راه اندازی مرکز پژوهش‌ های مدیریت شهری فرصتی برای نهادینه شدن مشارکت‌ های مردمی راه اندازی مرکز پژوهش‌ های مدیریت شهری فرصتی برای نهادینه شدن مشارکت‌ های مردمی

راه اندازی مرکز پژوهش‌ های مدیریت شهری فرصتی برای نهادینه شدن مشارکت‌ های مردمی

راه اندازی مرکز پژوهش‌ های مدیریت شهری فرصتی برای نهادینه شدن مشارکت‌ های مردمی ، است. ورود مجمع متخصصین استان در حوزه مدیریت شهری ضرورت دارد

کد خبر: 991229004 تاریخ انتشار: جمعه ۲۹ اسفند ۹۹ - ۱۰:۴۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، راه اندازی مرکز پژوهش‌ های مدیریت شهری فرصتی برای نهادینه شدن مشارکت‌ های مردمی ، است. ورود مجمع متخصصین استان در حوزه مدیریت شهری ضرورت دارد

راه اندازی مرکز پژوهش‌ های مدیریت شهری فرصتی برای نهادینه شدن مشارکت‌ های مردمی

راه اندازی مرکز پژوهش‌ های مدیریت شهری فرصتی برای نهادینه شدن مشارکت‌ های مردمی
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین بیان داشت: راه‌اندازی مرکز پژوهش‌ های مدیریت شهری فرصتی برای نهادینه شدن مشارکت ‌های مردمی
ورود مجمع متخصصین استان در حوزه مدیریت شهری ضرورت دارد
مجمع تشكل ‌های تخصصی استان قزوین به لحاظ تخصص و کارآمدی از پتانسیل و ظرفیت خوبی برخوردار است؛ بدون شک این مجمع می ‌تواند به عنوان یک مجموعه مطالبه‌گر تخصصی در حوزه مدیریت شهری، نقش‌آفرینی بسزایی داشته باشد.
این تاکید رئیس سازمان نظام مهندسی استان قزوین در مجمع تشكل ‌های تخصصی استان بود که با رویکرد گفتگو، تبادل دیدگاه ‌ها، فراهم کردن بسترهای لازم برای نقش آفرینی موثر مجموعه‌های تخصصی و مردم نهاد در امر مدیریت شهری با حضور اعضاء مجمع تشكل‌های تخصصی استان در سازمان تشكیل گردید.
در ابتدا، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در سخنانی برگزاری این جلسه را فرصتی برای تبادل اندیشه‌ها و آشنایی با ظرفیت‌ های موجود در تشکل ‌های تخصصی دانست و اظهار کرد: ضرورت تشکیل این جلسه بارها در جلسات هیأت مدیره مجموعه نظام مهندسی ساختمان استان قزوین مطرح شده است. البته سال ‌های گذشته این گونه نشست‌ها را در موضوعات مختلف داشته‌ایم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین گفت: با توجه به اینکه در استان یک تشکل تخصصی داریم و متخصصان آن در سطح استان و در شهرهای مختلف فعالیت می ‌کنند؛ لازم است از این پتانسیل استفاده شود. در همین راستا نیز باید بررسی گردد که چگونه و با چه شیوه‌ای می‌توان به عنوان یک مجموعه مطالبه‌گر و متخصص، مطالباتمان را به فعالان حوزه مدیریت شهری انتقال دهیم.
سید کاظم مجابی ادامه داد: موضوعات مطرح شده در جلسات مجمع تشکل‌ها و مطالبات آنها را با مسئولین استانی و گاهی نیز بعنوان نمایندگان استانی در سطح کشور مطرح کرده‌ایم. امیدواریم با تداوم برگزاری این جلسات به الگوی استانی و ملی برسیم.
وی گفت: متاسفانه شیوع ویروس کرونا تمامی برنامه‌های و انجام فعالیت‌‌ها را تحت تاثیر قرار داد؛ چراکه در این سازمان بمنظور رضایت‌مندی ارباب رجوع، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای پاسخ‌گویی به آنها در مباحث نظارتی، بازرسی و مواردی دیگر در اولویت قرار گرفت. از این ‌رو زمان زیادی به برنامه‌ریزی برای این موضوع اختصاص یافت و سبب شد نتوانیم جلسات این مجمع را برگزار کنیم. اما ضرورت ایجاب می‌ کرد با موضوعاتی که در پیش رو هست جلسه‌ای با حضور اعضای این مجمع داشته باشیم.
