عدم اعتبار شناسنامه فنی - ملکی ساختمان ‌های فاقد مجری ذی ‌صلاح عدم اعتبار شناسنامه فنی - ملکی ساختمان ‌های فاقد مجری ذی ‌صلاح

عدم اعتبار شناسنامه فنی – ملکی ساختمان ‌های فاقد مجری ذی ‌صلاح

عدم اعتبار شناسنامه فنی - ملکی ساختمان ‌های فاقد مجری ذی ‌صلاح ، عنوان سخنرانی سرپرست دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی بود

کد خبر: 990218006 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۹ - ۵:۱۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، عدم اعتبار شناسنامه فنی – ملکی ساختمان ‌های فاقد مجری ذی ‌صلاح ، عنوان سخنرانی سرپرست دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی بود

عدم اعتبار شناسنامه فنی – ملکی ساختمان ‌های فاقد مجری ذی ‌صلاح

عدم اعتبار شناسنامه فنی - ملکی ساختمان ‌های فاقد مجری ذی ‌صلاح

سرپرست دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی بیان کرد:

شناسنامه فنی-ملکی ساختمان ‌های فاقد مجری ذی ‌صلاح، معتبر نیست

مانی فر، سرپرست دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی بر پایش مستمر سازمان ‌های نظام مهندسی ساختمان توسط وزارت راه و شهرسازی طبق قانون نظام مهندسی ساختمان تاکید کرد و افزود: حضور مجریان ذی صلاح در ساخت و سازها الزامی بوده و صدور شناسنامه فنی- ملکی برای ساختمانهایی که فاقد مجری ذیصلاح هستند، معتبر نیست.

جلسه بررسی عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس به شکل ویدئوکنفرانس با حضور حامد مانی‌فر سرپرست دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی و کارشناسان آن دفتر، مسئولان اداره کل راه و شهرسازی فارس و اداره کل راه و شهرسازی لارستان، رییس و اعضای هیات مدیره سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان برگزار گردید.

در این نشست، بر حضور مجریان ذیصلاح در ساخت و سازها تاکید گردید و هم‌چنین تصریح شد که صدور شناسنامه فنی- ملکی برای ساختمانهایی که فاقد مجری ذیصلاح باشند، فاقد اعتبار است.

طبق ماده بیست و ششم قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان وظیفه نظارت بر عملکرد سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان بر عهده وزارت راه و شهرسازی است و وزارت راه و شهرسازی وظیفه دارد تا عملکرد سازمان‌ ها را بررسی کرده و در صورت لزوم، توصیه ‌های لازم را برای آن سازمانها ارایه دهد. در عین حال طبق همین قانون، چنان‌چه وزارت راه و شهرسازی تشخیص دهد که سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان از اهداف سازمان فاصله گرفته‌اند، می ‌تواند انحلال سازمان نظام مهندسی را که دچار انحراف شده است، در کمیسیونی متشکل از وزیر راه و شهرسازی، وزیر دادگستری و رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان بررسی کرده و چنان چه ۲ نفر از اعضای کمیسیون موافق انحلال باشند، سازمان متخلف منحل خواهد شد.

حامد مانی‌فر، سرپرست دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی، ضمن تاکید بر ماده بیست و ششم قانون نظام مهندسی ساختمان و موضوع نظارت عالیه وزارت راه وشهرسازی بر عملکرد سازمان ‌های نظام مهندسی ساختمان، نشست تشکیل شده را نشستی ادامه‌دار و با دیگر سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان کشور برشمرد و افزود: برای ما در وزارت راه و شهرسازی این موضوع اهمیت دارد که انجام کلیه فعالیت ‌های به شکل تعاملی و در جهت اصلاح امور پیش برود.

وی گفت: پایش مستمر فعالیت ‌های سازمان ‌های نظام مهندسی ساختمان در استان‌ ها در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است و سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان استان‌ ها باید این مهم را مورد توجه قرار دهند که فعالیت ‌های آن ها به شکل مستمر پایش می‌ شود.

سرپرست دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: در ارتباط با عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس بنظر میرسد، مغایرتهایی با برخی از قوانین جاری از جمله در موضوع مجریان ذیصلاح و لزوم استفاده از مجریان ذیصلاح در ساخت و سازها وجود دارد که راجع به آن گفت و گو شد و مقرر گردید تا این موارد حتما توسط استان برطرف شود و نسبت به اصلاح اقدام کنند.

مانی فر تصریح کرد: در نشست با استان فارس هم‌چنین بر صدور شناسنامه فنی و ملکی که حتما باید از طریق مجری ذیصلاح صادر گردد، تاکید شد.

بر همین مبنا، اعلام گردید که هرگونه شناسنامه فنی و ملکی که بدون حضور مجری ذیصلاح در فرآیند ساخت و ساز صادر گردد، اساسا شناسنامه نیست و استناد قانونی ندارد. از دیگر موارد مطرح شده در این نشست، تعیین تکلیف وجوه دریافت شده در این ارتباط و تاکید بر فعالیت سازمان ‌های نظام مهندسی ساختمان و دیگر نهادهای و سازمان‌ های استانی بر مبنای قانون بود. در عین حال، در مورد ارجاع کار، براساس نص صریح قانون و آیین ‌نامه اجرایی، خدمات مهندسی و ارجاع کار باید توسط سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان باشد.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که وجود دارد، این است که شهرداری شیراز ارجاع کار به مهندسان را انجام میدهد که عملا اینکار وجاهت قانونی ندارد و باید ارجاع کار به سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور واگذار گردد. مقرر گردید تا هماهنگی لازم در استان انجام و مطابق مقررات (تبصره دو ماده بیست و ‌چهارم قانون نظام مهندسی ساختمان کشور) این وظیفه قانونی به سازمان نظام مهندسی ساختمان سپرده شود.

مانی فر از دیگر موضوعات مورد بررسی در نشست را بررسی عملکرد شهرستان‌ های استان فارس، عملکرد دفاتر نظام مهندسی شهرستانهای لامرد و مهر که در حوزه اداره کل لارستان است، برشمرد.

به گفته وی، در این نشست، بر ضرورت همکاری سازمان نظام مهندسی در حوزه نظارت‌عالیه و بازدیدهای دوره‌ای از ساختمانهای در حال ساخت، تاکید گردید.

هم‌چنین مقرر شده است تا سازمان نظام مهندسی اصلاحات لازم را در مورد موارد مطرح شده انجام داده و گزارش را ظرف مدت دو هفته به وزارت راه و شهرسازی ارسال کنند.

منبع: بازار

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۸ اردیبهشت ۹۹
416 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0