صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان از سال گذشته در ساختمانهای بالای دو هزار متر

صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان از سال گذشته در ساختمانهای بالای دو هزار متر

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بیان کرد: قانون نظام مهندسی به ویژه بخش نامه‌های آن نیاز به اصلاح دارد که باید اجرایی گردد.

کد خبر: 990129001 تاریخ انتشار: جمعه ۲۹ فروردین ۹۹ - ۱۱:۰۹ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بیان کرد: قانون نظام مهندسی به ویژه بخش نامه‌های آن نیاز به اصلاح دارد که باید اجرایی گردد.

صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان از سال گذشته در ساختمانهای بالای دو هزار متر

صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان از سال گذشته در ساختمانهای بالای دو هزار متر

سعیدیان، ریاست سازمان نظام مهندسی استان تهران، با عنوان این که هم اکنون شناسنامه فنی و ملکی ساختمان از سال گذشته در ساختمانهای بالای دو هزار متر صادر می گردد، اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی تمایل بسیار زیادی برای اجرای طرح شناسنامه فنی و ملکی ساختمان دارد ولی حلقه های تاثیر گذار در اجرای این شناسنامه حضور پر رنگ ندارند و همین موضوع سبب شده که نتوانیم این طرح را در در متراژهای پایین تر اجرا کنیم.

وی ادامه داد: برای اجرایی شدن شناسنامه فنی و ملکی باید همه حلقه ها و هم‌چنین مجری دارای صلاحیت وجود داشته باشد ولی بنظر می‌رسد که شهرداری‌ها و وزارت راه و شهرسازی برای داشتن مجری دارای صلاحیت تمایل چندانی ندارد و اجرای آن را در دستور کار خود قرار نداده است.

رییس سازمان استان ادامه داد: ساختمان‌ها برای با کیفیت احداث شدن و هم‌چنین مقاومت بالا باید دارای مجری دارای صلاحیت باشد و مجری دارای صلاحیت باید با فعالیت و نظارت دقیق خود بتوانند شناسنامه فنی و ملکی ساختمان را هم به مرحله اجرایی شدن برساند.

وی تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اقدامات گسترده ای را در جهت جذب مجری دارای صلاحیت انجام داده اما متاسفانه وجود وحضور این مجری در بخشنامه ها مغفول مانده و همین موضوع سبب شده که در مراحل مختلف نتوانیم این طرح را به مرحله اجرایی شدن برسانیم.

وی به مشکلات موجود در بخشنامه ها و آیین نامه ها هم اشاره کرد و افزود: هنوز بعد از گذشت ۲ سال بخشنامه ها و آیین نامه ها دارای کمبود و یا نواقصی است که سبب شده شناسنامه فنی و ملکی ساختمان همچنان مغفول بماند و به مرحله اجرایی نرسد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به این که قانون نظام مهندسی ساختمان باید توسط وزارت راه و شهرسازی اصلاح گردد، گفت: این بخشنامه توسط دیوان رد شده است و سبب شده که برخی از دستورالعملها را دیوان اشکال بگیرد بنابراین در این زمینه باید وزارت راه و شهرسازی اقدام به اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان کند.

سعیدیان اظهار داشت: متاسفانه در این حوزه هنوز پس از گذشت چندین سال وزارت راه و شهرسازی نتوانسته است اقدامات لازم را انجام دهد که نتیجه آن در حوزه های مختلف مشخص است.

وی گفت: مجری دارای صلاحیت که باید در دستورالعملها و بخشنامه ها دیده شود توسط وزارت راه و شهرسازی به فراموشی سپرده شده و بنظر می ‌رسد که تمایلی برای اجرایی شدن آن نداشته باشد.

سعیدیان با ع این که اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان در دستور کار مجلس است، عنوان کرد: این قانون نیاز به اصلاحاتی دارد که باید امسال توسط اعضای کمیسیون عمران مجلس و هم‌چنین وزارت راه و شهرسازی انجام گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ فروردین ۹۹
423 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0