وی با عنوان این که یکی از راه‌کارهای استفاده از این ظرفیت‌های تخصصی می ‌توان به راه اندازی مرکز پژوهش ‌های حوزه مدیریت شهری اشاره کرد که اعضای آن را مجموعه تشکل ‌های متخصصین و نمایندگان آنها تشکیل دهد؛ توضیح داد: این مرکز می ‌تواند، پل ارتباطی میان دستگاه‌های قانونگذار و عامه مردم باشد و موضوعات مطالبه‌گری را در حوزه مدیریت شهری انتقال دهد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین افزود: شیوه نامه ایجاد مرکز پژوهش ‌های حوزه مدیریت شهری مهیا شد و خوشبختانه در وزارت کشور این موضوع در دو دوره گذشته مصوب و به شهرداری‌ها و حوزه مدیریت شهری ابلاغ شد. البته دستورالعملی که از سوی وزارت کشور در این زمینه ابلاغ شده است با توجه به جمعیت هر شهر متفاوت است.
وی با ابراز خرسندی از ایجاد دبیرخانه مرکز پژوهش‌ها در دفتر نمایندگی نظام مهندسی ساختمان در شهرستان تاکستان افزود: مراسم افتتاح این مرکز در اوایل سال آینده برگزار می گردد. امیدوار هستم پس از تشکیل کمیسیون‌ها، متناسب با موضوعات، اعضای این مجمع یا نمایندگان آنها در این مرکز پژوهشی حضور داشته باشند تا بتوانیم با بهره‌گیری از دیدگاه‌های تخصصی آنها، اقدامات خوبی در این مرکز انجام دهیم. هم‌چنین با شهرداری و شورای شهر قزوین و دیگر شهرداری ‌های استان نیز مکاتباتی برای راه‌اندازی مرکز پژوهش‌ های مدیریت شهری داشته‌ایم. در واقع درصدد هستیم با این سیاست، مشارکت‌های مردمی را در تصمیم‌گیری‌ های حوزه مدیریت شهری نهادینه کنیم.
وی با عنوان اینکه هر حوزه‌ای به ویژه حوزه مدیریت شهری باید فارغ از هرگونه مسائل سیاسی، موضوعات را دنبال کند؛ تصریح کرد: حوزه مدیریت شهری باید تلفیقی از همه تخصص ‌ها باشد؛ از آن جایی که ایجاد ارتباط و روحیه مشارکت در حوزه مدیریت شهری بمنظور پیشبرد اهداف یک ضرورت است؛ راه اندازی مرکز پژوهش‌ها می‌تواند در این حوزه به عنوان مکمل برای مدیران حوزه شهری ایفای نقش کند.
ایجاد مجمع تشکل ‌های تخصصی کار ارزشمندی است
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین اظهارات خود را با تاکید بر این موضوع که از دعوت نظام مهندسی ساختمان برای حضور در مجمع تشکل‌های تخصصی استقبال می‌کنیم زیرا کار ارزشمندی است؛ آغاز کرد.
بخشنده با عنوان این که ما نسبت به وظیفه و مسئولیت اجتماعی که داریم باید در جامعه ایفای نقش کنیم؛ عنوان داشت: با تمام احترام و قدردانی از آنهایی که برای آبادانی زحمت می‌کشند؛ باید اذعان کنم که در جامعه کارهای بیشتری می ‌توان انجام داد. در واقع باید کارهای جهادی دنبال شوند.
وی با عنوان اینکه در حوزه گردشگری نیاز‌های زیادی وجود دارد و در صورت تحقق ثروت خوبی به شهر وارد می‌کند؛ گفت: راه اندازی اتوبان غدیر که به تازگی صورت پذیرفت می ‌تواند ظرفیت جذب گردشگر داخلی و خارجی را مضاعف کند؛ باید از این فرصت ایجاد شده بهره گیری لازم صورت گیرد.
این فعال بخش خصوصی با تاکید بر اینکه برای دست‌یابی به نتایج مطلوب باید با کارهایی با ریسک بالا حرکت کنیم؛ گفت: اتاق بازرگانی استان در حوزه گردشگری فعالیت ‌هایی داشته و کارهای عملیاتی هم شروع کرده است. یکی از این کارها راه‌اندازی بزرگترین بازار صنایع دستی در نوروز می‌باشد که تا پایان ماه رمضان نیز دایر خواهد بود.
