پاسخ مبهم وزیر راه و شهر سازی به دستور جنجالی عباس آخوندی پاسخ مبهم وزیر

پاسخ مبهم وزیر راه و شهر سازی به دستور جنجالی عباس آخوندی

در حالی ۲ ماه و ۱ روز از ورود محمد اسلامی به وزارت راه و شهرسازی می‌ گذرد که هنوز موضوع رییس سازمان نظام مهندسی کشور تعیین تکلیف نشده است. اسلامی دیروز پاسخ مبهمی را در مورد دستور جنجالی عباس آخوندی بیان کرد.

کد خبر: 971007003 تاریخ انتشار: جمعه ۷ دی ۹۷ - ۱۱:۲۱ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اهبار نظام مهندسی کشور،در حالی ۲ ماه و ۱ روز از ورود محمد اسلامی به وزارت راه و شهرسازی می‌ گذرد که هنوز موضوع رییس سازمان نظام مهندسی کشور تعیین تکلیف نشده است. اسلامی دیروز پاسخ مبهمی را در مورد دستور جنجالی عباس آخوندی بیان کرد.

پاسخ مبهم وزیر راه و شهر سازی به دستور جنجالی عباس آخوندی

پاسخ مبهم وزیر راه و شهر سازی به دستور جنجالی عباس آخوندی

پاسخ مبهم وزیر راه و شهر سازی به دستور  جنجالی عباس آخوندی

وزیر مستعفی راه و شهرسازی تا پیش از انتشار نامه استعفایش در کانال تلگرامی‌اش ۲ تصمیم جنجال برانگیز اتخاذ کرد که یکی از آن ها همچنان گریبان جامعه مهندسان کشور را گرفته است.
عباس احمد آخوندی هفتم مهرماه امسال در نامه‌ای به معاون امور مسکن و ساختمان به بهانه برخی تخلف ‌ها و اقدامات قانونی فرج‌الله رجبی _ ریاست سازمان نظام مهندسی کشور، پروانه استغال بکار وی را بمدت ۱ سال تعلیق کرد. این اقدام وزیر اسبق، سبب شد تا رجبی نتواند در انتخابات هیئت مدیره سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ ها (فارس) شرکت کند و شکایت به دیوان عدالت اداری نیز در این رابطه راه بجایی نبرد.
تا زمانی که آخوندی بر مسند وزارت بود، انتقادات خفیفی از عملکرد وی در این رابطه می ‌شد. البته در یک نمونه ریاست اسبق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران طی سخنانی به نوعی پایانکار آخوندی را پیش بینی کرده بود.
خُرم که در خال حاضر، عضو هیئت مدیره سازمان مذکور است هشتم مهر ماه سال جاری (بیست روز قبل از استعفای آخوندی) در مورد تعلیق پروانه اشتغال بکار ریاست شورای مرکزی نظام مهندسی توسط آخوندی گفته بود: ریاست ‌جمهوری حکم رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی را داده و قاعدتا آقای روحانی می ‌تواند این حکم را لغو کند. در روزهای آینده هم معاونت حقوقی ریاست جمهوری و هم دیوان عدالت اداری باید در این رابطه نظر دهند.
خرم در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چه اتفاقی روی داده که وزیر راه و شهرسازی با مسائل مربوط به سازمان نظام مهندسی این‌ گونه برخورد می ‌کند، گفت: برداشت من اینست که وزارت راه و شهرسازی به این رسیده است که سازمان نظام مهندسی ساختمان یک معاونت وزرات راه باشد.
خرم با عنوان این ‌که وزارت راه در حال حرکت به این سمت است در پاسخ به سوالی مبنی بر این ‌که آیا این وزارتخانه می ‌توانند به این هدف برسند، گفت: ممکن است بتوانند، این‌ که مصلحت است یا منافع مردم در این اقدام است یا خیر. قطعا مصلحت نیست. سازمان نظام مهندسی بسیار بسیار سازمانی وابسته به دولت و دخالت‌ های دولت در آن خیلی زیاد است. این در حالیست که در دنیا این سازمان خصوصی است و در ایران نیمه دولتی است.
خرم با تاکید بر این ‌که سازمان نظام مهندسی ساختمان باید قطعا خصوصی گردد، افزود: وزرات راه و شهرسازی با برخوردهایی که با سازمان نظام مهندسی ساختمان و مسائل شهرسازی داشته به انتهای مسیر خود رسیده است. وزارت راه و شهرسازی در بحث جانمایی برج‌ ها در تهران به این رسیده که شهرداری تخلف کرده ولی در حد گزارش محرمانه در دولت اکتفا کرده است. جامعه را در جریان این امر قرار نداده‌اند که صد و بیست و هفت برج در تهران روی گسل احداث شده و شهرداری پروانه صادر کرده است. با وقوع یک زلزله شش ریشتری این برج‌ ها نابود می‌ شوند.
وی در مورد استیضاح وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی اعلام وصول شده و برای چهارمین بار است که وی استیضاح خواهد شد. اگر مجلس اینبار به استیضاح او رای ندهد زیر سئوال می ‌رود.

