راه اندازی تعداد قابل توجهی کارخانه فرآوری مس در استان خراسان رضوی

راه اندازی تعداد قابل توجهی کارخانه فرآوری مس در استان خراسان رضوی

کد خبر: 970413002 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۳ تیر ۹۷ - ۹:۱۲ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی ، ریاست سازمان نظام مهندسی استان معدن خراسان رضوی بیان کرد: امید می ‌رود در آینده نه چندان دور شاهد راه ‌اندازی تعداد قابل توجهی کارخانه فرآوری مس نیز در استان خراسان رضوی باشیم.

راه اندازی تعداد قابل توجهی کارخانه فرآوری مس در استان خراسان رضوی

راه اندازی تعداد قابل توجهی کارخانه فرآوری مس در استان خراسان رضوی

تعداد قابل توجهی کارخانه فرآوری  مس در استان خراسان رضوی راه اندازی می شود

معدن یکی از حوزه‌ های اقتصادی است که می ‌تواند در وضعیت تحریم کم ترین آسیب را ببیند و دلیل آن هم درون ‌زا بودن و عدم وابستگی به خارج برای تولید است.
ولی معدن یکی از بخش‌ هایی است که در برنامه ‌ریزی ‌های اقتصادی آن طور که باید مورد توجه قرار نمی‌ گیرد و در حال حاضر معضلاتی آن را در برگرفته در ادامه پرونه بررسی مشکلات معدن در خراسان رضوی در مشهد مقدس گفتگویی با حبیب‌الله ترشیزیان – ریاست سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی داشته ایم که مشروح آن را در زیر می ‌خوانید.
اگر بخواهید تصویری کلی از وضعیت و اهمیت بخش معدن در استان خراسان رضوی ترسیم کنید چه می ‌گویید؟
ریاست سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی: ما با توجه به صنایع معدنی می ‌توانیم وابستگی خود را به نفت کاهش دهیم و این یکی از بهترین روش ‌های توسعه اقتصادی برای کشور ما است که یک کشور معدنی به حساب می ‌آید.
نه تنها در کشور ما بلکه در تمام جهان بخش معدن و صنایع معدنی یکی از بخش‌ های اقتصادی سود آور بوده از آن دسته بخش ‌هایی است که مثل داروسازی و پتروشیمی می ‌تواند در آینده کشور تأثیر زیادی داشته باشد؛ شما در نظر بگیرید صنایع معدنی که در سنگان وجود دارند با یک فرآوری می‌ توانند سنگ آهن خامی که قیمت خیلی نازلی دارد را به کالایی با ارزش افزوده خیلی بالا تبدیل کند. بعبارت ساده معدن در کنار صنایع معدنی می ‌تواند ارزش افزوده زیادی را برای اقتصاد کشور تولید کرده و به کمک حوزه‌ های دیگر بیایند.

راه اندازی تعداد قابل توجهی کارخانه فرآوری مس در استان خراسان رضوی

در حال حاضر وضعیت معادن با رکودی روبرو هستند. آمارها حاکی از این است که صد و بیست واحد معدنی دارای مجوز بهره ‌برداری در استان خراسان رضوی تعطیل هستند شما اگر بخواهید دیدگاه آسیب ‌شناسانه ‌ای در این حوزه داشته باشید چه تحلیلی می ‌کنید؟ با توجه به این که قرار بود استان خراسان رضوی تبدیل به یک استان معدنی گردد ولی ما هم چنان شاهد هستیم که ۱ درصد از تولید ارزش افزوده استان متعلق به بخش معدن است.
ترشیزیان: از حدود بیش از هشتصد معدن، تعطیلی حدود صد و بیست عدد از آن ها نمی‌ تواند آمار قابل توجهی باشد البته باید به این توجه کرد که این معادن جزو کدام دسته از معادن هستند. آیا آن ها جزو معادن درجه یک فلزی ما هستند یا خیر که معمولا به این صورت نیست. بخش زیادی از واحدهای تعطیل شده جزو معادن درجه چهار هستند که شامل گچ، گچ خاکی، شن و ماسه، سنگ و سنگ لاشه هستند و برخی هم مصالحی تولید می‌ کردند که مستقیما در بخش ساختمان مورد استفاده قرار می ‌گرفت و رکود در بخش ساختمان موجب بوجود آمدن برخی از این مشکلات در حوزه کاری معادن شده که امید می ‌رود با خروج از رکود بخش ساختمان شاهد ادامه فعالیت آن ها باشیم.
این را باید در نظر داشت که معدن هم مانند سایر بخش‌ های اقتصادی تابع وضعیت اقتصادی است؛ بعنوان مثال وقتی قیمت جهانی سنگ آهن کاهش یا افزایش پیدا می‌ کند فعالیت ‌های معدنکاری داخلی ما نیز تحت تأثیر قرار می ‌گیرد این را هم باید در نظر داشت که شاید هر معدنی برای عدم فعالیت خود علتی داشته باشد.
ما در شورای معادن استان به ریاست استاندار خراسان رضوی کمیته عارضه‌ یابی را تشکیل داده ‌ایم که تیمی از افراد متخصص به معادنی که مشکل دارند و تعطیل هستند مشکلاتشان را احصا کنند

منبع: تسنیم

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی طراحی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۳ تیر ۹۷
867 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0