وی ادامه داد: اتاق بازرگانی قزوین در حوزه گردشگری بزرگ‌ترین پروژه تفریحات هیجانی پرش آزاد از هلیکوپتر از ارتفاع بیست و پنج هزار پایی را برنامه‌ریزی کرده است؛ زیرا اعتقاد داریم این‌گونه برنامه‌ها در شناساندن قزوین در کشور و منطقه موثر است.
با کمک تشکل‌ های تخصی کارهای زیادی در حوزه سلامت می‌‌توان انجام داد
رئیس نظام پرستاری استان قزوین نیز در این نشست گفت: در سال نود و نه، اهمیت موضوع سلامت، اولویت تصمیم‌گیری‌های کلان دنیا بوده است. ما نیز در استان به این موضوع توجه ویژه‌ای داشتیم.
نصیری گفت: یکی از شاخص ‌های مهم که در حوزه سلامت شهری سنجیده می‌شود، نسبت تخت بیمارستانی به جمعیت است. این شاخص کشوری که حداقل ۱.۷ اعلام شده است در استان قزوین ۰٫۹ است. هم‌چنین در بحث نیروی انسانی هم در قزوین نسبت به نرم کشوری عقب هستیم که باید در این زمینه ها اقداماتی صورت گیرد.
وی گفت: با وجود توجهاتی که در حوزه سلامت استان در سال نود و نه، صورت گرفت و انجام برنامه‌های متعدد در سطح ملی در حوزه سلامت با متولی‌گری دانشگاه علوم پزشکی‌قزوین، باید اذعان کرد همچنان در حوزه سلامت شهری جای کار زیادی وجود دارد.
وی گفت: بصورت تخصصی در بحث سلامت، پیشنهاد پیوست سلامت مدیریت شهری را به شورای شهر ارائه داده‌ایم و درخواست کرده‌ایم یک نفر از اعضای سازمان نظام پرستاری بعنوان عضو کمیسیون سلامت در شورای شهر حضور داشته باشند؛ تفاهم‌نامه‌ای نیز در این باره داشته‌ایم.
وی هم‌چنین یاد آور شد: کارهای زیادی در زمینه مدیریت شهری می‌توان انجام داد. کمیته پژوهش نظام پرستاری نیز در حوزه مدیریت شهری بصورت تخصصی در زمینه سلامت و درمان فعالیت می‌کند.
در مدیریت شهری باید قوانین صحیح اجرا شوند
فرج زاده، رئیس اتاق اصناف مرکز استان نیز در این نشست با عنوان اینکه در استان در زمینه ایجاد واحدهای صنفی رشد خوبی داشته‌ایم؛ ادامه داد: در مدیریت شهری باید قوانین صحیح اجرا گردند. متاسفانه مشکلی که داریم در سطح شهر نظرات شخصی اعمال می‌ گردد. امیدوار هستیم با اجرای صحیح قوانین و آیین‌نامه‌ها در حوزه مدیریت شهری شاهد رشد و توسعه شهر بیش از گذشته باشیم.
مجمع تشکل‌ های تخصصی باید نقش پررنگی در مدیریت شهری داشته باشند
عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین نیز در این جلسه افزود: مجمع تشکل‌ های تخصصی باید نقش پررنگی در مدیریت شهری داشته باشند و با مطالبه‌گری‌های خود این نقش را بیشتر در جامعه نمایان کند.
اصغر بهرام گفت: باید افرادی که در پارلمان شهری و مدیریت شهری هستند از موضوعات جلسات مجمع متخصصین و مطالبات آنها مطلع و آگاه باشند و از دیدگاه‌های آنها در مدیریت شهری استفاده کنند.
وی افزود: نباید شکافی میان مجمع متخصصین و شورای شهر باشد. در پارلمان شهری باید از همه طیف‌ها و تفکرها، اصناف و متخصصان استفاده شود. مجموعه مدیریت شهری نیز باید از نظرات متخصصان در برنامه‌ها استفاده کنند یا برنامه‌ها را به مجمع متخصصین یا بخش خصوصی واگذار کنند. بخش خصوصی نیز باید از این برنامه‌ها در نقشه راهی که برای خود تبیین می کند، استفاده کند.
بابک رسا، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه استان نیز افزود: ایجاد پرتال مشترک برای بیان نظرات و مطالبه اعضای مجمع متخصصین استان باید در دستور کار قرار گیرد. اطلاع رسانی برنامه‌های آنها در فضای مجازی نیز در حد مطلوب صورت گیرد.
