نبود توان لازم برای بهره‌برداری بخشی از دلایل غیرفعال بودن شش هزار معدن نبود توان لازم برای بهره‌برداری بخشی از دلایل غیرفعال بودن شش هزار معدن

نبود توان لازم برای بهره‌برداری بخشی از دلایل غیرفعال بودن شش هزار معدن

نبود توان لازم برای بهره‌برداری بخشی از دلایل غیرفعال بودن شش هزار معدن ، در کشور است و ضروری است تا دستورالعمل شناسایی اهلیت معدنکاران مورد بازنگری قرار گیرد

کد خبر: 000807001 تاریخ انتشار: جمعه ۷ آبان ۰۰ - ۹:۵۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، نبود توان لازم برای بهره‌برداری بخشی از دلایل غیرفعال بودن شش هزار معدن ، در کشور است و ضروری است تا دستورالعمل شناسایی اهلیت معدنکاران مورد بازنگری قرار گیرد

نبود توان لازم برای بهره‌برداری بخشی از دلایل غیرفعال بودن شش هزار معدن

نبود توان لازم برای بهره‌برداری بخشی از دلایل غیرفعال بودن شش هزار معدن
لزوم بازنگری در دستورالعمل شناسایی اهلیت معدنکاران
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن بیان کرد: مشکل اهلیت بهره‌برداران و نبود توان لازم برای بهره‌برداری بخشی از دلایل غیرفعال بودن شش هزار معدن در کشور است و ضروری است تا دستورالعمل شناسایی اهلیت معدنکاران مورد بازنگری قرار گیرد.
تقی نبئی در در مراسم اختتامیه سومین جشنواره اینوماین، جشنواره ایده ‌های ارزش آفرین معدن و صنایع معدنی که طی روزهای ۲۶ تا ۲۸ مهر امسال در محل دانشگاه تهران برگزار گردید، ادامه داد: بخش معدن با وجود نقش مهمی که می ‌تواند در اقتصاد کشور داشته باشد جایگاه لازم را ندارد و چالش ‌های زیادی در مسیر توسعه خود داشته است.
نبئی گفت: معدن کاری در کشور هنوز حرفه‌ای نشده است درحالی که معدن کاری باید هم متکی به اصول مهندسی و هم اقتصادی باشد. بحث معارضین معادن، قوانین غیرحمایتی، محدودیت ‌های ناشی از تحریم و ضعف بازار از جمله چالش ‌های فعالیت در این حوزه است.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن با عنوان اینکه اهلیت فعالان معدنی موضوعی بسیار مهم است، اظهار داشت: در اصلاحیه قانون معادن بحث اهلیت مورد توجه قرار گرفت اما در آئین ‌نامه اجرایی آن قید شده است تا کسانی که از توان مالی یا فنی برخوردار هستند می ‌توانند بهره‌بردار معادن باشند و متاسفانه دستورالعمل ‌ها تنها ناظر بر یکی از این شرایط هستند یا توان مالی با فنی.
نبئی تصریح کرد: ضعف اهلیت فعالان معدنی هم‌چنان پابرجاست و این شرایط موجب شده است تا برخی از معادن کشور به دلیل عدم اهلیت غیرفعال باقی بماند و براساس آمار از یازده هزار پروانه بهره‌برداری معدن در کشور شش هزار معدن هیچ فعالیتی ندارد به این علت که در برخی از آنها توان اجرایی آن توسط بهره‌بردار وجود ندارد.
محمدحسین عسکری، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن هم در این مراسم بیان کرد: ‌باید با بازنگری در دستورالعمل قانون معدن مشکل اهلیت را برطرف کرد.
عسگری با اشاره به تلاش‌های انجام ‌شده برای توسعه شرکت ‌های دانش‌بنیان و ارتباط میان دانش و صنعت بیان کرد: نیاز واحدهای معدنی و صنایع وابسته در پارک‌های فناوری رصد می ‌گردد.
مدیرکل جذب و پذیرش واحدهای فناور پارک فناوری پردیس گفت: در کشور برنامه‌هایی برای توسعه شرکت‌ های دانش‌بنیان و ارتباط میان دانش و صنعت انجام شده است که از جمله آنها تاسیس پارک ‌های رشد و فناوری و ایجاد ارتباط میان تولید و ظرفیت‌ های علمی در کشور است.
عسگری گفت: در سال هشتاد ایجاد پارک فناوری با هدف توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در دستور کار قرار گرفت و به‌تدریج زیرساخت ‌های قانونی نیز در این زمینه ایجاد شده است.
وی با اشاره به شبکه فن بازار ملی افزود: فن بازار شبکه‌ای تخصصی است که به صورت محلی و منطقه‌ای فعالیت می ‌کند و پویشی با عنوان توسعه نوآوری نیز مشغول به فعالیت است که نیاز واحدهای معدنی و صنایع وابسته را رصد می‌کند.
منبع: روزگار معدن

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ آبان ۰۰
453 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0