کامران جهانبازی: دست بسته سازمان نظام مهندسی در برخورد با متخلفان کامران جهانبازی: دست بسته سازمان نظام مهندسی در برخورد با متخلفان

کامران جهانبازی: دست بسته سازمان نظام مهندسی در برخورد با متخلفان

کامران جهانبازی: دست بسته سازمان نظام مهندسی در برخورد با متخلفان ، سی درصد ساخت و سازها ناایمن هستند. نظام مهندسی بازوی اجرایی و قوه قهریه‌ای برای برخورد ندارد

کد خبر: 010318005 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۸ خرداد ۰۱ - ۵:۰۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، کامران جهانبازی: دست بسته سازمان نظام مهندسی در برخورد با متخلفان ، سی درصد ساخت و سازها ناایمن هستند. نظام مهندسی بازوی اجرایی و قوه قهریه‌ای برای برخورد ندارد

کامران جهانبازی: دست بسته سازمان نظام مهندسی در برخورد با متخلفان

کامران جهانبازی: دست بسته سازمان نظام مهندسی در برخورد با متخلفان
دست بسته سازمان نظام مهندسی در برخورد با متخلفان/سی درصد ساخت و سازها ناایمن هستند
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: نظام مهندسی بازوی اجرایی و قوه قهریه‌ای برای برخورد ندارد.
کامران جهانبازی با اشاره به برگزاری نشست بررسی ساختمان ‌های ناایمن استان در محل جلسات عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: ارتقاء کیفی سطح زندگی شهروندان در سطح استان از اولویت ‌های این سازمان بوده و لازمه این امر تعامل و همکاری همه دستگاه‌ های ذی‌ربط از جمله شهرداری ‌ها، شورای‌ های اسلامی شهر و اداره کل راه و شهرسازی و دیگر دستگاه ‌ها است‌.
وی ادامه داد: طبق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و هم‌چنین مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، شرح وظایف مهندسان ساختمان مشخص و به وضوح بیان شده است.
جهانبازی گفت: در بند ۱۳-۷ ضمن تاکید بر بازدیدهای مکرر از عملیات اجرایی ساختمان توسط مهندسان ناظر، مقرر شده است که مهندسان موظف به ارائه گزارش پایان هر یک از مراحل اصلی کار و هم‌چنین تخلفات احتمالی حین اجرای ساختمان به مرجع صدور پروانه ( شهرداری ) و سازمان استان هستند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد افزود: نکته مهم که همه باید بدانند این است که نظام مهندسی بازوی اجرایی و قوه قهریه‌ای برای برخورد ندارد و تنها با ارائه گزارش های مرحله‌ای و هم‌چنین گزارش تخلفات به مراجع ذی‌ربط از جمله شهرداری ‌ها و در راستای ساماندهی و حصول نتایج کیفی ساخت و ساز براساس مباحث مقررات ملی ساختمان نقش ایفا می‌ کنند طبیعی است که شهرداری و سایر مراجع ذی‌ربط طبق قانون و حسب گزارشات مهندس ناظر و سازمان نظام مهندسی اقدام قانونی در برخورد با تخلفات ساختمانی انجام دهد.
وی ادامه داد: بمنظور ساماندهی هر چه بهتر نظارت بر ساخت و سازها و توجه مهندسین ناظر به ضوابط قانونی و رعایت مقررات ملی ساختمان کمیته نظارت عالیه سازمان و کمیته نظارت ماده سی و پنج قانون (اداره کل راه و شهرسازی ) فعال و در این رابطه ضمن بررسی گزارشات مرحله ای تعداد ۲ هزار و هشتصد و شش گزارش ساخت و ساز بررسی که تعداد چهارصد و سی و نه ساختمان در سطح استان تخلف داشتند که صد و پنجاه و شش مورد تخلف به صورت حاد بوده که در این ارتباط بیست نفر از مهندسین به شورای انتظامی معرفی شدند.
