نبود مجوز نظارت نظام مهندسی در مجتمع‌ های تجاری ترک‌مال، اوریاد و سیتادیوم نبود مجوز نظارت نظام مهندسی در مجتمع‌ های تجاری ترک‌مال، اوریاد و سیتادیوم

نبود مجوز نظارت نظام مهندسی در مجتمع‌ های تجاری ترک‌مال، اوریاد و سیتادیوم

نبود مجوز نظارت نظام مهندسی در مجتمع‌ های تجاری ترک‌مال، اوریاد و سیتادیوم ، براساس قانون، ساختمان باید توسط مجری ذی‌صلاح اجرا گردد

کد خبر: 010409003 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۹ تیر ۰۱ - ۹:۰۲ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، نبود مجوز نظارت نظام مهندسی در مجتمع‌ های تجاری ترک‌مال، اوریاد و سیتادیوم ، براساس قانون، ساختمان باید توسط مجری ذی‌صلاح اجرا گردد

نبود مجوز نظارت نظام مهندسی در مجتمع‌ های تجاری ترک‌مال، اوریاد و سیتادیوم

نبود مجوز نظارت نظام مهندسی در مجتمع‌ های تجاری ترک‌مال، اوریاد و سیتادیوم
احداث سه متروپل غیرمجاز در ار‌ومیه/ مجتمع‌ های تجاری “ترک‌مال، اوریاد و سیتادیوم” مجوز نظارت نظام مهندسی ندارند
رئیس سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌غربی از ساخت ‌مجتمع تجازی غیرمجاز در ار‌میه خبر داد و افزود: ‌مجتمع‌ های تجاری “ترک‌مال، اوریاد و سیتادیوم” مجوز نظارت نظام مهندسی ندارند.
امیرحسین مرادزاده ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به عضویت بیست هزار نفر در این سازمان، تصریح کرد: این نفرات در قالب شانزده دفتر شهرستانی ساماندهی شده‌اند.
مرادزاده گفت: براساس قانون، ساختمان باید توسط مجری ذی‌صلاح اجرا گردد، ولی متاسفانه مالکان تاکید بر حذف مجریان و اجرای بدون تاییدیه سازمان نظام مهندسی دارند.
وی ادامه داد: نباید دخالتی در امر ساخت و ساز از جانب سایر مجموعه‌ ها اتفاق افتد، این امر موجب بروز مشکلات در حوزه ساخت و‌ ساز و نیز نگه داری ساختمان‌ ها می‌شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه موضوع نگهداری ساختمان‌ ها مغفول مانده، افزود: امیدوار هستیم با وقوع حادثه تاسف‌بار متروپل، فرایند اجرای قوانین مرتبط با سازمان نظام مهندسی ابلاغ شده و اثر آن در ساخت و ساز نمایان گردد.
وی گفت: اعتقاد ما این است که بدقانونی از بی‌قانونی بهتر است. ساخت و ساز غیرمجاز مشکل اصلی در استان است که این موضوع در سازمان نظام مهندسی ثبت نشده، متاسفانه در استان آذربایجان‌غربی تعداد این پروژه‌ها بالاست اما آمار دقیقی در این مورد نداریم.
مرادزاده گفت: در برخی موارد به تذکرات سازمان ترتیب اثر داده نشده که بعد از اتفاقات متروپل، تیم بازرسی تشکیل داده‌ایم و در حال بازدید از ساختمان‌ها هستند.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان آذربایجان‌غربی ادامه داد: تاکنون حدود هشتاد پرونده قطعی ساخت و ساز غیرمجاز شخصی در استان تشکیل داده‌ایم که مقررات استاندارد را رعایت نکرده‌اند.
وی گفت: یکی از مشکلات این عرصه، پروژه‌های مشارکتی است، در این زمینه تنها طبق فشارهایی که هیئت‌ های وقت آورده‌اند، ساختمان‌ ها ثبت شده‌اند که ما به علت عدم ورود جدی به موضوع، نظری در مورد استحکام و ساخت آن‌ها نداریم.
مرادزاده با اشاره به اینکه تنها پروژه‌های عمرانی ادارات وارد چرخه نظام مهندسی نمی‌شوند، گفت: با دخالت‌ های خارج از ضوابط، در موضوع پروژه‌های مشارکتی این اتفاق افتاده است. پروژه‌ هایی نظیر مجتمع‌های تجاری ترک مال، اوریاد، سیتادیوم، منازل ساخته شده توسط بنیاد مسکن در روستای جانوسلو و برخی دیگر از دیگر پروژه‌ ها شامل این موارد است که اطلاعاتی از آن‌ ها نداریم و بدون مجوز ساخته شده‌اند و مکاتبات را انجام داده‌ایم که باید توسط سازمان تاییدیه دریافت می‌کردند.
مرادزاده درباره ساخت و‌ سازهای غیرمجاز و آمار این ساخت و سازها، گفت: هم اکنون حدود چهل درصد زمین‌های آذربایجان‌غربی به صورت قراردادی و قولنامه خرید و فروش می‌شوند که این به معنای ساخت و ساز بدون نظارت و غیرمجاز چهل درصد از منازل است.
وی، با اشاره به اینکه قانون فعلی نظام مهندسی با توجه به ورودی رشته‌های مهندسی پاسخگو نیست، افزود: نیازمند قوانین جدید هستیم که در دستور کار مجلس قرار گرفته است.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان آذربایجان‌غربی گفت: انتقادات از سازمان باید ارائه شود و حق طبیعی همه است، اما موضوع مهم این است که باید وضعیت فعلی را با قبل مقایسه کنیم تا نتیجه اقدامات را ببینیم.
وی، گرداوری سند راهبردی سه ساله سازمان توسط هیات مدیره را جزو افتخارات اصلی این سازمان دانست و افزود: این سند در حال اجرا است و در مسیر توسعه قرار دارد.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان آذربایجان‌غربی بر ضرورت یکسان سازی نقشه ساخت ساختمان‌ ها تاکید و بیان کرد: در این مورد، نیازمند همکاری شهرداری،راه و شهرسازی و نظام مهندسی است که در صدد این هم‌افزایی و همکاری هستیم.
منبع: خبرگزاری تسنیم

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ تیر ۰۱
295 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0