دبیر سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران اعلام کرد

حجم بازار فناوری اطلاعات ایران: ۶۰ هزار میلیارد تومان

فخری زارع - سازمان نصر تهران از اردیبهشت سال 94 اقدام به جمع آوری اظهارنامه های مالیاتی شرکت های عضو کرد و با این اقدام تا حدودی می توان سهم شرکت های فناوری اطلاعات تهرانی را از GDP و کل بازار فناوری اطلاعات در سال 94 مشخص کرد.البته باید توجه داشت که بازار فناوری اطلاعات شامل سه بخش شرکت ها، فروشگاه ها و اشخاص حقیقی می شود که تنها شرکت ها اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان ارایه کرده اند. از سوی دیگر بسیاری از شرکت های حوزه ارتباطات و برخی شرکت های فناوری اطلاعات عضو نصر تهران نیستند.

کد خبر: 8567 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱ اسفند ۹۵ - ۲:۱۵ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،نصرالله جهانگرد، رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران مجموع حجم بازار ICT کشور را حدود ٢٧ هزار میلیارد تومان عنوان ‎کرده، درحالی که مرتضی براری معاون حقوقی و امور استان های وزیر ارتباطات معتقد است که ارزش بازار فناوری اطلاعات ایران ۳۵ هزار میلیارد تومان است. حجم بازار فناوری اطلاعات ایران ۶۰ هزار میلیارد تومان

حجم بازار فناوری اطلاعات ایران 60 هزار میلیارد تومان

حجم بازار فناوری اطلاعات ایران ۶۰ هزار میلیارد تومان

حجم بازار فناوری اطلاعات ایران ۶۰ هزار میلیارد تومان

در همین حال، جهرمی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرده که بازار ICT ایران ۴۰ هزار میلیارد تومان حجم دارد. نبود آمار دقیق باعث شده که تصور درستی از میزان حجم بازار ICT نداشته باشیم. اما در طول دو سال گذشته، سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران اقدام به جمع آوری آمار و اطلاعاتی از اعضا کرده که می تواند در ارایه تخمینی دقیق تر به کار بیاید. سازمان نصر تهران از اردیبهشت سال ۹۴ اقدام به جمع آوری اظهارنامه های مالیاتی شرکت های عضو کرد و با این اقدام تا حدودی می توان سهم شرکت های فناوری اطلاعات تهرانی را از GDP و کل بازار فناوری اطلاعات در سال ۹۴ مشخص کرد.البته باید توجه داشت که بازار فناوری اطلاعات شامل سه بخش شرکت ها، فروشگاه ها و اشخاص حقیقی می شود که تنها شرکت ها اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان ارایه کرده اند. از سوی دیگر بسیاری از شرکت های حوزه ارتباطات و برخی شرکت های فناوری اطلاعات عضو نصر تهران نیستند.

از سوی دیگر، از آنجا که شرکت های بخش ارتباطات عضو نصر تهران نیستند، برای به دست آوردن دقیق تر حجم بازار فاوا اطلاعات فعالیت آن شرکت ها را نیز باید به این آمار افزود.
 بازار ۱۹ هزار میلیارد تومانی شرکت‎های تهرانی  
دبیر سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران درباره آمار و اطلاعاتی که از آخرین اظهارنامه مالیاتی شرکت ها به دست آمده است، گفت: این آمار از ۱۱۸۲ شرکت استخراج شده که تعدادی از آنها مجوز خود را تمدید نکرده اند و ۱۴۷ شرکت نیز عنوان کرده اند که فروش نداشته اند. به این ترتیب ۱۰۳۵ شرکت اظهارنامه داده اند و مبالغی اعلام کرده اند که جمع آن ۱۹ هزار میلیارد تومان می شود.
اصغر رضانژاد افزود: با توجه به اینکه این آمار فقط مربوط به شرکت های تهرانی است و فروشگاه ها و اشخاص حقیقی را نیز دربر نمی گیرد، چنین استنباط می شود که در مجموع سهم بازار فناوری اطلاعات ایران بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان باشد.وی همچنین اعلام کرد: با توجه به این آمار اکنون سهم بازار ICT از GDP 62/1 درصد است که با فرض اینکه ضرب در سه شود، به حدود ۸۵/۴ درصد می‎رسد.
 پرداخت ۷۲۰میلیارد تومان مالیات
دبیر سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران همچنین درخصوص پرداخت مالیات شرکت های فناوری اطلاعات تهرانی به اداره دارایی گفت: با توجه به فرم خوداظهاری شرکت ها با توجه به فروشی که داشته اند، در مجموع  آنها ۷۲۰ میلیارد تومان به دارایی داده اند که اگر به کل کشور و فروشگاه ها و اشخاص حقیقی تعمیم داده شود، رقم به مراتب بالاتری است.
 بازار خوب نرم افزارهای سفارش مشتری
رضانژاد درباره سهم بخش های مختلف فناوری اطلاعات از فروش گفت: طبق آماری که به دست آورده ایم، تولید و پشتیبانی نرم افزارهای سفارش مشتری بیشترین حجم فروش را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: این رسته از حوزه فناوری اطلاعات ۴/۱۱ درصد در سال ۹۴ فروش داشته است.دبیر نصر تهران گفت: هریک از این رسته ها زیر مجموعه دارند که در این آمار سهم بازار هر کدام به صورت مجزا مشخص شده است که طبق آمار زیر حوزه تعمیر و نگهداری بیشترین سهم بازار را دارد.
 سهم حوزه فناوری اطلاعات از اشتغالزایی
در اظهارنامه هایی که شرکت های حوزه فناوری اطلاعات هنگام عضویت در سازمان نصر تهران یا تمدید عضویت خود ارایه می دهند، بخشی مربوط به اطلاعات پرسنل است که بر اساس این اطلاعات بیش از ۲۶ هزار نفر در این شرکت ها مشغول به فعالیت هستند.
به گفته رضانژاد سازمان نصر تهران جمع آوری آمار و اطلاعات را در دور چهارم هیات مدیره آغاز کرده و قطعا هرچه به جلو برویم، این اطلاعات کامل تر خواهد شد.
منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱ اسفند ۹۵
1460 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0