عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:

سازمان نظام مهندسی معدن: خام‌فروشی مواد مورد نیاز مفهومی ندارد

بخش معدن امروزه در جایگاهی قرار دارد که می‌تواند مسیر توسعه را با سرعت بالایی طی کند اما این موضوع نیازمند توجه دولت و مجلس شورای اسلامی است تا موانع موجود برسر راه این توسعه ازجمله از میان برداشتن قوانین دست‌وپاگیر، سهولت در واردات فناوری روز و... را در دستور کار قرار دهد.

کد خبر: 3544 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱ دی ۹۵ - ۲:۵۹ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.irبخش معدن امروزه در جایگاهی قرار دارد که می‌تواند مسیر توسعه را با سرعت بالایی طی کند اما این موضوع نیازمند توجه دولت و مجلس شورای اسلامی است تا موانع موجود برسر راه این توسعه ازجمله از میان برداشتن قوانین دست‌وپاگیر، سهولت در واردات فناوری روز و… را در دستور کار قرار دهد.خام‌فروشی مواد مورد نیاز مفهومی ندارد

خام‌فروشی مواد مورد نیاز مفهومی ندارد

خام‌فروشی مواد

خام‌فروشی مواد مورد نیاز مفهومی ندارد

خوشبختانه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در دوره دهم توجه ویژه‌ای به بخش معدن دارد. از سوی دیگر بخت با بخش معدن یار بوده که در برنامه ششم توسعه و سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب مورد توجه قرار گرفته است. اما نباید فراموش کرد فعالان این بخش نیز باید با دولت و مجلس همراه باشند تا بتوانند معدن را به جایگاه واقعی خود در اقتصاد کشور برسانند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در دوره دهم با اشاره به اهمیت بخش معدن در گفت‌وگو با صمت، اظهار کرد: بخش معدن در برنامه ششم توسعه و سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، جایگاه ویژه در اختیار دارد. شاید علت آن باشد که تا به امروز از ظرفیت‌های موجود در این بخش به نحو درست استفاده نشده است.
سیدمهدی مقدسی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه با توجه به نظر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و با توجه به علاقه‌مندی دولت قرار است جایگاه محکم‌تری از معدن را در قانون‌گذاری داشته باشیم تا در عمل نیز نتایج خوبی قابل رویت باشد.
ورود فناوری؛ موضوعی مهم در بخش معدن
به گفته وی، یکی از موضوعات موجود در بخش معدن به ویژه در حوزه اکتشاف و استخراج آن است که قوانین دست‌وپاگیری در این میان دیده می‌شود که باید آنها را اصلاح کرد. در نتیجه باید حمایت‌های بیشتری در این زمینه انجام شود. قوانین موجود در این حوزه، کامل نبوده و نقص قوانین قابل مشاهده است، در نتیجه من و همکارانم در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده‌ایم که پیشنهادات خود را در این زمینه اعلام کنند و لوایح آن را بیاورند تا ما اصلاحات لازم را انجام دهیم. بی‌تردید در نهایت شاهد تقویت بخش معدن خواهیم بود. مقدسی در ادامه اضافه کرد: موضوع مهم دیگر، استفاده از فناوری‌های جدید در حوزه استخراج است. متاسفانه میزان باطله‌های معدنی رو به افزایش است در نتیجه باید از فناوری‌های جدید برای فرآوری هر چه بیشتر مواد معدنی استفاده شود. در واقع استفاده از دانش روز دنیا در استخراج مواد معدنی از نکات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در این زمینه باید تسهیلات و اعتبارات مالی برای ورود فناوری‌های جدید در اختیار بخش معدن قرار بگیرد. وی تصریح کرد: متاسفانه نبود فناوری‌های جدید در بخش معدن توانست آسیب‌های زیادی را به این بخش وارد کند، ورود ماشین‌آلات و فناوری‌های روز دنیا به بخش معدن جزو موضوعات مهمی است که باید در دستور کار قرار بگیرد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به نخستین دیدار نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی با رهبر معظم انقلاب، بیان کرد: ایشان در این دیدار بر جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی به شدت تاکید داشتند. وی ادامه داد: متاسفانه موضوع خام‌فروشی در بخش معدن از سال‌های