گزارش از موانع ایجاد تحرک در بازار مسکن:

رشد نرخ خدمات نظام‌مهندسی، مسبب فاصله بین سازندگان و خریداران/ قوانینی که ناامیدی در حرفه انبوه‌سازی را دامن زد/ رونق صفر درصدی مسکن!

در شرایطی که برخی مسئولان و فعالان اقتصادی از وجود پیش رونق در بازار مسکن سخن می‌گویند و بر این باورند که بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده رونق به این بخش بازمی گردد، اما واقعیت ها حاکی از مسائل پیچیده دیگری در این بخش است.

کد خبر: 4092 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۹ دی ۹۵ - ۱۲:۱۴ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،در شرایطی که برخی مسئولان و فعالان اقتصادی از وجود پیش رونق در بازار مسکن سخن می‌گویند و بر این باورند که بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده رونق به این بخش بازمی گردد، اما واقعیت ها حاکی از مسائل پیچیده دیگری در این بخش است. به گونه ای که این مسائل رونق مسکن را حتی تا چند سال آینده هم به عقب می اندازد.قوانینی که ناامیدی در حرفه انبوه‌سازی را دامن زد

قوانینی که ناامیدی در حرفه انبوه‌سازی را دامن زد

حرفه انبوه‌سازی

قوانینی که ناامیدی در حرفه انبوه‌سازی را دامن زد

دولت برنامه ای برای رونق مسکن ندارد

در همین رابطه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به رونق صفر درصدی بازار مسکن گفت: با توجه به شرایطی که در دولت های گذشته بوده و شرایطی که امروز بر بخش مسکن حاکم است، هیچ تحرکی در این بخش دیده نمی شود و رونق آن صفر درصد است.

شهاب نادری  افزود: در دولت احمدی نژاد مسکن مهر در اولویت تمام برنامه ها و امور قرار داشت و بودجه ای که به این طرح اختصاص می یافت، به هیچ طرح مشابه دیگری تخصیص پیدا نکرد و این پروژه ها پیشرفت زیادی داشتند.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم با توجه به شرایط موجود هیچ بودجه ای برای تکمیل پروژه های مسکن مهر اختصاص نیافت، تاکید کرد: برای رونق بازار مسکن و ساخت و ساز دولت باید مسکن مهر را به اتمام برساند و تسهیلات لازم را ارائه کند؛ اما ظاهرا دولت برنامه ای برای این منظور ندارد.

قوانینی که ناامیدی در حرفه انبوه‌سازی را دامن زد

نماینده مردم پاوه با اشاره به اینکه دولت بیشتر برای بخش تولید برنامه دارد تا بخش های زیرساختی مثل مسکن، عنوان کرد: وام های پیش بینی شده برای رونق بازار اثربخش نبوده و دولت وظیفه دارد که در بخش مسکن ورود پیدا کند.

مسکن مهر، مسکن را به کالای سرمایه‌ای تبدیل کرد

اما رئیس انجمن صنفی انبوه ‌سازان استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در بازار مسکن بحث عرضه و تقاضا مطرح است، درخصوص وضعیت بازار مسکن در شرایط فعلی گفت: امروز تقاضا برای مسکن بسیار کم شده است.

محمدحسن چمنی در گفت وگو با «صما» افزود: درواقع ساخت‌وسازهایی که بر مبنای طرح مسکن مهر انجام شد، خارج از میزان درخواست جامعه به مسکن بود و این طرح با ایجاد یک احساس نیاز کاذب در جامعه و بین مردم، مسکن را به کالای سرمایه‌ای تبدیل کرد و با توجه به اینکه سود خوبی به همراه داشت، یک‌سری از سازندگان و خریداران به اشکال مختلف و با گرفتن وام در این بخش فعال شدند.

وی افزود: اما اکنون به دلیل اینکه دیگر مسکن کالای سرمایه‌ای نیست و بازدهی ندارد، سازندگان و متقاضیان هر دو به حالت توقف درآمده‌اند. از طرفی به دلیل قیمت‌ها و هزینه‌های کاذبی که در بخش ساختمان به‌وجود آمده و بهره‌هایی که برای پول و سرمایه در نظر گرفته شده، بازار مسکن امکان حرکت ندارد.

