واسطه ها در کمین غیرشفاف شدن مبادلات کشور به خصوص در حوزه فولاد واسطه ها در کمین غیرشفاف شدن مبادلات کشور به خصوص در حوزه فولاد

واسطه ها در کمین غیرشفاف شدن مبادلات کشور به خصوص در حوزه فولاد

واسطه ها در کمین غیرشفاف شدن مبادلات کشور به خصوص در حوزه فولاد ، هستند و از این رو باید زمینه رشد عرضه محصولات فولادی در بورس کالا و هم‌چنین عرضه سیمان در بورس در راستای ایجاد آرامش در بازار را فراهم کرد

کد خبر: 990720002 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۰ مهر ۹۹ - ۸:۳۳ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، واسطه ها در کمین غیرشفاف شدن مبادلات کشور به خصوص در حوزه فولاد ، هستند و از این رو باید زمینه رشد عرضه محصولات فولادی در بورس کالا و هم‌چنین عرضه سیمان در بورس در راستای ایجاد آرامش در بازار را فراهم کرد

واسطه ها در کمین غیرشفاف شدن مبادلات کشور به خصوص در حوزه فولاد

واسطه ها در کمین غیرشفاف شدن مبادلات کشور به خصوص در حوزه فولاد
رئیس اسبق سازمان نظام‌مهندسی استان تهران بیان داشت:
اهمیت عرضه کامل فولاد و سیمان در بورس کالا/ تعادل و آرامش بازارها با عرضه‌ های منظم
غفاری، رئیس اسبق سازمان نظام‌مهندسی استان تهران به سیاست‌گذاران بازار فولاد کشور هشدار میدهد که واسطه ها در کمین غیرشفاف شدن مبادلات کشور به خصوص در حوزه فولاد هستند و از این رو باید زمینه رشد عرضه محصولات فولادی در بورس کالا و هم‌چنین عرضه سیمان در بورس در راستای ایجاد آرامش در بازار را فراهم کرد.
محسن بهرام غفاری با عنوان این که بورس کالا در طول این سالها که فعال شده نتایج مطلوبی در بازار مصالح و فرآورده‌های ساختمانی داشته است، تصریح کرد: هرچند تمام محصولات در بورس عرضه نمیشود، اما محصولات اساسی در بخش ساخت‌وساز مثل فولاد در بورس عرضه می گردد و با تعیین قیمت براساس عرضه و تقاضا، سبب نظم‌بخشی به بازار شده است.
وی در مورد برخی گمانه زنی ها مبنی بر تضعیف معاملات فولاد در بورس کالا به بهانه کاهش قیمتها، هشدار داد و گفت: آیا افرادی که این موضوعات را مطرح میکنند، طی سالها نتیجه عرضه محصولات خارج از بورس کالا را تجربه نکرده اند؟ آیا این موضوع مشخص نیست که خروج معاملات از شفافیت حاصلی جز دلال بازی، رانت و افزایش بی رویه قیمتها را ندارد؟
رئیس اسبق سازمان نظام‌ مهندسی استان تهران ادامه داد: من گمان می ‌کنم افرادی که خواهان بازاری تاریک و غیرشفاف هستند به سیاست گذاران آدرس غلط می‌ دهند.
دخالتهای دستوری منشا مشکلات بازار
غفاری ادامه داد: بعضا معاملات بورس کالا با چالشهایی روبرو میشود که علت اصلی آن دخالتهای خود دولت در روند معاملات است. برای مثال محصولات با قیمت دستوری و سقف رقابت عرضه می گردد که همین موضوع سبب رشد تقاضای کاذب در بازار و افزایش قیمتها در بازار خارج از بورس میشود و هیچ کمکی به مصرف کننده واقعی نمیکند؛ در یک جمله بگویم که چشم سودجویان به همین مداخله ها و سیاستهای دستوری است تا بتوانند بیشترین بهره برداری را داشته باشند.
غفاری افزود: همه می‌ دانیم که بازار مسکن به علت نقش مهمی که در هزینه‌ های خانوار دارد از اهمیت فوق‌العاده زیادی برخوردار است. سیاست ‌های دولت در این حوزه نیز همواره چه در قوه مجریه و چه در قوه مقننه با حساسیت زیاد دنبال می ‌شود. افزایش قیمت مسکن نیز نتیجه رشد قیمت زمین و در درجه دوم رشد هزینه‌های تمام‌شده ساخت است که در اثر افزایش قیمت مصالح ساختمانی روی می‌ دهد. در واقع حدود صد و پنجاه صنعت مختلف به بخش ساختمان ارتباط دارد و هر گونه تغییر در هزینه‌های تمام‌شده در آن ‌ها به‌ طور مستقیم روی هزینه ساخت و به‌تبع آن روی قیمت مسکن تأثیر می‌گذارد.
هرجا در معاملات دخالت شد، بازار بهم ریخت
به گفته غفاری، از مهم ‌ترین صنایعی که در ساختمان‌سازی اثرگذار است؛ تولیدات فولادی و سیمان است. این دو جزء بسیار مهم در صنعت ساخت محسوب می‌ گردد که هر گونه تلاطمی در بازار آن‌ ها به بخش ساختمان منتقل می‌ شود که بررسیها نشان میدهد اگر عرضه ها در بورس منظم باشد، همواره بازار این محصولات نیز متعادل است.
رئیس اسبق سازمان نظام‌ مهندسی استان تهران گفت: چند سالی است که عرضه این محصولات به بورس کالا رفته و غیر از مواقعی که دولت مداخلاتی در این بازار داشته، در باقی مواقع نظم و شفافیت موجود در بازار، به بخش مسکن نیز نظم بخشیده است. با سازوکار بورس کالا، طرف ‌های خریدار و فروشنده مشخص هستند و می ‌توان هر گونه دلالی و تخلف در این بازار را به‌راحتی شناسایی کرد. چرا که تمام معاملات با جزئیات ثبت و ضبط می‌ گردد و جای هیچ‌ گونه مخفی‌کاری و فرار از قانون وجود ندارد.
رئیس اسبق سازمان نظام‌ مهندسی استان تهران افزود: از طرف دیگر قیمت‌ ها طبق عرضه و تقاضا تعیین می‌ شود و اگر دولت همت خود را بر تولید بیشتر و عرضه بیشتر محصولات بگذارد، می ‌توان امید داشت که با عرضه بیشتر، قیمت‌ ها نیز کاهش یابد و بدنبال آن هزینه ساخت در بخش مسکن کم‌تر گردد.
وی تصریح کرد: تأمین مسکن؛ نتیجه فعالیت یک زنجیره بزرگ از صنایع مختلف است بنابراین برای هدف تأمین مسکن برای اقشار ضعیف جامعه، دولت باید از ابتدای این زنجیره برنامه‌ریزی کرده و بازار را به سمت درست هدایت کند. این که دولت بدون طرح و برنامه برای بخش ‌های مختلف این زنجیره، یک‌ باره به سراغ حلقه‌ های انتهایی می ‌رود و آن ‌ها را مجبور به کاهش قیمت می ‌کند، نه‌تنها منجر به کاهش قیمت ‌ها نمی ‌شود بلکه زمینه حضور دلالان و رانت‌خواران را در بازارهای موازی فراهم می ‌کند.
غفاری در خاتمه افزود: دولت لازم است برای تصمیمات آنی که برای بخش مسکن می ‌گیرد، تأمل بیشتری داشته باشد و تیم‌ های کارشناسی مختلفی را به بررسی بازار و بررسی تأثیر سیاست ‌های اتخاذ شده به کار بگیرد.
منبع: بازار

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ مهر ۹۹
470 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0