رئیس سازمان نظام مهندسی نمایندگی گناباد

استاندارد نبودن پاساژهای گناباد

مجتمع های تجاری و اماکن عمومی غیر استاندارد در گناباد، به عنوان جانشینان پلاسکو در تهران، تهدیدی برای مردم این شهر محسوب می گردد.

کد خبر: 6974 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۱ بهمن ۹۵ - ۱۲:۳۹ ب.ظ
به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، وقوع حادثه تلخ ساختمان پلاسکو در تهران باعث گردید، زنگ خطری به تمامی نهادها و دستگاه هایی که متولی نظارت بر ساختمان های نامناسب هستند به صدا در آید؛ زنگ خطری که اگر نهادهای مربوطه به نظارت آن نپردازند بعید نیست که وقایع تلخ دیگری در انتظار مردم و به خصوص آتش نشان های فداکار جامعه باشد.استاندارد نبودن پاساژهای گناباد

استاندارد نبودن پاساژهای گناباد

استاندارد نبودن پاساژهای گناباد

 استاندارد نبودن پاساژهای گناباد

غلامرضا مرادی‌کلات، رئیس سازمان نظام مهندسی نمایندگی گناباد در این خصوص اظهار کرد: استانداردهای لازم جهت یک ساختمان به دو بخش تأسیساتی، معماری و سازه ای تقسیم بندی می‌شود که بخش تأسیساتی شامل دو قسمت برق و مکانیک است.
وی با بیان اینکه استاندارد راهروها و دسترسی‌های برخی از مجتمع‌های تجاری گناباد رعایت نشده، افزود: سازه های اغلب مجتمع های تجاری گناباد قدیمی بوده و معماری آن نیز غیراستاندارد است و همچنین استحکام بنا نیز ندارد.
مرادی‌کلات خاطرنشان کرد: تأسیسات برقی و همچنین تأسیسات مکانیکی که شامل آب، فاضلاب، گرامیشی و تهویه بوده، در هیچ یک از مجتمع های تجاری گناباد فاقد استانداردهای لازم است.
رئیس سازمان نظام مهندسی نمایندگی گناباد با بیان اینکه اکثر مجتمع های تجاری این شهرستان از نظر دسترسی معلولان مناسب سازی نشده، تصریح کرد: هیچ یک از مجتمع های تجاری گناباد فاقد درب های خروج اضطراری و سرویس بهداشتی مناسب بوده و تنها یک مجتمع سه طبقه دارای یک سرویس بهداشتی در طبقه پایین بوده که درب های آن نیز اغلب بسته است.
مجتمع های تجاری گناباد فاقد تجهیزات آتش نشانی است
یک طراح و ناظر تأسیسات ساختمان نیز گفت: اطفاء حریق مجموعه اقداماتی است که برای حفاظت از سلامت افراد، جلوگیری از آسیب به اموال و حفاظت از محیط زیست در برابر آتش  گفته می شود.
مهدی آخوندی با بیان اینکه از سال ۹۲ یک دستورالعملی در قالب مقررات ملی ساختمان در خصوص ضوابط تأسیسات توسط نظام مهندسی خراسان‌رضوی تهیه و ارسال گردیده است، بیان کرد: مجتمع‌های تجاری بایستی یک سری تجهیزات آتش نشانی مانند کپسول، سیستم اطفاء حریق تر و خشک و همچنین سیستم اطفاء حریق اتوماتیک باشد که به دلیل اینکه اکثر مجتمع های تجاری در این شهرستان قبل از این دستورالعمل ساخته شده فاقد این امکانات است.
وی در خصوص راهروهای تنگ یک مجتمع تجاری گناباد نیز گفت: سیستم گرمایشی مرکزی راهکاری است که از خطرات احتمالی بعدی در این مجتمع تجاری جلوگیری می‌کند.
 
