عدم فراوری سلستین در ایران به علت نبود واحدهای فرآوری و نبود ثبات اقتصادی عدم فراوری سلستین در ایران به علت نبود واحدهای فرآوری و نبود ثبات اقتصادی

عدم فراوری سلستین در ایران به علت نبود واحدهای فرآوری و نبود ثبات اقتصادی

عدم فراوری سلستین در ایران به علت نبود واحدهای فرآوری و نبود ثبات اقتصادی ، عامل اصلی دلالی و خام فروشی سلستین در کوتاه مدت است

کد خبر: 990814001 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۴ آبان ۹۹ - ۶:۵۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، عدم فراوری سلستین در ایران به علت نبود واحدهای فرآوری و نبود ثبات اقتصادی ، عامل اصلی دلالی و خام فروشی سلستین در کوتاه مدت است

عدم فراوری سلستین در ایران به علت نبود واحدهای فرآوری و نبود ثبات اقتصادی

عدم فراوری سلستین در ایران به علت نبود واحدهای فرآوری و نبود ثبات اقتصادی
در راستای خام فروشی سلستین عنوان گردید: سرمایه گذاری؛ چالش اصلی واحدهای فرآوری سلستین
رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان خوزستان بیان کرد: واحدهای فرآوری سلستین نیازمند سرمایه‌گذاری هستند، ولی به علت سودآوری دلالی و خام‌فروشی در کوتاه‌‌مدت، کسی بدنبال سرمایه‌گذاری در بلندمدت نیست؛ بنابراین این محصول از ایران بصورت خام به کشورهایی همچون چین صادر و ‍‍‍پس از فرآوری با قیمت بیشتر وارد کشور می‌ گردد.
بنظر می‌ رسد قانون ممنوعیت خام‌فروشی سلستین در ایران محل توجه نیست، در چنین شرایطی تولید و استخراج سلستین برای معدن‌داران ریسک بسیاری دارد ولی اگر دولت از استخراج این کانی حمایت کند هم ریسک کار پایین می ‌آید و هم معدن دار اقدام به خام فروشی محصول نمی ‌کند، اما در شرایط کنونی خام‌فروشی به علت بازدهی زودتر بیشتر به کار استخراج‌کنندگان این ماده معدنی می‌آید و سود موردنیاز آن ها را تامین می ‌کند، اقدامی که در یک چشم‌انداز بلندمدت سود چندانی نصیب بخش معدن کشور نمی ‌کند.
عبدالرضاحرمتی، رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان خوزستان در این مورد تصریح کرد: سلستین در ایران فرآوری نمی ‌شود زیرا واحدهای فرآوری چندانی وجود ندارد.
حرمتی با عنوان این که سرمایه‌گذاران باید دراین زمینه سرمایه گذاری کنند، ادامه داد: به علت نبود ثبات اقتصادی، سرمایه گذاری در ایران با مخاطرات بیشتری روبرو شده است.
رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان خوزستان با اشاره به این که تولید در کشور نیز با مشکلات زیادی همراه است، اظهار داشت: خام فروشی آسان ترین راه فروش محصولات است.
وی با تاکید این که فرآوری سلستین در کشور انجام نمیشود، تصریح کرد: این محصول بصورت خام به کشورهایی همچون چین صادر و ‍‍‍پس از فرآوری با قیمت بیشتری وارد کشور می‌ گردد.
حرمتی با عنوان این که بخش کشاورزی و معدن با مشکلات ناشی از خام‌فروشی دست‌و‌پنجه نرم می ‌کنند، گفت: تا زمانیکه فرآوری محصولات در ایران انجام نگردد، بخش معدن رونق نمی‌یابد.
رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان خوزستان با اشاره به این که دولت باید از واحدهای فرآوری محصولات معدنی حمایت کند و قوانین دست‌و‌پاگیر را حذف کند، بیان داشت: تاکنون دولت هیچ اقدامی برای تشویق واحدهای فرآوری انجام نداده است.
حرمتی گفت: واحدهای فرآوری سلستین در بیابان ‌ها فعال هستند، این در حالی است که باید در کنار معادن قرار بگیرند. هم‌چنین این واحدها با مشکلاتی در تامین زیرساخت‌ها روبرو هستند و حتی آب و برق کافی در اختیار ندارند.
وی با تاکید بر این که واحدهای فرآوری سلستین نیازمند سرمایه‌گذاری هستند، ادامه داد: به علت این که اقداماتی همچون دلالی و خام‌فروشی در کوتاه‌مدت سودآورهستند کسی به دنبال سرمایه‌گذاری در بلندمدت نیست.
سلستین کانی گرانبها، دست‌نخورده و با ارزش محسوب می‌ گردد و پیشینه استخراج آن از معادن کشور به زمان سلطنت پهلوی باز‌می‌گردد، بعد از انقلاب در سال هفتاد و دو، استخراج و بهره‌برداری از این کانی ادامه پیدا کرد و در سال هفتاد و سه، به صادرات رسید. در حال حاضر استخراج این محصول به حدود دویست و پنجاه هزار تن در سال رسیده در حالی که طبق آمار وزارت صمت ظرفیت مصرف سلستین در کشور بیست و چهار هزار تن در سال است، در نتیجه بخش زیادی از محصول استخراج شده بصورت خام به صادر می ‌گردد و سپس بصورت کربنات دوباره به ایران باز می‌گردد و در ساخت جواهرات و زینت‌آلات، قطعات هواپیمایی، لامپ ‌های کم‌مصرف، دارو و تجهیزات پزشکی استفاده می‌ گردد.
منبع: اخبار فولاد

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ آبان ۹۹
517 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0