معرفی استان همدان به‌عنوان یک منبع و مرکز مهم سنگ ‌های تزئینی معرفی استان همدان به‌عنوان یک منبع و مرکز مهم سنگ ‌های تزئینی

معرفی استان همدان به‌عنوان یک منبع و مرکز مهم سنگ ‌های تزئینی

معرفی استان همدان به‌عنوان یک منبع و مرکز مهم سنگ ‌های تزئینی ، به علت وجود گرانیت‌ های الوند، تراورتن و مرمریت صورت گرفت. شهرک فرآوری سنگ‌ های تزئینی در همدان احداث می شود

کد خبر: 000718003 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۸ مهر ۰۰ - ۶:۴۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، معرفی استان همدان به‌عنوان یک منبع و مرکز مهم سنگ ‌های تزئینی ، به علت وجود گرانیت‌ های الوند، تراورتن و مرمریت صورت گرفت. شهرک فرآوری سنگ‌ های تزئینی در همدان احداث می شود

معرفی استان همدان به‌عنوان یک منبع و مرکز مهم سنگ ‌های تزئینی

معرفی استان همدان به‌عنوان یک منبع و مرکز مهم سنگ ‌های تزئینی
رئیس نظام مهندسی معدن استان همدان بیان داشت:
احداث شهرک فرآوری سنگ‌ های تزئینی در همدان
محمدبشیر یوسفی با اشاره به وجود بیش از چهل میلیون تن ذخایر سنگ تزئینی در استان همدان، احداث شهرک فرآوری سنگ تزئینی را ضروری دانست.
محمد‌بشیر یوسفی، رئیس نظام مهندسی معدن استان همدان با اشاره به غنی بودن این استان از نظر سنگ‌های تزئینی، بیان کرد: وجود گرانیت‌ های الوند، تراورتن و مرمریت سبب شده همدان به‌عنوان یک منبع و مرکز مهم سنگ ‌های تزئینی معرفی شود. در گرانیت‌ های الوند، هورنفلس، گابرو و گرانیت خاکستری دیده می ‌شود. سنگ گابرو و هورنفلس (سنگ مشکی همدان) در ایران و جهان شناخته شده است زیرا بهترین رنگ و سالم‌ترین سنگ ‌ها را دارد،‌ بگونه‌ای که در سراسر ایران و حتی خارج از ایران سنگ مشکی تویسرکان شناخته‌شده است.
وی گفت: تراورتن همدان شاید به پای سایر تراورتن ‌های ایران نرسد اما ذخایر خوبی در دینگله کهریز، تجر و سراب گل‌تپه وجود دارد.
تراورتن ‌های دینگله کهریز و سراب از کیفیت خوبی برخوردارند.
یوسفی ادامه داد: هم‌چنین ذخایر خیلی خوبی از مرمریت در کبودرآهنگ وجود دارد که رنگ مناسبی نیز دارند؛ تنها مشکل موجود، تکتونیزه بودن منطقه ‌است که بر سلامت این مرمریت‌ ها اثر گذاشته است. البته با توجه به سیستم و تجهیزات مدرنی که به‌تازگی به کار گرفته می‌ شود و هم‌چنین بهره‌گیری از رزین ‌های مناسب، تکتونیزه بودن و خردشدگی این دست سنگ ‌ها حل شده است. با توجه به وجود این ذخایر خوب مرمریت لازم است سرمایه‌‌گذاری مناسبی در این عرصه انجام گردد و معادن مربوطه به بهره‌برداری برسند. بیشتر معادن این منطقه ثبت شده‌اند، حدود پنج تا شش معدن در حال استخراج هستند.
رئیس نظام مهندسی معدن استان همدان گفت: با وجود سنگ ‌های فراوان در استان، در زمینه فرآوری بسیار ضعیف هستیم. تمام سنگ‌بری ‌های موجود در استان در حد لاشه‌بری فعالیت می‌کنند.
در صورتیکه با توجه به ذخایر وافر موجود در استان همدان و استان‌ های مجاور وجود واحدهای فرآوری ضروری است.
