دیدار هیات مدیره نظام مهندسی کهگیلویه و بویراحمد با مدیر کل دادگستری استان دیدار هیات مدیره نظام مهندسی کهگیلویه و بویراحمد با مدیر کل دادگستری استان

دیدار هیات مدیره نظام مهندسی کهگیلویه و بویراحمد با مدیر کل دادگستری استان

دیدار هیات مدیره نظام مهندسی کهگیلویه و بویراحمد با مدیر کل دادگستری استان ،انجام شد. این دیدار که بمنظور بررسی و تبادل نظر در باره مشکلات ساخت و ساز در استان صورت گرفته بود

کد خبر: 990312012 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۲ خرداد ۹۹ - ۴:۳۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، دیدار هیات مدیره نظام مهندسی کهگیلویه و بویراحمد با مدیر کل دادگستری استان ،انجام شد. این دیدار که بمنظور بررسی و تبادل نظر در باره مشکلات ساخت و ساز در استان صورت گرفته بود

دیدار هیات مدیره نظام مهندسی کهگیلویه و بویراحمد با مدیر کل دادگستری استان

دیدار هیات مدیره نظام مهندسی کهگیلویه و بویراحمد با مدیر کل دادگستری استان

دیدار اعضاء هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد با مدیر کل دادگستری استان
اعضاء هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد با مدیرکل دادگستری استان دیدار و گفت و گو کردند.
در این دیدار که بمنظور بررسی و تبادل نظر در باره مشکلات ساخت و ساز در استان صورت گرفته بود، یزدان‌پناه رییس سازمان، اعضاء هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد با مدیرکل دادگستری استان دیدار و گفت و گو کردند.
در این دیدار که بمنظور بررسی و تبادل نظر در باره مشکلات ساخت و ساز در استان صورت گرفته بود، یزدان‌پناه رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بیان کرد: طبق تبصره هفت ماده دو قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان وضع مقررات ملی ساختمان بمنظور اطمینان از ایمنی، بهداشت، بهره دهی مناسب، آسایش و صرفه اقتصادی را اجرا و کنترل آن را در جهت حمایت از مردم بعنوان بهره برداران از ساختمان ها و فضاهای شهری و ابنیه و مستحدثات عمومی و حفظ و افزایش بهره وری منابع مواد و انرژی سرمایه های ملی از اهداف و خط مشی سازمان نظام مهندسی ساختمان است.
یزدان‌پناه با تاکید بر اهمیت نظارت از فعال شدن کمیته نظارت عالیه در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان را یادآور شد و افزود: این کمیته در ۳ شهرستان بویراحمد، دهدشت و گچساران و یک کمیته ستادی برای جمع آوری اطلاعات صحیح، علمی و بروز تشکیل شده و این کمیته بیش از ۳ ماه است که فعالیت خود را شروع و دادگستری استان در راس فلوچارت کمیته نظارت عالیه قرار دارد.
وی، هم‌چنین از تولید و راه اندازی اپلیکیشن در سازمان اشاره کرد و ادامه داد: توسط این اپلیکیشن اطلاع رسانی سریع به مهندس ناظر صورت میگیرد.
وی در ادامه اظهارات خود گفت: کمیته سیما و منظر شهری نیز تشکیل و سازمان در این کمیته حضور فعال دارد.
یزدان پناه اظهار داشت: با الکترونیکی شدن فعالیتهای سازمان هزینه های مردم کاهش می یابد چرا که دیگر نیازی نیست مردم برای انجام خدمات مهندسی به سازمان مراجعه کنند و به نوعی صرفه جویی در وقت و هزینه ها می گردد.
وی با اشاره به تهیه فرم گزارش کار که باید در تمام مراحل ساخت مورد توجه قرار گیرد و همه مهندسین پروژه نیز باید فرم فوق را برای ادامه کار امضا و تایید کنند.
رئیس سازمان استان در این جلسه، تصریح کرد: ساخت و ساز غیر مجاز نخستین و مهم‌ترین معضل موجود در زمینه تخلفات شهری است که در پیش‌گیری از جرایم ساختمانی مجوز و همکاری شهرداری مهم است در حالی که در شهرداری اکثر آراء در کمیسیون ماده صد تخریب است و شهرداری در این زمینه تاکنون اقدام موثری را انجام نداده است و هم‌چنین باید با این موضوع که وقتی در شهرداری جریمه کم‌تر از سود باشد شیرینی و حلاوت جرم و تخلف از بین نمیرود و این پیامدی جز روی آوردن بیشتر به تخلفات را در پی نخواهد داشت.
صادقی در این جلسه نیز بیان کرد: در بحث تخلفات در حوزه ساخت و ساز شهری دو مقوله وجود دارد که یکی از آن قانون نظام مهندسی سختمان است که بیست و چهار سال پیش تاکنون اجرا می گردد که در آن بحث تخلفات اشخاص را در اجرای ساختمان بخوبی مشهود کرده است و تقریباً در این مدت این قانون عملیاتی شده منبعث از قانون نظام مهندسی بخوبی اجرا شده است ولی لازمه اجرای کامل آن با همکاری همه دستگاه‌های ذی‌ربط امکان پذیر خواهد بود.
و مقوله دیگر آن مالک، دستگاه‌های ذی‌ربط و… که باید استانداردهای لازم را رعایت کنند تا بتوانیم به نتیجه مطلوبی در ساخت و ساز دست پیدا کنیم.
صادقی هم چنین گفت: در نظام ساخت و ساز مالک فقط سرمایه گذار است و اگر مشکلی پیش بیایید مالک به هیچ عنوان تحت پیگرد قانونی قرار نمیگیرد و مهندس بعنوان مقصر اصلی مورد تعقیب قرار می گیرد.
