عدم وجود مقاومت در ساختمان های قبل از دهه هشتاد در بربر زلزله عدم وجود مقاومت در ساختمان های قبل از دهه هشتاد در بربر زلزله

عدم وجود مقاومت در ساختمان های قبل از دهه هشتاد در بربر زلزله

عدم وجود مقاومت در ساختمان های قبل از دهه هشتاد در بربر زلزله ،قیمت مسکن نسبت به 4 سال قبل در کرمان دو تا چهار برابر شده، کشور ما درگیر تحریم است و برای ارزیابی عملکرد دولت در این زمینه باید شاخصهای کلان اقتصادی را در نظر بگیریم

کد خبر: 990409017 تاریخ انتشار: دوشنبه ۹ تیر ۹۹ - ۱۱:۱۹ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، عدم وجود مقاومت در ساختمان های قبل از دهه هشتاد در بربر زلزله ،قیمت مسکن نسبت به ۴ سال قبل در کرمان دو تا چهار برابر شده، کشور ما درگیر تحریم است و برای ارزیابی عملکرد دولت در این زمینه باید شاخصهای کلان اقتصادی را در نظر بگیریم

عدم وجود مقاومت در ساختمان های قبل از دهه هشتاد در بربر زلزله

عدم وجود مقاومت در ساختمان های قبل از دهه هشتاد در بربر زلزله

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کرمان بیان کرد:
ساختمانهای قبل از سال هشتاد در برابر زلزله مقاوم نیستند/قیمت مسکن در کرمان دو تا چهار برابر شده است
علیرضا گلستاتی با اشاره به این که قیمت مسکن نسبت به ۴ سال قبل در کرمان دو تا چهار برابر شده، گفت: کشور ما درگیر تحریم است و برای ارزیابی عملکرد دولت در این زمینه باید شاخصهای کلان اقتصادی را در نظر بگیریم.
وی ادامه داد: نظام مهندسی، سازمان جوانی با عمر حدود بست و پنج ساله است که سازمانهای نظام مهندسی استانی مستقل از دولت و مستقل از یک‌دیگر عمل میکنند.
گلستانی ادامه داد: یک وجه این استقلال خیلی خوب است که تصمیمات ناشی از سیاست زدگی نیست و از طرف دیگر خودگردانی و تامین بودجه سازمان یک سری مشکلات بوجود می آرود و به میزان کار سازمان و متقاضیان وابسته می گردد.
وی افزود: آیین نامه اجرائی قانون نظام مهندسی سال هفتاد و پنج تصویب شده و وضعیت مربوط به عمل در ساختمان را تعریف کرده و تنها مرجع فنی که در ساخت و ساز بخش خصوی به آن استناد می گردد، مباحث ملی مقررات ساختمان است که بیست و دو مبحث را شامل می گردد.
وی ادامه داد: نه قانون نظام مهندسی، نه مباحث مقررات ملی ساختمان و … در بسیاری از قسمتعای حساس به ویژه در بهینه سازی مصرف انرژی، تاسیسات ساختمان و … رعایت نمی گردد.
در بحث سازه ساختمان در استان خوب پیش رفته ایم
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان بیان کرد: در بحث سازه در سطح استان کرمان خوب جلو رفته ایم و در اجرای مقررات ملی ساختمان بعد از زلزله بم خوب عمل شد و در ۷ سال اخیر در کشور دو بار رتبه اول رعایت مقررات ملی کشور را کسب کرده ایم که این وضعیت ناشی از عملکرد کلی دستگاهها و مهندسین است.
وی افزود: سازمان نظام مهندسی براساس هیئت مدیره اداره میشود و مهمترین وظایفش که توجه ویژه ای به آن میشود، نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی است و این نظارت از طریق بازرسی و کنترل انجام می گردد.
گلستانی ادامه داد: تنظیم روابط بین حرفه های مهندسی و کارفرمایان از دیگر وظایف سازمان است و در این قراردادها منافع عامه را مدنظر قرار میدهیم و اصل حاکمیت منافع عمومی بر منافع خصوصی یک اصل کلی است که منافع خصوصی در منافع عموم نهفته است.
وی افزود: جلوگیری از مداخله اشخاص بدون صلاحیت در امور فنی مربوط به ساختمان وظیفه دیگر نظام مهندسی است.
گلستانی با اشاره به این که همه به خودشان اجازه میدهند در ساختمان سازی ورود کنند، گفت: در نظام مهندسی فرآیندهایی تعریف شده تا از مداخله افراد فاقد صلاحیت در ساختمان سازی جلوگیری کنیم.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان بیان کرد: سازه های ساختمانی کرمان با سایر شهرها تفاوت دارد و در سازه خوب کار کرده ایم و در ۸ سال اخیر مردم به این نتیجه رسیدند که معماری ساختمان نیز مهم است و معماری داخلی اخیرا مورد توجه واقع شده است.
گلستانی با عنوان این که هنوز به این نتیجه نرسیده ایم که تاسیسات بخش مهمی از ساختمان است، افزود: نظارت و طراحی ساختمان بخش مهمی است اما مهمترین بخش، اجرای طرح آماده شده است و تا به حال در صنعت ساختمان به این مقوله بطور کلی توجه نمیکردیم و اکنون عنوان کرده ایم در این زمینه نیز باید به افرد صاحب صلاحیت رجوع کنیم.
وی عنوان کرد: صلاحیت افراد توسط وزارت راه و شهرسازی داده میشود و ما اعطای صلاحیت نمیدهیم.