مقدم، رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: لزوم ورود به مدیریت شهری بر هیچ کس پوشیده نیست و همگی به آن اذعان داریم. باید این فاصله و شکافی که در مدیریت شهری و مجمع متخصصین وجود دارد رفع شود.
مقدم عنوان کرد: اگر بخواهیم مطالبه‌گر باشیم باید سیاست و رویکرد ورود به مدیریت شهری مشخص شود تا تصمیمی که گرفته میشود منجر به نتیجه مطلوب شود.
شایسته‌سالاری نادیده گرفته می‌شود
کلانتری، نائب رئیس کانون وکلای دادگستری استان نیز دیگر سخنران این نشست بود که در سخنانی گفت: متاسفانه اولین مشکلی که در شهر قزوین وجود دارد؛ بحث سیاست‌زدگی است. انتخابات شورا هم از این آفت سیاست زدگی مستثنی نیست.
وی با عنوان اینکه متاسفانه شایسته‌سالاری نادیده گرفته می‌شود و بیشترین آسیب‌ های موجود در شهر هم از همین دیدگاه ناصحیح بوده است؛ گفت: در این موضوع که افراد شورای شهر و مدیریت شهری به طورحتم باید از افراد متخصص، تحصیلکرده و بومی باشند؛ شکی نیست، اما اینکه چطور بتوانیم این افراد متخصص را وارد پارلمان شورا کنیم نیازمند همراهی و همت جمعی است.
کلانتری با بیان اینکه مجمع تشکل‌ های تخصصی پتانسیل خوبی در سطح شهر دارد؛ عنوان کرد: باید بتوانیم با هم به یک اجماع برسیم و یک یا چند نفر از میان این تشکل یا خارج از آن را شناسایی کنیم و مورد حمایت قرار دهیم.
نائب رئیس کانون وکلای دادگستری استان گفت: امیدوار هستم جلسه امروز نقطه عطفی برای رسیدن به تصمیمات مطلوب برای مدیریت شهری باشد و ما بتوانیم سهمی در پیشبرد اهداف مدیریت شهری داشته باشیم.
وی همچنین یادآورشد: در کانون وکلا در حوزه حقوقی و غیر حقوقی شهری آماده خدمات رایگان به شورای شهر و سایر مجموعه‌های مدیریت شهری هستیم.
انصاریان، رئیس خانه مشارکت سلامت استان نیز گفت: پژوهش در کارها امری بسیار مهم است که باید به آن توجه ویژه شود. این مجمع هم می‌تواند مطالبه‌گری مردم را از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی به سرانجام برساند.
احقاق حقوق عامه بسیار حایز اهمیت است
رضا فرخزاد، رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان قزوین نیز در این نشست با تاکید بر اینکه احقاق حقوق عامه برای ما بسیار حایز اهمیت و مهم است؛ گفت: یکی از مشکلاتی که ما درگیر آن هستیم و موجب اتلاف انرژی می‌شود؛ جزیره‌ای عمل کردن در انجام کارها است.
او با تاکید بر افزایش تعامل ‌ها در انجام کارها افزود: این جلسات می‌تواند فرصتی باشد که مطالبه‌گری‌ها در کنار هم و با تمام توان چه در کرسی شورا و چه در مباحث مختلف کشور صورت پذیرد. بنابراین اگر انفرادی کار نکنیم بار مسئولیت از دوش یک‌دیگر برداشته می‌شود از این رو باید در انجام کارها تعامل‌ها را افزایش بدهیم.
فاضل، رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه استان نیز با عنوان اینکه نخستین اقدام در هر حوزه‌ای بویژه حوزه مدیریت شهری این است که از مسائل حقوقی غافل نشویم و عضو حقوقدان در کنار خودمان داشته باشیم؛ گفت: در هر مجموعه و نهادی باید واحد حقوقی تاسیس شود؛ زیرا تصمیماتی که گرفته می‌شود مبنای حقوقی و قانونی دارند.
وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم برای حفظ حقوق عامه در کلیه مدیریت‌ها و حوزه مدیریت شهری به نتیجه مطلوب برسیم؛ باید از مباحث حقوقی غافل نشویم.
جلوخانی، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین نیز با عنوان اینکه باید انسجام و وحدت داشته باشیم تا کارها به نتایج خوبی برسند، گفت: یکی از مشکلاتی که در استان قزوین با آن مواجه هستیم؛ انتخاب مدیران غیر بومی است، در صورتیکه در استان مدیران بومی توانا، آشنا با مسائل و مشکلات استان زیاد داریم.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ اسفند ۹۹
586 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0