گذشته قابل رویت است که ارزش افزوده فرآوری مواد معدنی را نصیب کشورهای دیگر کرد. بنابراین ما در بخش معدن باید روشی را برای محدود کردن خام‌فروشی پیش بگیریم. به طور کلی مقدسی معتقد است، ۲موضوع مهم در بخش معدن باید مورد توجه قرار گیرد، نخست آنکه باطله‌های موجود در این حوزه به ذخایر معدنی آسیب وارد نکنند و باید با استفاده از فناوری‌های جدید میزان آن را کاهش دهیم، سپس در کنار این موضوع میزان خام‌فروشی در بخش معدن به شدت محدود شود. وی در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به چالشی به نام معارضان محلی در بخش معدن نیز اظهار کرد: امروزه وجود معارضان محلی مشکلی است که بخش عمده‌ای از معدنکاران با آن مواجه هستند. باید در این زمینه اقدامات مناسب در دستور کار قرار گیرد تا فعالیت بخش معدن توسعه یابد. از سوی دیگر قوانین دست وپا گیر در بخش معدن زیاد است و باید آنها را برطرف کنیم. به‌طور کلی نگاه کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی، تقویت بخش معدن است.
صادرات با رعایت استانداردها
دولت یازدهم با شروع کار خود به طور جدی در مقابل خام‌فروشی مواد معدنی مقاومت کرد. در همین زمینه نیز جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: تا پایان سال صادرات مواد خام معدنی ۱۰۰درصد محدود خواهد شد. این موضوع حاکی است که دولت در تکمیل زنجیره ارزش در بخش معدن تصمیمی جدی گرفته تا ارزش افزوده فرآوری مواد معدنی را از آن خود کند و در نهایت محصول نهایی را وارد بازارهای صادراتی کند. بی‌تردید صادرات آن دسته از مواد معدنی که در کشور امکان استفاده در فرآیند تولید و ایجاد ارزش افزوده را در اختیار دارد، معنا و مفهومی ندارد. اما اگر نگاه ما صادرات محور است باید از خام‌فروشی به شدت جلوگیری کنیم. در واقع باید صادرات محصول نهایی را در اولویت قرار دهیم. البته نکته مهم در این میان رعایت استانداردهای صادراتی است. ما باید استانداردها را رعایت کنیم تا در بازارهای هدف رقابتی خوب داشته‌باشیم. به گفته وی، در بخش معدن، برنامه‌ای را دنبال می‌کنیم که با استفاده از آن مشکلات موجود در حوزه قوانین را برطرف کنیم. از سوی دیگر باید توجه بیشتری به حوزه اکتشاف و استخراج شود و بتوانیم فناوری‌های جدید را به بخش معدن و صنایع معدنی وارد کنیم. در واقع حرکت باید به سمتی باشد که مشکلات کاهش یابد و بخش معدن، جایگاه خود را در اقتصاد کشور برجسته‌تر کند. بدون شک این موضوع در برنامه ششم توسعه اجرا خواهد شد.
آب؛ چالش جدی آینده
اما موضوع دیگری که مقدسی درباره آن نظر خود را اعلام کرد، بحران آب در کشور بود. متاسفانه بحران آب در کشور جدی است و در سال‌های آینده صنایع کشور به ویژه صنایع آب‌بر را با مشکل همراه می‌کند. بخش معدن نیز در این زمینه اظهار نگرانی کرده و از دولت تقاضای حمایت دارد. مقدسی درباره مشکل آب نیز اظهار کرد: نگاه من به موضوع آب فراتر از بخش معدن است. بی‌تردید یکی از چالش‌های مهم جهان آینده، آب است و این موضوع می‌تواند چالش‌های جدی را بین کشورهای مختلف ایجاد کند. متاسفانه در سال‌های گذشته برداشت بی‌رویه آب به سفره‌های زیرزمینی آسیب جدی وارد کرده است در نتیجه در بخش کشاورزی باید از سیستم‌های نوین آبیاری استفاده شود و دولت باید در این زمینه سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهد. وی گفت: برای استفاده بهینه از ذخایر آبی باید به فناوری‌های نوین در سیستم آبی دست یابیم اما در زمینه سهم صنعت، شرب و کشاورزی شاهد هستیم گاهی آب شرب را به صنعت یا کشاورزی می‌دهیم درحالی که پساب فاضلاب با عملیات تصفیه می‌تواند در اختیار واحدهای صنعتی و کشاورزی قرار بگیرد. در واقع باید برای کاهش مشکلات در این زمینه، استفاده از پساب فاضلاب و انتقال آب از جنوب کشور را در دستور کار قرار دهیم اما نباید فراموش کرد که صنایع آب‌بر را باید در کنار آب احداث کرد.

منبع: روابط عمومی سازمان

 

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱ دی ۹۵
1074 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0