گلستانی در ادامه با اشاره به اینکه بازرسی گاز از موفق ترین بخشهای سازمان نظام مهندسی است، گفت: نقشه های تفکیک آپارتمانها توسط همکاران ما انجام و به اداره ثبت ارجاع می گردد که طبق آن اسناد تک برگ به تفکیک صادر و در اختیار کارفرمایان قرار میگیرد.
وی ادامه داد: بازرسی فنی فاضلاب را پی‌گیری میکنیم که در مسیر درست خود قرار بگیرد. بازرسی آسانسورها را هنوز نتوانسته ایم بعهده بگیریم، علیرغم اینکه دستگاه های اجرایی باید در این مقوله از مقررات ملی ساختمان تبعیت کنند.
گلستانی ادامه داد: به دنبال همه فعالیتها، بدنبال حفظ حقوق شهروندی هستیم که حق همه است خانه زیبا و فضا زیبای شهری داشته باشند.
وی خاطر نشان کرد: به جد پی‌گیر هستیم ضوابط مربوط به مناسب سازی فضا برای سالمنندان و کم توانان گرداوری و اجرایی گردد، زیرا متاسفانه نود درصد ساختمانها ضوابط مربوط به سالمندان و کم توانان را ندارند.
گلستانی با اشاره به این که خیلی از موضوعات در مدیریت کلان، اقتصادی دیده میشود و بجای منافع عام، اقتصاد و تامین هزینه دیده می گردد، گفت: بحث مجری ذیصلاح چالش اساسی کنونی است که ما نمیگوییم چه کسی اجرای ساختمان را انجام بدهد و این اعضا میتواند خارج از نظام مهندسی باشند.
وی گفت: باید جایی ثبت شود چه کسی ساختمان را اجرا کرده و شناسنامه برای ساختمان ثبت گردد که سرمایه افراد هدر نرود و با این مسئولیت تکلیف روشن شده و کسی که خلاف کند، رسیدگی می گردد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان بیان کرد: وقتی فرد صاحب صلاحیت ساختمان را اجرا کند، برای اجرای تاسیسات الزام می گردد از افراد دوره دیده استفاده کند که کیفیت اجرا را افزایش داده و موجب اشتغال پایدار برای هموطنان میشود.
الکترونیکی شدن فرآیندهای سازمان موجب شفافیت عملکرد می گردد
گلستانی گفت: الکترونیکی شدن فرآیندهای سازمانی را دنبال میکنیم که با شیوع کرونا این اتفاق سریع تر رخ داد و برنامه داشتیم در ۳ ماهه دوم امسال کار را اجرا کنیم که با شیوع کرونا از فروردین ماه کار را شروع کرده ایم که با این اتفاق اعمال سلیقه حذف و موجب شفافیت عملکرد می کردد.
گلستانی ادامه داد: در دوره جدید هیئت مدیره نظام مهندسی، فرآیندهای سازمانی مستند میشود و برای اولین بار برای ارتقاء سطح مشارکت اعضاء که چهل تا پنجاه درصد اعضاء بانوان هستند، کمیسیون بانوان را راه اندازی کردیم و عملکرد خوبی داشته اند.
وی افزود: با تشکیل کمیسیون انرژی، بحث مدیریت مصرف انرژی را دنبال میکنیم که این فعالیتها ناشی از سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی است و در قانون برنامه ششم باید سالانه پنج درصد از اتلاف انرژی کاسته شود که تاکنون در این زمینه تقریبا عملکردی نداشته ایم.
گلستانی ادامه داد: اهمیت مدیریت مصرف انرژی و محیط زیست اینقدر زیاد است که یک اصل قانون اساسی به آن اختصاص داده شده است.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش ادامه داد: یکی از وظایف سازمان نظام مهندسی ترویج ارزشهای معماری ایرانی اسلامی است و مشکل این است که هیچ اهرم اجرائی نداریم.
گلستانی با اشاره به این که قانون بد بهتر از بی قانونی است، گفت: وقتی نگاه مصلحت اندیشی بر نگاه فنی غالب گردد، کار درست انجام نمیشود.
وی با اشاره به این که عوارض ساختمان برای ساختمانهای بلندمرتبه افزایش یافته، گفت: سالانه حدود یک میلیون و صد هزار مترمربع کار ساخت و ساز در کرمان انجام میشود و سالیانه رشد داریم و امسال نیز رشد خواهیم داشت.
ساختمانهای قبل از سال هشتاد در برابر زلزله مقاوم نیستند
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان، در مورد مقاومت ساختمان های استان کرمان گفت: ساختمانهای ساخته شده قبل از سال هشتاد در برابر زلزله بویژه با آیین نامه های امروز مقاوم نیستند زیرا سال هشتاد و سه به بعد آیین نامه های مربوط به زلزله تغییرات اساسی داشته است.
وی افزود: در مجموع وضعیت ساخت و سازهای استان کرمان خوب است و در مقام مقایسه، از حیث رعایت مقررات ملی ساختمان وضعیت ما در کشور مطلوب است.
وی با اشاره به این که قیمت مسکن نسبت به ۴ سال قبل در کرمان ۲ تا ۴ برابر شده، گفت: کشور ما درگیر تحریم است و برای ارزیابی عملکرد دولت در این زمینه باید شاخصهای کلان اقتصادی را در نظر بگیریم.
گلستانی گفت: بخشی از این مسائل سوداگری است که در کرمان وضعیت کنترل شده است و اکنون رشد قیمت زمین و مسکن با سایر اقلام تناسب پیدا کرده است.

منبع: ایسنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ تیر ۹۹
457 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0