معرفی ماشین آلات تسطیح و پاکسازی ماشین آلات تسطیح و پاکسازی

معرفی ماشین آلات تسطیح و پاکسازی(گریدر)

گريدر عمدتاً براي تسطيح، پخش مواد خاكي و شيب بندي زمين مورد استفاده قرار ميگيرد. علاوه بر اين ميتوان در برف روبي، مخلوط كردن مصالح، كانال سازي و نگهداري راه هاي شني از آن استفاده كرد. مهمترين وسيله براي عمليات تنظيم شيب، تسطيح خاكريزها، خاكبردار يها و رساندن سطح خاک به سطح مورد نظر )خط پروژه( است.

کد خبر: 190811004 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸ - ۷:۵۸ ق.ظ

گريدر عمدتاً براي تسطيح، پخش مواد خاكي و شيب بندي زمين مورد استفاده قرار ميگيرد. علاوه بر اين ميتوان در برف روبي، مخلوط كردن مصالح، كانال سازي و نگهداري راه هاي شني از آن استفاده كرد. مهمترين وسيله براي عمليات تنظيم شيب، تسطيح خاكريزها، خاكبردار يها و رساندن سطح خاک به سطح مورد نظر )خط پروژه( است.

معرفی ماشین آلات تسطیح و پاکسازی

معرفی ماشین آلات تسطیح و پاکسازی

معرفی ماشین آلات  تسطیح و پاکسازی(گریدر)

كاربرد اصلي آن كندن و جابه جايي مواد با استفاده از تيغه است. اين وسيله براي عمق كم و مصالح نيمه سخت مناسب است و نبايد از آن براي كندن مصالح سفت و سخت استفاده نمود. همچنين اين ماشين با توجه به استقامت و نوع آن و محل قرار گيري تيغه قادر به جابه جايي حجم كمي از مواد است و نبايد از آن مانند بولدوزر استفاده كرد.

نظام مهندسی عمران چیست

نظام مهندسی عمران آب و فاضلاب

اگر در عمليات انجام شده توسط اين ماشين دقت شود، هزينه پروژه ها به مقدار قابل توجهي كاهش مي يابد. عمل خاک برداري از قسمتهاي با ارتفاع بالاتر و خاكريزي در محل هاي با ارتفاع كمتر توسط گريدر را اصطلاحا بالانس)تعادل( مي گوييم و شكل بندي و تنظيم نهايي هر لايه از راه را عمليات اصلاح ميناميم.

تيغه دستگاه مي تواند شيب عرضي ، طولي و چرخش حول محور عمودي داشته باشد. يا ميتواند از دستگاه بيرون بيايد و داخل برود. مثلا براي دسترسي به ناحيه بيرون از تايرها مطابق شكل راست تيغه مي تواند يك حركت افقي به سمت بيرون از دستگاه داشته باشد, يا براي كندن و يا تسطيح ديواره هاي قائم )نظير ترانشه ها( ميتواند مطابق شكل به صورت عمودي در كنار وسيله قرار بگيرد.

 

چرخش حول محور طولي تيغه (Pitch)

در حالت معمول تيغه به صورت تقريباً قائم قرار دارد و لب بالايي آن دقيقاً بالاي لبه برنده آن است.

در صورتي كه لبه بالايي به سمت جلو متمايل شود, توان حفاري و كندن تيغه كاهش مي يابد و براي كشيدن و هل دادن يا مخلوط كردن مصالح مناسب تر است.

در حالتي كه تيغه به سمت عقب متمايل شود عمل حفر و كندن مصالح با سهولت بيشتري انجام مي شود ولي مصالح از اطراف تيغه بيرون ريخته مي شوند.

شکاف دهنده ( Scarifier )

در مورد مصالح سخت تر كه كندن آنها با تيغه مشكل است از يك شكاف دهنده استفاده مي كنند. شكاف دهنده وسيله اي است با دندانه هاي قابل تعويض كه بين محور جلو و تيغه نصب مي شود.

گريدر را براساس عواملی چون موتور، ابعاد و اندازه، نوع و ابعاد تیغه، مفصلی بودن و داراي قابلیت کمرشکنی به دسته هاي مختلف تقسیم می کنند.

بخش هاي اصلی گريدر

۱ – ترمزها

۲ – چرخ ها

۳ – کلاچ

۴ – سیستم حرکتی

۵ – تیغه

۶- شاسی

۷- دريچه کنترل سوخت

عملیات مختلف گريدر

  • پخش کردن مواد خاکی
  • حمل مواد به کنار جاده
  • شی ببند يهاي دقیق
  • کندن جوي
  • بريدن و تراشیدن ترانشه ها

 

عملیات مختلف گريدر

الف( پخش كردن مواد خاكي

  • از مهمترين عمليات گريدر پخش كردن مواد و مصالح خاكي درسطح زمين است. البته مقدار مواد جابجا شده به ظرفيت گريدر بستگي دارد. ظرفيت گريدر تابع عواملي مانند قدرت موتوركشش ماشين اندازه وارتفاع تيغه م يباشد.
  • مقدار موادي كه گريدر مي تواند جابجا كند بسيار كمتر از بولدوزر است. بنابر اين بهتر است موادي كه بايد توسط گريدر جابجا و توزيع شود قبلا توسط ماشين آلاتي مانند بولدوزر بر روي زمين پخش شده باشد تا ارتفاع توده خاكي خيلي زياد نباشد.

ب( حمل مواد به كنارجاده : با تغيير زاويه تيغه گريدر قادرخواهد بود كه موادخاكي را به كنار

مسيرحركت هدايت كند .

ج( شيب بندهاي دقيق: بايد تيغه را با زاويه كوچكي نسبت به امتداد قائم ثابت كرد وارتفاع تيغه ازسطح زمين بايد طوري باشد كه برآمدگي كوچك را بريده وگودالها را پرنمايد.

د( گريدر را م يتوان براي كندن جوي هاي V شكل و ذوزنقه اي شكل به كار برد. ماكزيمم عمق جوي حدود ۳ فوت )يك متر( و عرض آن حدود ۴ فوت است .

ه( با تغيير زاويه گريدر و عمودكردن يا شيب زياد لبه تيغه نسبت به سطح افق ميتوان با حركت در جهت طول ترانشه، لبه هاي آن را تراشيد.

تاثیر جنس خاك بر راندمان گريدر

خاكهاي نباتي بدون ريشه درخت و سنگ درشت براي كار گريدر مناسب است.

در مخلوط شن و ماسه و خاک، راندمان دستگاه ماكزيمم است.

در زمين هاي سخت، ابتدا بايد ريپر زد و سپس گريدر را به كاربرد.

در زمين هاي پوشيده از ماسه خشك، چون ماسه به جلوي تيغه ميچسبد، راندمان كاهش مييابد.

در زمين هاي گلي، راندمان گريدر به شدت كاهش مييابد.

در بارندگي كم و قبل از خشك شدن كامل زمين، راندمان گريدر ماكزيمم است.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ مرداد ۹۸
1509 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0