فیبرنوری ایران از انحلال تا شکوفایی به کمک خارجی‌ها فیبرنوری ایران

«فیبرنوری ایران» از انحلال تا شکوفایی به کمک خارجی‌ها

بالغ بر 10 سال می شود که گروه MTN با خرید 49 درصدی سهام ایرانسل، شریک تجاری شرکت گسترش الکترونیک شده و فعالیت تجاری خود را در ایران آغاز کرده است؛ اکنون این برند ارتباطاتی در حال ورود به بخش مهم دیگری از بازار کشور است.

کد خبر: 960529021 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۹ مرداد ۹۶ - ۳:۲۷ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی، گروه MTN شرکتی چند ملیتی است که فعالیت خود را در حوزه ارتباطات راه دور در سال ۱۹۹۴ آغاز کرد و اکنون در ۲۱ کشور حوزه آفریقا و خاورمیانه فعال است؛ در واقع می توان گفت مبنای سرمایه گذاری این شرکت در کشورهای در حال توسعه بوده و سرویس های مخابراتی این اپراتور در کلاس جهانی ارائه می شود.فیبرنوری ایران از انحلال تا شکوفایی به کمک خارجی‌ها

 

فیبرنوری ایران از انحلال تا شکوفایی به کمک خارجی‌ها

فیبرنوری ایران از انحلال تا شکوفایی به کمک خارجی‌ها

فیبرنوری ایران از انحلال تا شکوفایی به کمک خارجی‌ها

نکته جالب توجه در مورد این شرکت مخابراتی، کسب عنوان دوم بزرگترین شرکت های دنیا در سال ۲۰۰۶ است. در واقع این اپراتور آفریقایی تنها شرکتی ست که در چهار سال گذشته همواره جزو بیست شرکت برتر جهانی قرار داشته است. نحوه رتبه‌بندی شرکت‌ها براساس ثبات عملکرد آن‌ها طی پنج سال گذشته، تاریخچهٔ عملکرد مالی آن‌ها و دورنمای فعالیتشان در آینده محاسبه می‌شود.

کمپانی MTN آفریقای جنوبی در ژوئن سال ۲۰۰۵ میلادی خدمات پهن باند یا همان خدمات نسل سوم و سرعت داده افزایش یافته برای تحول جی‌اس‌ام و GPRS را در ایران راه اندازی کرد اما مدتی پس از شروع به کار این شرکت، تحریم های بین المللی علیه ایران وضع شد. در پی این تحریم ها تمامی درآمدهای حاصل از این سرمایه گذاری در ایران بلوکه شد؛ در واقع امکان نقل و انتقال سود حاصل از سرمایه‌گذاری در پروژه ایرانسل برای او وجود نداشت.

 

آزاد شدن سود بلوکه شده MTN در ایران

پس از توافق برجام مبنی بر لغو شدن تحریم ها علیه ایران، مسئولان MTN تصمیم گرفتند تا جهت برقرای ارتباطات بانکی، تمامی سود انباشته شده در این چند سال که مبلغی بالغ بر یک میلیارد دلار می شود را یکجا برداشت کنند. البته با در نظر گرفتن اینکه دو سال از محاسبه مبلغ و اعلام آن توسط رئیس بخش روابط سرمایه‌گذاران MTN می‌گذرد و خسارت دوران تحریم هم باید پرداخت شود، رقم پرداختی بیش از این خواهد بود.

با توجه به مبلغ هنگفت سود این شرکت، مجریان ارتباطات کشور از این جهت که مانع خروج چنین ارزی از کشور شوند، پیشنهاد فعالیت و مشارکت دیگری را به این شرکت چند ملیتی دادند و بنا شد MTN به پروژه اپراتور چهارم فیبرنوری ایران (شرکت ایرانیان‌نت) وارد شود و سودهای این شرکت از محل ایرانسل در ایرانیان‌نت مجددا سرمایه‌گذاری شود.

داستان تولد ایرانیان‌نت تا احتمال انحلال و ورود MTN

در اواخر دولت قبل بود که مدیران حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به جهت عقب ماندن ایران در زمینه دانش فنی دسترسی به اطلاعات بر بستر فیبر نوری، کنسرسیومی «حکومتی-حاکمیتی» تشکیل می دهند تا مامور شود شرکتی با ساختار موسسه ای خصوصی تاسیس کند به طوری که هم از چابکی، انگیزه، قابلیت و ویژگی هایی که لازمه اجرای پروژه ای ملی هست نظیر شرکتی خصوصی، برخوردار باشد و هم به لحاظ مالی توسط کنسرسیوم تشکیل دهنده به گونه ای حمایت شود که از عهده چنین مهمی برآید.پس از بررسی ها و کش و قوس های فراوان، شرکت «ایرانیان نت» در سال ۹۰ متولد شد.

مسئولانی که پایه گذار شرکت ایرانیان نت بودند، با توجه به مزیت جدید التاسیس بودن نسبت به نهادهای دولتی و خصوصی، با اطمینان فراوان در اجرای پروژه دسترسی به فیبر نوری، سخنرانی ها کردند و وعده ها دادند اما انچه در عمل رخ داد، متولی و مجری انحصاری این پروژی حتی یک متر کابل هم در شهرهای مورد قرار داد نگذاشت و این پروژه پر سر و صدا با شکست مواجه شد تا جایی که فاصله ایران در این زمینه نسبت به ترکیه، امارت متحده عربی و … افزایش یافت.

آنچه رخ داد این بود که شرکت ایرانیان نت که با برنامه ریزی دولت مهرورز روی کار آمد و عنوان اپراتور چهارم را بر دوش می کشید در طی این سالها با تغییر دو مدیر عامل و چند هیئت مدیره، تنها اقدامی که انجام داد تغییر ساختمان استیجاری به ساختمان استیجاری دیگر بود در حالی که مطابق وعده ها بنا بر آغاز سرویس دهی تا فلان و بهمان تاریخ از چهارصد هزار پورت تا یک میلیون پورت در گوش ها طنین انداز بود.

 

منبع: سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

 

کانال تلگرام نظام مهندسی رایانه

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ مرداد ۹۶
1221 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0