پاسخ مبهم وزیر راه و شهر سازی به دستور جنجالی عباس آخوندی

پیش بینی ریاست اسبق نظام مهندسی ساختمان تهران بیست روز بعد به واقعیت پیوست و آخوندی استعفا داد. از زمان تعلیق پروانه اشتغال بکار رجبی توسط وزیر سابق تا زمان استعفا (بیست و هشتم مهرماه)، معاون امور مسکن و ساختمان وزیر و مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی گهگداری با انتقاد از عملکرد سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان کشور بخصوص نظام مهندسی تهران از اقدام وزیر سابق حمایت همه جانبه‌ای می ‌کردند. ولی با روی کار آمدن اسلامی، این رویه متوقف گردید و تقریبا ۲ ماهی است که این معاونت روزه سکوت گرفته است.
در همان روزهای ابتدایی حضور وزیر جدید راه و شهرسازی در ساختمان دادمان به مسئولیت شیبانی اصل در دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه پایان داده شد و وی در حال حاضر، مشاور وزیر راه و شهرسازی است. شیبانی اصل چند روز پیش در گردهمایی بتن و زلزله که در پردیس فنی مهندسی دانشگاه شهید بهشتی برگزار گردید یکی از سخنرانان بود.
حامد مظاهریان _ معاون وزیر راه و شهرسازی نیز مانند سابق به جنجال سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور وارد نمی‌شود. دیگر خبری از انتشار یاداشت‌ های پیاپی در کانال تلگرامی وی هم نیست. به هر حال در شرایطی که بلاتکلیفی ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان، وضعیت مهندسان کشور و به تبع آن ساخت و سازها را با چالشهایی روبرو کرده که انتظار می ‌رود وزیر راه و شهرسازی موضع گیری قاطعی در این رابطه داشته باشد.
ولی بنظر می ‌رسد وزیر راه و شهرسازی فعلا نمی‌ خواهد به ابهامات موجود در شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان رسیدگی کند. محمد اسلامی دیروز در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌ که تکلیف ریاست رجبی بر سازمان نظام مهندسی ساختمان چه می ‌شود، بیان کرد: «من آقای رجبی را برکنار نکرده‌ام که بگوییم برگردد.» اگر این ‌گونه است پس چرا و به چه عللی رجبی همچنان در قامت رئیس شورای مرکزی در ساختمان این شورا حضور می ‌یابد.
گرچه مدیران انتصابی وزیر اسبق راه و شهرسازی اختلاف نظراتی را با وزیر راه و شهرسازی دارند که تغییر سمت شیبانی اصل از مدیرکل به مشاور یکی از تبعات آن بوده، ولی بنظر می‌ رسد مسئولان و دست‌اندرکاران این حوزه باید هرچه سریع‌ تر در این رابطه اعلام نظر کنند. وزیر راه و شهرسازی نیز بایستی موضع روشن و واضحی در این خصوص اتخاذ کرده و از پاسخ‌ های مبهم خودداری کند.

منبع: تسنیم

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

جزوه نظام مهندسی معماری pdf

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ دی ۹۷
600 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0