وی در مورد ساختمانهای در حال ساخت در سطح استان در سال گذشته بیان کرد: ۲۹۰۰ پروژه جهت صدور و یا اصلاحیه پروانه (طبق مجوز شهرداری ) در سطح استان به سازمان مراجعه کردند که از این تعداد ۱۶۰۰ پروژه گردش کار قانونی خود را در رابطه با سازمان و شهرداری طی کردند.
وی گفت: از این تعداد هفتصد و سی و یک مورد اصلاحیه بوده و پانصد و شصت و یک مورد بدون پروانه و بدون طی مراحل قانونی و مراجعه به سازمان نظام مهندسی ساختمان بعضا با همکاری شهرداری‌ها اقدام به ساخت کرده اند که معادل سی درصد از ساخت و سازهای استان بوده و درصدی از این تخلفات و ساختمان‌های ناایمن مربوط به این ساختمان‌ ها است.
وی در مورد فعالیت شورای انتظامی سازمان استان با تاکید بر این که شورای انتظامی یکی از ارکان سازمان نظام مهندسی است، بیان کرد: اطلاعات افراد حاضر در جلسه در مورد شورای انتظامی سازمان کامل نبوده و شورای انتظامی سازمان فعال است و فرآیند بررسی پرونده‌ها در حال انجام است و حتی برای برخی از مهندسان متخلف استان کهگیلویه و بویراحمد از ۱ تا ۳ سال حکم محرومیت از استفاده از پروانه اشتغال صادر شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد گفت: با اتمام اعتبارنامه اعضا شورا ۲ نفر از اعضا افراد جایگزین طبق مصوبه هیات مدیره معرفی و جهت صدور اعتبار نامه در حال دریافت استعلامات مربوطه هستند.
جهانبازی در مورد نحوه تعویض ناظر که یکی از بحث ‌های مطرح شده در جلسه بود، گفت: شرایط تعویض ناظر براساس بخشنامه‌های مربوطه انجام می‌پذیرد، قابل ذکر است فرآیند تعویض ناظر در سازمان نظام مهندسی منوط به ارائه نامه رسمی تعویض نظارت از شهرداری است.
وی با بیان اینکه از دیگر موارد مطروحه در جلسه عدم رعایت اصول شهرسازی در ساخت و سازهای استان بوده، با تاکید بر استفاده از مهندسین دارای صلاحیت در رشته های هفت‌گانه عنوان کرد: شهرداری باید قبل از صدور مجوز تهیه نقشه از مهندسین شهرساز دارای صلاحیت عضو سازمان نظام مهندسی در خصوص ایرادات شهرسازی استفاده کند.
وی گفت: متاسفانه مهندسین دارای صلاحیت شهرسازی هیچگونه جایگاهی در چرخه صدور پروانه ساختمان ندارند، این در حالی است که اظهار نظر مهندسین شهرساز قبل از صدور مجوز تهیه نقشه در شهرداری به اجرای با کیفیت ساخت و ساز براساس طرح تفضیلی کمک شایانی می ‌کند.

وی در خاتمه با طرح این سوال از شهردار و معاون شهرسازی شهرداری یاسوج در مورد ساختمانی که ستون آن بعد از اجرا قطع و گزارش آن هم به مراجع مربوطه ارسال شده، گفت: چرا تاکنون اقدامی از سوی شهرداری صورت نگرفته است. بدون شک این سازه یکی از متروپل‌های استان ما خواهد بود.
وی در پایان اظهاراتش بیان کرد: امیدوار هستم همه دستگاه‌های متولی صنعت ساختمان با همکاری و تعامل بتوانند با فرهنگ سازی صحیح و اصولی در ساخت و ساز گام موثری را برای افزایش کیفیت شهرسازی، معماری، فنی و مقاومت ساختمان سازی در استان برداریم، بدیهی است عدم همکاری مراجع صدور پروانه با سازمان نظام مهندسی تبعات بسیار ناخوشایندی را به دنبال خواهد داشت و میتواند زمینه ساز حوادث و اتفاقات ناگوار در استان باشد.
منبع: فارس

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۸ خرداد ۰۱
424 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0