پلاسکو سیستم گرمایشی مرکزی نداشت
عضو سازمان نظام مهندسی نمایندگی گناباد ادامه داد: ساختمان پلاسکو سیستم گرمایشی مرکزی نداشته و بسیاری از مغازه‌داران نیز از کپسول برای گرم کردن مغازه‌های خود استفاده می‌کردند و خود
 این نیز باعث گسترش حریق شده است؛ با توجه به اینکه در یکی از مجتمع های تجاری گناباد نیز به دلیل استفاده از همین کپسول تابحال شاهد آتش سوزی بوده ایم.
آخوندی اضافه کرد: جعبه آتش نشانی در راهرو یکی از مجتمع‌های تجاری گناباد نصب شده، اما با لوله پلاستیکی سفید اجرا شده که استاندارد لوله کشی این جعبه با لوله فولادی وزن متوسط اجرا می‌شود.
این طراح و ناظر تأسیسات ساختمان افزود: همچنین استاندارد ارتفاع نصب این جعبه نیز رعایت نشده و در بالاتر از استاندارد تعیین شده، نصب گردیده که دسترسی به آن آسان نیست.
وی همچنین گفت: از لوله آب جعبه آتش نشانی، برای آب سردکن و کولر استفاده شده که اگر آن میزان فشار استارت پمپ چهار بار می بود، نمی توانستند برای آب سردکن و کولر از آن استفاده کنند.
عضو سازمان نظام مهندسی نمایندگی گناباد با اشاره به اینکه هیچ کدام از ضوابط آتش نشانی در مجتمع های تجاری گناباد اجرا نشده است، خاطرنشان کرد: طبق قانون سیستم عمومی آتش نشانی یا همچنین سیستم آب فشان برای ساختمان های عمومی و تجاری بالای ۱۰۰۰ متر و تا پنج سقف باید در نظر گرفته شود.
وی تأکید کرد: در این خصوص بهترین دستورالعملی که تاکنون تهیه و ابلاغ گردیده، همان دستورالعمل نظام مهندسی خراسان رضوی بوده که اگر به دقت اجرا شود از خیلی از حوادث ناگوار جلوگیری می شود.
این عضو سازمان نظام مهندسی همچنین عنوان کرد: اگر شهرداری گناباد کمیته ای را برای شناسائی ساختمان های ناایمن تشکیل دهد، حاضر به همکاری با این کمیته جهت رفع نواقص موجود هستیم.
نشستی با مالکان مجتمع های تجاری گناباد خواهیم داشت
سیدحسین پورهاشمی رئیس شورای اسلامی شهر گناباد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه اکثر مجتمع های تجاری گناباد یک طبقه و هم‌کف بوده و تنها دو مجتمع چند طبقه داریم،
 اظهار کرد: یکی از دو مجتمع چند طبقه هنوز در حال ساخت بوده و برای آن سیستم های اطفاء حریق در نظر گرفته شده و پیش بینی های لازم شده است.
وی افزود: این شورا با توجه به حادثه پلاسکو ، پیش بینی های لازم را برای برگزاری نشستی با مالکان مجتمع های تجاری گناباد صورت گرفته تا از برزو حوادث جلوگیری شود.
مدیر بحران شهرستان گناباد نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه بحث ساخت و سازها به شهرداری برمی گردد، عنوان کرد: شهرداری گناباد بایستی اماکنی را که زیربنای آن بالا بوده و رفت و آمد مردم در آن زیاد است را به رعایت نکات ایمنی ملزم کند.
حسن آذرمهری با بیان اینکه ساخت پلاسکو به ۵۳ سال قبل برمی گردد، افزود: پلاسکو یک مجموعه خیلی بزرگ بوده که با اخطارهای زیادی نیز مواجه گردیده اما به دلیل اینکه دستورالعمل و اختیاراتی جهت پلمپ آن وجود نداشته این اتفاق رخ داده است.
وی ادامه داد: ما مجموع سیاست های سازمان مدیریت بحران را مد نظر داریم ولی هر دستگاهی مسئول مدیریت بحران خود بوده؛ بنابراین در خود شهرداری نیز یک ستاد بحران تشکیل شده است.
مدیر بحران شهرستان گناباد تصریح کرد: بعضی از اتفاقات و حوادث از قبیل سیل و زلزله و… قابل پیشگیری نیست، اما از بروز برخی از حوادث می توان جلوگیری کرد، یا اینکه اگر اتفاق نیز افتاد با یک تمهیدات و پیش‌بینی هایی می توان باعث کمتر شدن خطرات و خسارت های ناشی از آن شد.
به مالکین اماکن عمومی و تجاری از لحاظ ایمنی، اخطارهای لازم داده شده است
همچنین شهردار گناباد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه در بحث اماکن عمومی و تجاری به مالکین آنها از لحاظ ایمنی، اخطارهای لازم داده شده است، گفت: حدود ۵۰درصد ساختمان های گناباد ایمنی لازم در برابر آتش سوزی ندارند و به دلیل بلند مرتبه سازی نیازمند یک بالابر هیدرولیکی در این شهر هستیم.
میرزاعلی تقوی اظهار کرد: تعداد ۲۲ مدرسه توسط کارشناسان آتش نشانی بازدید و نکات ایمنی و مشکلات آنها را به مسئولین آن مدارس اعلام شده و همچنین تمام مهدکودک ها نیز هر ساله بازدید و در صورت رعایت نکات ایمنی و استانداردها گواهی ایمنی برای آن‌ها صادر می گردد؛ ضمن اینکه از خوابگاه دانشجویی دانشگاه عالی در خیابان غفاری هم بازدید و شفاها به مسئول خوابگاه اخطار داده شده که متعاقبا اخطار کتبی هم به آن‌ها ارسال خواهد شد.
وی ادامه داد: در رابطه با اماکن عمومی نیز کلیه مساجد و تکیه ها در ماه محرم گذشته بازدید و توصیه های لازم به مسئولین و خدام مساجد اعلام شده است؛ در خصوص ادارات نیز تنها اداره هواشناسی اقدام لازم صورت گرفته و بقیه در دست اقدام است.
تقوی با بیان اینکه امسال ۶ میلیارد ریال اعتبار برای تجهیزات آتش نشانی جذب گردیده که جوابگوی نیازمان نیست، افزود: آتش نشانی در زمینه بالا بردن سطح ایمنی و آگاهی شهروندان برنامه های زیادی در دست دارد که در آینده انجام خواهد گرفت.
شهردار گناباد خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک ایستگاه آتش نشانی در بلوار وحدت هست که بخاطر اختلاف با اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نمی تواند به بهره برداری رسد؛ ضمن اینکه در دهه فجر نیز کلنگ دومین مرکز آتش نشانی گناباد در مجموعه شهرک کارآفرین به زمین زده خواهد شد تا بتوانیم قسمتی از شهر را پوشش دهیم.
منبع: ایسنا

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ بهمن ۹۵
1207 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0