نامه مهم ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان دومین گردهمایی بزرگ داشت روز معمار

کمبود فضای کار حرفه ای برای معمارها

دومین گردهمایی بزرگ داشت روز معمار، روز قبل با حضور سرپرست جهاد دانشگاهی استان خوزستان، نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان و ایرج اعتصام و فرح حبیب ،2 چهره ماندگار معماری ایران، در سالن آمفی تئاتر مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی در اهواز برگزار گردید.

کد خبر: 11624 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۹۶ - ۹:۱۷ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir) ،دومین گردهمایی بزرگ داشت روز معمار، روز قبل با حضور سرپرست جهاد دانشگاهی استان خوزستان، نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان و ایرج اعتصام و فرح حبیب ،۲ چهره ماندگار معماری ایران، در سالن آمفی تئاتر مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی در اهواز برگزار گردید.کمبود فضای کار حرفه ای برای معمارها

کمبود فضای کار حرفه ای برای معمارها

سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان

کمبود فضای کار حرفه ای برای معمارها

سیدعلی رضا علوی، سرپرست جهاد دانشگاهی استان خوزستان، در دومین گردهمایی بزرگ داشت روز معمار بیان کرد: شما بهتر از من میدانید سالروز تولد شیخ بهایی که یکی از بزرگان عرصه مهندسی تاریخ ایران است بنام روز معمار نام گذاری شده است؛ با وجود این، یکی از مشکلهایی که در کشور وجود دارد این است که این نام گذاری ها معمولاً مغفول واقع میشوند و من پیشنهاد میکنم که دوستان دست کم نگاهی بزندگی نامه شیخ بهایی داشته باشند.
علوی گفت: علم معماری علم استفاده از فضاها و مدیریت کردن فضاها است. معمارها با اصطلاحات متعددی مانند نقطه، سطح و حجم همت میکنند با عناصری مانند هشتی و پیش تاب نمایی بوجود آورند که تا مخاطب عام وقتی اینها را نگاه میکند لذت ببرد.
وی با اشاره بوظیفه و مسوولیت رسانه ها در این خصوص ادامه داد: یک رسانه زمانی میتواند موفق باشد که ارزشهای خبری یک پدیده، یک رویداد یا یک محصول را به ما نشان بدهد زیرا اگر یک پدیده یا یک رویداد ارزشهایی داشته باشد ما جذب آن پدیده میشویم. از ارزشهای خبری ۲ مورد بکار معماری می آید؛ تازگی و مجاورت منطقه ا ی یا مجاورت فیزیکی.
وی افزود: اگر دانشجوهای ما در رشته های متعدد معماری و گرایش معماری داخلی که امسال بمجموعه رشته های ما در موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی استان خوزستان اضافه شد بتوانند با استفاده از راهنمایی اساتید محترم خود به طرحهای نو بپردازند، به یاری خدا در سالهای آینده افتخار خواهیم کرد که طرحهای جدید و این طرحهای نو اثر زحمت فارغ‌التحصیلین ما در موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان بود‌ند.


همچنین در ادامه سید کیانوش لاری‎بقال، نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان، تصریح کرد: معماری در استان ما آنگونه که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است. از سال هفتاد و شش که نخستین دانشکده معماری استان تاسیس شد، سعی نمودیم به فرزندان خوزستان آموزش بدهیم و مایه مباهات است که امروز دانشجوهایی را تربیت نمودیم که تعدادی از آنها در جامعه حرفه‎ای درحال کارند و معماران بسیار قابلی از میان آنها تربیت شد.

لاری بقال با اظهار تاسف از کمبود فضای کار حرفه‎ای برای معماران بیان کرد: تصمیم گرفتیم در عرصه حرفه‎ای تجربه ایجاد کنیم.لذا با اتفاق تنی چند از دوستان وارد حوزه نظام مهندسی شدیم. ظرف مدت ۱ سال و اندی در نظام مهندسی مصیبتها کشیدیم چرا که نظام مهندسی هیچ قاعده‎ای نداشت؛ نه نظامی بود، نه سازمانی و در کل هیچ گذرنامه‎ای برای هیچ کاری نبود.
وی ادامه داد: گذشته از اینها، نظام مهندسی، هیچ شیوه‎نامه و دستورالعملی نداشت. یعنی فرض کنید این استادان بزرگوار که اکنون این جا هستند وقتی میخواستند نقشه ساختمانی را کنترل نمایند. برای یک ساختمان که یک آسانسور کافی است یکی میگفت پله فرار میخواهیم. یکی دیگر میگفت نه نمیخواهد! یکی میگفت پله فلزی قابل قبول است، یکی دیگه میگفت نخیر قابل قبول نیست!
وی افزود: ما باوجود چنین وضع نا بهنجاری سعی کردیم ساماندهی نماییم. از چه طریق؟ از طریق ایجاد نظام‎نامه. تا اینجا چون برای کسی خیلی ضرورتی نداشت خیلی به اصطلاح مقاومسازی نشد. این درحالی است که جوش سازه به مقاومتهای بسیاری نیاز داشت. پس از آن بود که گفتیم معمار یک نمای ساختمان هم طراحی کند نه مهندس که کار با کامپیوتر را بلد است بسیاری از این نماها که مشاهده میکنید نه تناسبی در آن ها هست و نه نظمی. برای این‎ کار انجام چند کار مهم است.
لاری بقال تصریح کرد: ساختمانی که طراحی میشود باید روی اصول طراحی گردد و برای اینکه روی اصول طراحی گردد باید مقررات ملی دقیقا در آن رعایت شود که این حداقل کاری است که لازم است انجام گردد تا یک ساختمان استاندارد داشته باشیم. برگردیم به ساختمان مورد بحث، در این زمینه چک لیستها و شیوه کنترل نقشه گرداوری شدند و اکنون با هم راهی دوستان که در جلسه هم حاضر هستند در حال اجرا است.

نائب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان افزود: جالب اینکه کسایی که خودشان بلد نیستند طراحی نمایند در حوزه طراحی وارد شده‎اند و پو‎لهای هنگفتی به دست می‎آورند و با این تغییرات مخالف هستند و نه تنها مخالف هستند بلکه در سازمان نظام مهندسی گردن کلفتی میکنند، عربده میکشند و کسانیکه دنبال این کار هستند را تهدید میکنند. این درحالی است که برای اینکه یک معمار کارش را با شرافت انجام دهد باید بمشتریان خود خدمات کامل بدهد. یعنی باید طراحی تازه ارائه دهد و ‎‏ صرفه‎جویی در انرژی را در طراحی ساختمانش لحاظ نماید.
وی خاطرنشان کرد: جالب است که ما بدون آنکه نقشه دست مشتری بدهیم به او میگوییم برو این سازه را بساز و در این کار چک لیستها اصلا تهیه نمیشوند. کسانیکه پولهای بادآورده بسیاری از صنعت ساختمان‎سازی در آورده‎اند، معماران این استان را تبدیل به کنترلچی، خرده‎فروش و جیره‎بگیر کرده‎اند زیرا نمیخواهند عرصه را خالی نمایند و میدانند که معماران که قدرت ابتکار خاصی دارند. اینها فرصت عمل بکسی نمیدهند.
منبع: ایسنا

 

کانال تلگرام برقی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ اردیبهشت ۹۶
1253 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0