کوروش خواجوی: تجمیع حداقل ده فاکتور بسیار نادر موجب بروز حادثه متروپل شد کوروش خواجوی: تجمیع حداقل ده فاکتور بسیار نادر موجب بروز حادثه متروپل شد

کوروش خواجوی: تجمیع حداقل ده فاکتور بسیار نادر موجب بروز حادثه متروپل شد

کوروش خواجوی: تجمیع حداقل ده فاکتور بسیار نادر موجب بروز حادثه متروپل شد ، متروپل در سامانه سازمان نظام مهندسی خوزستان ثبت نبود

کد خبر: 010317001 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۷ خرداد ۰۱ - ۸:۰۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، کوروش خواجوی: تجمیع حداقل ده فاکتور بسیار نادر موجب بروز حادثه متروپل شد ، متروپل در سامانه سازمان نظام مهندسی خوزستان ثبت نبود

کوروش خواجوی: تجمیع حداقل ده فاکتور بسیار نادر موجب بروز حادثه متروپل شد

کوروش خواجوی: تجمیع حداقل ده فاکتور بسیار نادر موجب بروز حادثه متروپل شد
رییس نظام مهندسی خوزستان بیان کرد: تجمیع حداقل ده فاکتور بسیار نادر موجب بروز حادثه متروپل شد/ متروپل در سامانه سازمان نظام مهندسی خوزستان ثبت نبود/ احتمال وقوع شرایط مشابه متروپل نادر است
کوروش خواجوی گفت: اگر تنها جوشکاران این سازه وظیفه خود را به درستی انجام داده بودند، این سازه به این سادگی فرو نمی ‌ریخت.
خواجوی با بیان اینکه تلفیق همزمان شرایطی که موجب حادثه متروپل شد خیلی کمیاب است، ادامه داد: از هر یک میلیون ساختمان، یک ساختمان ممکن است شرایطی مشابه متروپل برای آن رقم بخورد، به همین علت، احتمال وقوع شرایط مشابه متروپل برای ساختمانهای دیگر کمیاب است.
کوروش خواجوی روز ۲شنبه در پنجاه و ششمین جلسه رسمی شورای اسلامی کلانشهر اهواز با بیان اینکه حادثه متروپل کلاف سردرگمی از قصورها و تقصیرها است افزود: شرایط وقوع حادثه متروپل بسیار پیچیده است و تجمیع حداقل دع فاکتور بسیار نادر موجب بروز حادثه متروپل شد.
رییس نظام مهندسی خوزستان تصریح کرد: قصور و دلایل زیادی از جوشکاران سازه تا سایر عوامل فنی در وقوع حادثه متروپل دخیل هستند به گونه ای که برخی نقصها از جمله نقص در جوشکاری این سازه به سادگی مشهود بود.
وی با اشاره به نقص فنی جوشکاری در اجرای سازه متروپل گفت: با وجود مشاهده صحنه های تکان دهنده در حادثه متروپل، چیزی که موجب گریه من در متروپل شد وضعیت نامناسب جوشکاری این سازه بود.
خواجوی گفت: اگر تنها جوشکاران این سازه وظیفه خود را به درستی انجام داده بودند، این سازه به این سادگی فرو نمی‌ریخت.
رییس نظام مهندسی خوزستان با بیان اینکه اراده خوبی در دستگاه قضایی برای برخورد جدی با عوامل دخیل در حادثه متروپل دیده میشود، افزود: استقرار ۴ تیم قوی نقشه برداری برای ثبت نوسانات ساختمان و تشکیل کمیته فنی با دعوت از هفت تن از مهندسان و استادان برجسته مهندسی کشور از جمله اقدامات سازمان نظام مهندسی برای کمک به سرعت بخشی به آورابرداری این حادثه بود.
خواجوی ادامه داد: تلاش سازمان نظام مهندسی این است تا جایی که امکان دارد، طراحی، نظارت و اجرای ساختمانها به افراد فاقد صلاحیت سپرده نشود.
وی، تشدید نظارتها بر روند ساخت و سازها را مورد تاکید قرار داد و گفت: ساختمانهای بالای هشت سقف به مجریان دارای صلاحیت سپرده شده است ضمن اینکه بازرسیهای متعددی از ساختمان های شهر اهواز شده است.
خواجوی گفت: متروپل در سامانه سازمان نظام مهندسی خوزستان ثبت نبود و مهندس ناظر این طرح نیز توسط دستگاه قضا جلب شده و مراحل رسیدگی به این پرونده توسط دستگاه قضایی با حساسیت دنبال میشود.
وی با تاکید بر ثبت مگاپروژه های خوزستان در سامانه نظام مهندسی خوزستان افزود: متروپل جزو ساختمانهایی بود که از خلاهای قانونی برای بنا شدن آن سوءاستفاده شده است.
خواجوی با بیان اینکه مهندسان برجسته سازمان نظام مهندسی از روز اول ریزش متروپل در محل حادثه حاضر و وضعیت این ساختمان به صورت علمی بررسی شده است افزود: درباره متروپل حرفهای زیادی برای گفتن وجود دارد که با توجه به اینکه این پرونده بصورت جدی در دستگاه قضایی در حال بررسی است، امکان باز کردن برخی مسایل در حال حاضر وجود ندارد.
وی با اشاره به برخی تعارض منافع در بروز برخی تخلفات ساختمانی گفت: کمیته کنترل نظارت با حضور چهل مهندس، مسولیت نظارت بر حسن عملکرد مهندسان ناظر را دارند.
منبع: عصر ایران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۷ خرداد ۰۱
265 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0