرف، تکرار و سایر اطلاعات مورد نیاز را در اختیار کشاورز قرار میدهند ولی عاملان فروش برای سود دهی بیش تر میزان سم بیش تری را پیشنهاد میدهند و هم چنین اطلاعات مورد نیاز را در اختیار آنها قرار نمیدهند.
وی مطرح کرد: در حال حاضر بصورت دوره ای از فروشگاههای سموم سطح این استان بازدید بعمل می آید در صورت مشاهده تخلف به آنها اخطار داده میشود، در صورت تکرار تا ۳ بار در نهایت پروانه آنها باطل خواهد شد.
او از کلیه عاملان فروش در فروشگاههای سموم خواست تا از دادن سم بدون نسخه گیاه پزشکی خودداری کنند و تاکید کرد: در حال حاضر به دلیل مصرف بیش از حد سموم مشکلات بسیاری در بخش کشاورزی و سلامتی ایجاد شده است.


نامجو با اعلام این که استفاده از سموم کشاورزی در این استان نسبت بمیانگین کشوری پایینتر است خاطر نشان کرد: باید با کنترل و ارایه برنامه دقیق برای استفاده سموم بکشاورزان بتوانیم محصولات پاک و سالم در استان تولید کنیم که این امر را میتوانیم به برند تبدیل کنیم.
او از فروشگاههای سموم خواست تا منافع شخصی را بمنافع ملی ترجیح ندهند و گفت: بمنظور رشد و ارتقای سلامت جامعه در حوزه کشاورزی بخصوص در زمینه استفاده سموم باید رعایت بیش تری گردد.
نامجو از هم کاری اداره کل تعزیرات حکومتی و سایر دستگاههای مسئول در زمینه برخورد با متخلفان ابراز داشت: با وجود این که این دستگاهها هم کاری خوبی برای برخورد با متخلفان در این راستا دارند ولی در زمان تعطیلی فشار های اجتماعی هم وجود دارد.
وی مطرح کرد: در کلینیکهای گیاهپزشکی مهندسین رشته های مرتبط با کشاورزی وجود دارند که نمونه هایی که کشاورزان برای تشخیص آفات و بیماری در اختیار آنها قرار میدهند را در آزمایشگاه بررسی خواهند کرد و هم چنین از مزرعه هم بازدید میکنند و نسخه مورد نیاز را بصورت علمی ارائه خواهند داد و هم چنین نحوه و زمان استفاده از سم که از اهمیت بالایی هم برخوردار است را برای کشاورز توضیح خواهند داد.
نامجو بیان داشت: کشاورزان باید طبق نسخه و دستور کارشناس مربوطه سموم مورد نیاز را خریداری کنند تا بصورت استاندارد از این ماده استفاده گردد و سموم باقیمانده در محصولات کشاورزی بیش از حد نباشد زیرا که بیماریهای مختلفی بهمراه خواهد آورد.
او افزود: افرادیکه بدون مراجعه به کلینیکها و بدون نسخه محصولات خود را سم پاشی کنند در صورت مواجه با آسیبی از هیچگونه خدماتی برخوردار نخواهند شد و هیچ مرجعی قانونی به آنها پاسخ گو نیست ولی اگر کشاورزان با نسخه اقدام کنند در صورت خسارت میتوانند پی گیر باشند.
به گفته عبدالله یوسفی مدیر کل جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی حدود شصت درصد تولیدات این استان در بخش زراعی و باغی پاک تولید میشود.
عبدالله یوسفی گفت: میانگین استفاده از سموم شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی در این استان نسبت بمیانگین کشوری پایینتر است.
میانگین کشوری در مصرف سموم شیمایی در هر هکتار ششصد گرم است این در حالیست که در این استان در هر هکتار دویست و چهل و پنج گرم انواع سموم استفاده میشود.
استان خراسان شمالی با جمعیت هشتصد و شصت و هفت هزار نفری شسصد و چهل و چهار هزار عرصه کشاورزی دارد که هر ساله حدود یک میلیون و پانصد هزار تن انواع محصول زراعی، باغی و دامی به ارزش بیست و سه هزار میلیارد ریال تولید میشود.
در این استان هشتاد و دو هزار بهره بردار در این بخش فعالیت دارند.
منبع : ایرنا

 

کانال تلگرام برقی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۰ مرداد ۹۶
1329 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0