چمنی با تاکید بر اینکه اگر در جامعه احساس نیاز به‌وجود بیاید، دوباره بازار مسکن پویا خواهد شد، درباره راهکار پیشنهادی برای رونق مسکن گفت: اگر دولت یازدهم طرح مسکن اجتماعی را که بر آن تاکید دارد، اجرایی کند و پیش ببرد، هم بخش اشتغال و هم بخش مسکن از این حالت سردی خارج می شود.

مسکن اجتماعی، مستلزم اختصاص بودجه

این کارشناس مسکن افزود: حدود چهل سال قبل در انگلیس طرحی را برای جوانان کم‌درآمد اجرا کردند و حال در کشور ما نیز دولت باید مسکن اجتماعی را اجرا کند که البته اجرای آن مستلزم برنامه‌ریزی و اختصاص بودجه لازم از سوی دولت است.

وی همچنین درخصوص تاثیر تسهیلات مسکن در بازار گفت: پشتوانه‌ای وجود ندارد که مردم بتوانند وام بگیرند و بانک ها عملا پولی ندارند که در قالب وام ارائه کنند و حتی برای پرداخت وام ازدواج هم بانک ها نقدینگی کافی ندارند. اما اگر این تسهیلات در بازار تزریق شود و نرخ بهره کاهش یابد، بازار تحرک می‌گیرد اما عملا دستیابی به آن دور است.

چمنی در رابطه با وضعیت بازار مسکن و ساخت‌وساز در سال ۹۶ اظهار داشت: در سال آینده و حتی پس از انتخابات ریاست جمهوری وضعیت مسکن تفاوتی با امسال و سال‌های پیش نخواهد داشت و باز هم کاذب خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است با ایجاد فضا و دادن برخی وام‌های بانکی، به مدت چند ماه بازار را به تحرک دربیاورند، اما این راه‌حل نیست و باید راه‌حلی داشته باشیم که بازار مسکن و بالطبع صنایع زیرساختی و بالاساختی آن به‌طور دائم در حرکت و رونق باشند.

این انبوه ساز با انتقاد از اینکه امروز صنایع مرتبط با مسکن مثل صنعت کاشی متوقف شده است افزود: این در حالی است که نرخ فلزاتی مثل فولاد و ورق به دلایل نامعلوم و در شرایطی که مشخص نیست مصرف‌کننده آنها چه کسانی هستند و همه پروژه‌ها خوابیده‌اند، روزبه‌روز افزایش می‌یابد.

قوانینی که ناامیدی در حرفه انبوه‌سازی را دامن زد

تداوم رکود مسکن تا ۵ سال آینده

همچنین عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان با اعتقاد به اینکه با وجود قوانین بازدارنده فعلی در صنعت ساختمان که صنعتی پیشرو با ضریب اشتغال بالا محسوب می شود، مسکن حتی تا پنج سال دیگر هم به رونق نخواهد رسید گفت: وضع قوانین دست و پاگیر برای صنعت ساختمان به خصوص طی سال های اخیر، افزایش خدمات نظام مهندسی، قانون پیش فروش، اصلاحیه قانون مالیات ها و هزینه های تامین اجتماعی از مواردی است که بخش تولید و عرضه مسکن را تحت فشار قرار داده است.

محمد مرتضوی با انتقاد از افزایش قیمت بیش از ۷۰ درصدی خدمات نظام مهندسی افزود: اولین پیامد این اتفاق ایجاد فاصله عمیق بین فروشندگان و تولیدکنندگان مسکن با مصرف کنندگان بوده و هم اکنون متقاضیان مسکن توان خرید را از دست داده اند.

مرتضوی با بیان اینکه در همه جای دنیا در شرایط رکودی هر صنعتی، سیاستگذاران با وضع قوانین و مشوق ها از تولید آن بخش حمایت می کنند گفت: در طول چند سال گذشته روال کاملا معکوسی را طی کرده ایم و در بخش ساختمان قوانینی وضع شد که نه تنها تسهیل گر نبود، بلکه بعضا باعث سلب انگیزه انبوه سازان شد و ناامیدی در این حرفه را دامن زد.

رییس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان استان گلستان یادآور شد: برای نمونه در قانون پیش فروش مصوب سال ۸۹ که آیین نامه آن در دی ماه ۹۳ وضع شد، اشکالات زیادی وجود دارد که نیازمند اصلاح است.

قوانینی که ناامیدی در حرفه انبوه‌سازی را دامن زد

منبع: صما

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ دی ۹۵
1058 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0