وی با عنوان این که بخش اعظمی از استان همدان در زون سنندج-سیرجان واقع شده است، افزود: این زون نیز در همه جا غنی از مواد معدنی است؛ از جمله غنی از سنگ ‌تزئینی. استان ‌های همجوار و نزدیک مانند کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، لرستان و مرکزی نیز از نظر وجود سنگ‌ تزئینی قوی بوده اما فاقد یا محروم از واحدهای فرآوری به‌روز سنگ هستند.
رئیس نظام مهندسی معدن استان همدان گفت: همدان علاوه‌بر داشتن منابع غنی سنگ تزئینی و همجواری با سایر استان ‌های دارای این دست سنگ‌ها، بر سر شاهراه تجاری ایران-‌عراق قرار گرفته است.
در نتیجه می ‌طلبد که در استان همدان شهرک سنگ‌بری احداث گردد. این شهرک باید با تجهیزات مدرن روز به فرآوری بپردازد؛ در این قسمت از کار ما جامانده‌ایم!
وی ادامه داد: سنگ تمام این استان‌ها به اصفهان و تهران حمل می ‌گردد، در حالیکه سنگی که از تکاب به سوی اصفهان حمل می گردد، اگر در همدان فرآوری شود هزینه حمل به نصف کاهش می ‌یابد در نتیجه هزینه تولید کاهش می ‌یابد. این موضوع در مورد سایر استان ‌ها هم صادق است. اگر در همدان شهرک سنگ‌بری را پیش‌تر از این در نظر می‌گرفتند (همان‌گونه که بارها در جلسات متعدد مطرح کرده‌ام) سنگ‌بری‌ های مدرن و اشتغالزایی مناسبی نیز ایجاد می ‌شد.
اکنون انبوه‌ سازان استان سنگ موردنیاز خود را از اصفهان یا تهران تامین می‌ کنند؛ به این معنا که سنگ ما به صورت خام به اصفهان و تهران منتقل می ‌گردد و بعد از فرآوری و اضافه شدن هزینه رفت‌و‌برگشت سنگ به استان باز‌می‌گردد. افزایش هزینه تولید سنگ تزئینی به‌ عنوان جزئی از ساختمان طبیعتا بر قیمت نهایی مسکن نیز تاثیر‌گذار است.
این بهره‌بردار سنگ‌ های تزئینی افزود: هزینه‌های تجهیزات مدرن سنگ‌بری و فرآوری سنگ چندان بالا نیست که نشود سرمایه‌گذار جذب کرد. مسئولان باید در سریع‌ترین زمان ممکن این فرصت را غنیمت شمرده و نسبت به احداث شهرک سنگ‌بری و فرآوری سنگ ‌های تزئینی اقدام کنند.
اصفهان با داشتن دو شهرک سنگ‌بری به قطب سنگ تزئینی تبدیل شده است. در حالیکه استانی مثل همدان با وجود منابع غنی و وافر هم‌چنان در حد لاشه‌بری ‌های پراکنده مانده است. در واقع احداث شهرک سنگ‌بری علاوه بر کاهش هزینه تولید، موجب صرفه‌جویی در وقت و افزایش گزینه‌ های انتخاب می ‌شود؛ گویی که نمایشگاه دائمی از سنگ‌ها برپا است.
یوسفی با عنوان اینکه لزوم ساخت این شهرک تخصصی بارها در جلسات مختلف بیان شده است، ادامه داد: این موضوع حمایت استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت را می ‌طلبد تا شهرک را جانمایی کرده و تسهیلات مناسب را به فعالان این عرصه ارائه کنند.

این پروژه سرمایه کلانی نمی‌ خواهد که بگوییم احداث و فعالیت در آن شدنی نیست. این اتفاق طبیعتا تاثیر بسزایی در افزایش اشتغالزایی و رونق اقتصادی استان همدان و حتی تاثیر مثبت در بازار سنگ غرب کشور خواهد داشت.
وی گفت: اکنون در استان همدان سی و هفت معدن سنگ تزئینی با ذخایری افزون‌بر چهار میلیون تن در حال فعالیت هستند که سیصد نفر هم به طور مستقیم در این معادن فعالیت دارند.
منبع: صمت

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۸ مهر ۰۰
676 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0