وی گفت: دادگستری بعنوان نهاد اصلی اجرای قانون میتواند ما را در یاری رساندن به اهداف اجرای مقررات ملی کمک شایانی کند چرا که اداره کل راه شهرسازی فقط میتوانند در مورد تخلفات با مهندسین و شهرداری مکاتبه کند.
وی تصریح کرد: طبق ماده چهل قانون شهرداریها، شهرداری نمیتواند رای تخریب صادر کند که این یک خلاقانونی است که در این خلا قانونی کمک دستگاه قضایی میتواند موثر باشد بالاخص در مرکز استان که در حوزه ۳ گسل جوان قرار گرفته است.
رستگار، نائب رییس سازمان سخنران دیگر این نشست نیز بیان کرد: در این نشست ها، حضور شهرداران، نظام مهندسی و … در کنار هم میتواند خروجی بهتری را در پی داشته باشد.
رستگار ادامه داد: نظام مهندسی طبق قانون وظیفه اش جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز نیست و این موضوع بر عهده شهرداری ها است و نباید به ساختمانهای بدون پروانه اجازه احداث داده شود.
رستگار گفت: ما این را می پذیریم که مهندسین ناظر ما در مواردی کم کاری میکنند که با تشکیل کمیته نظارت عالیه ان شاالله این موضوع به حداقل خواهد رسید.
وی گفت: فلسفه وجودی کمیسیون ماده صد این است که باید به فکر آسایش و آرامش برای مردم باشد و نباید شهرداری به آن بعنوان یک منبع درآمد نگاه کند.
رستکار در خاتمه اظهارات خود افزود: شهرداریها در مواردی میگویند برای ساخت و ساز نیازی نیست به سازمان نظام مهندسی مراجعه کنید در صورتیکه قانون به صراحت گفته شهرداریها باید نقشه هایی را بپذیرند که مورد تایید نظام مهندسی باشند.
دیودیده، عضو هیات مدیره سازمان نیز در این دیدار گفت: باید برای حل هر مشکل و معضلی به دید کارشناسانه به آن نگریست تا بتوان تصمیم گیریهای صحیح و قاطعانه ای را اتخاذ کرد که در بحث ساخت و ساز نیز باید چنین عمل کرد.
وی ادامه داد: بحث ساخت و ساز چند گانه است از جمله مردم، مهندس، بانک ، شهرداری و …. که هر کدام یک از این نهادها باید به وظایف اصلی خود طبق قانون عمل کنند، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
وی اظهار داشت: سازمان اقدام به تشکیل کمیته مصالح استاندارد نموده که بتواند در این زمینه نقش موثری را در حوزه ساخت و ساز ایفا کند.
وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی در اجرای طرحهای تفصیلی اختیاری ندارد و برای سروسامان دادن به بحث ساخت و ساز در استان برای اینکه به کیفیت مطلوب برسد بشدت نیازمند همکاری مردم هستیم.
هم‌چنین مهرجو، خزانه دار سازمان در این دیدار با بیان اینکه ۷۰ درصد تخلفات ساختمانی در حوزه کاربری و پارکینگ است، افزود: انگیزه تخلفات متفاوت است در منطقه حاشیه شهر مسکونی و در نقاط مرفه برای سود بیشتر است.
وی افزود: کارخانه های شن و ماسه در استان ما کیفیت پایینی دارند که این خود یک مشکل و معضل اساسی است و باید برای مقابله با آن راه‌کاری مناسبی ارائه گردد.
مهرجو گفت: شهرداریها به علت کمبود منابع مبادرت به فروش تراکم میکنند بهمین دلیل است که کمیسیون ماده صد این چنین عمل میکند.
وی در خاتمه گفت: مهندس ناظر در زمینه برخورد با تخلفات اهرم اجرایی ندارد و فقط گزارش را به شهرداری ارائه میدهد.
خورشیدی، دیگر عضو هیات مدیره در این دیدار با اشاره به اینکه بیشتر طرحها دارای دونقشه هستند، گفت: اکثر پرونده های ساختمانی به سازمان ارسال نشدند در حالی که قانون نظام مهندسی در حوزه ساخت و ساز لازم الاجرا است.
خورشیدی ادامه داد: باید برای ساخت یک ساختمان و طی مراحل قانونی آن باید قبل از شروع به کارموارد۳۵،۳۴،۳۳ قانون به دقت مطالعه گردد.
وی گفت: در وضعیت کنونی، برای این که بتوانیم به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنیم بشدت عمل بیشتری در برخورد با تخلفات ساختمانی نیاز داریم و هم‌چنین باید با همکاری صدا و سیما فرهنگ سازی لازم صورت گیرد.
خورشیدی گفت: چندین مورد از کارخانه های ساخت مصالح غیراستاندارد در سال گذشته تعطیل و بسیاری از پرونده های تخلفات مهندسین ناظر به شورای انتظامی ارسال و با آن ها برخورد قانونی صورت گرفت.
در ادامه نشست، حسینی نائب رئیس سازمان با تاکید بر آسیب شناسی صحیح در حوزه ساخت و ساز اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه باید در هر حوزه ای ابتدا باید آسیب شناسی لازم در حوزه ساخت طبق معیارهای علمی و قانونی صورت گیرد تا بتوان راه‌کارهای مناسبی را ارائه داد و این را باید بدانیم که پیش‌گیری بهتر از درمان است در این حوزه نیز باید این امر را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

منبع: سلام دنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ خرداد ۹۹
381 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0