فساد نهادینه در نظام مهندسی ساختمان عاملی جهت نادیده گرفتن ضوابط فنی و ایمنی فساد نهادینه در نظام مهندسی ساختمان عاملی جهت نادیده گرفتن ضوابط فنی و ایمنی

فساد نهادینه در نظام مهندسی ساختمان عاملی جهت نادیده گرفتن ضوابط فنی و ایمنی

فساد نهادینه در نظام مهندسی ساختمان عاملی جهت نادیده گرفتن ضوابط فنی و ایمنی ، شده است. امنیت مردم را به حراج گذاشته‌اید؟

کد خبر: 020504009 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۴ مرداد ۰۲ - ۱۰:۳۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، فساد نهادینه در نظام مهندسی ساختمان عاملی جهت نادیده گرفتن ضوابط فنی و ایمنی ، شده است. امنیت مردم را به حراج گذاشته‌اید؟

فساد نهادینه در نظام مهندسی ساختمان عاملی جهت نادیده گرفتن ضوابط فنی و ایمنی

فساد نهادینه در نظام مهندسی ساختمان عاملی جهت نادیده گرفتن ضوابط فنی و ایمنی
امنیت مردم را به حراج گذاشته‌اید؟
فساد نهادینه در نظام مهندسی ساختمان که به نادیده گرفتن ضوابط فنی و ایمنی در اغلب ابنیه دامن زده، علاوه بر کاهش بهره وری سرمایه گذاری در ساخت و ساز‌ها موجب افت ضریب ایمنی ساختمان‌ها شده است.
کامران نرجه: نظام ساخت و ساز کشور همگام با روند افزایش تقاضای مسکن در شهرها از شیوع یک عارضه مزمن در حوزه مهندسی رنج می برد.
فساد نهادینه در نظام مهندسی ساختمان که به نادیده گرفتن ضوابط فنی و ایمنی در اغلب ابنیه دامن زده، علاوه بر کاهش بهره وری سرمایه گذاری در ساخت و سازها موجب افت ضریب ایمنی ساختمان ها شده است.
ظرف ۳ دهه گذشته هرچقدر جمعیت متقاضی مسکن و قیمت اراضی قابل سکونت در یک منطقه (به ویژه در کلانشهرها) بالا رفته، به همان میزان تخلفات مجریان و ناظران بر ساخت واحدهای مسکونی افزایش یافته است.
بر اساس قانون، تمامی فعالیت های ساخت و ساز شامل طراحی، اجرا، نظارت، بازرسی، آزمایش مصالح و غیره باید توسط مهندسان عمران، معماری، شهرسازی، نقشه برداری، تاسیسات برقی و مکانیکی انجام شود.
همچنین مهندسان موظفند ساختمان ها را از جهت ضوابط معماری، اصول شهرسازی و مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان با قانون مطابقت دهند.
ضوابطی نظیر اینکه ساختمان چند طبقه باشد، چه سطح اشغالی داشته باشد، نحوه دسترسی به معابرعمومی و سیستم اطفای حریق و راه فرار آن چگونه باشد و میزان پایداری ساختمان تحت بارهای ثقلی و بارهای زلزله چه اندازه باشد که همگی مستقیماً با ایمنی مردم رابطه دارد، از اهم وظایف مجریان و ناظران ساختمان ها است.
اما فعالیت غیراخلاقی مهندسان ساختمان باعث شده تا شاهد رواج امضا فروشی برای تایید تخلفات ساختمانی و رویش قارچ گونه ساختمان‌های خلاف در محلات پر متقاضی و دارای ارزش افزوده شهرهای بزرگ باشیم.
در کلانشهر تهران که کانون تقاضای اسکان جمعیت کشور به شمار می رود، طی چند سال اخیر ساخت آپارتمان های بلند مرتبه به ویژه در محلات شمال شهر و حتی در جوار گسل های نیمه فعال و اراضی شیب دار افزایش یافته و بدتر آنکه عمده این ساختمان ها فاقد اصول صحیح مهندسی ساخت هستند. در شهرهای جدید اطراف پایتخت هم نظارت بر ساخت و سازها به حدی ضعیف شده که کوچکترین سانحه طبیعی می تواند به یک فاجعه بزرگ انسانی تبدیل شود.
خاکبرداری غیراصولی و اجرای نامناسب اسکلت بتنی و فلزی و عدم رعایت مقاوم سازی سقف، سفت‌کاری و نازک کاری ناایمن به خصوص در دیوارهای جانبی، عدم رعایت درز انقطاع، بی توجهی به حدود بَر و کف ساختمان، نادیده گرفتن ایمنی عابران در انتخاب مصالح و نحوه اجرای نما، حذف پارکینگ برای افزایش تراکم و استفاده از تأسیسات پلاستیکی، فلزی، الکتریکی و مکانیکی ارزان قیمت و بی کیفیت جزو مهمترین تخلفات ساختمانی در کشور هستند که معمولا از سوی مهندسان نادیده گرفته می شوند و پس از اتمام کار هم هیچ مرجعی مسئولیت آن را به دوش نمی گیرد.
اگرچه مسئولان شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان مدعی هستند که با متخلفان این حوزه مبارزه می کنند، ولی تعدد تخلفات مشهود و غیرقابل انکار در ابنیه تازه ساز نشان می دهد ادعای مبارزه با جرم و فساد در این سازمان چندان جدی نیست.
رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان در یک نشست خبری با اشاره به وجود ۱۰۰۰ ساختمان ۱۲ طبقه مستعد آتش سوزی و صدها ساختمان ناایمن بلندمرتبه در پایتخت اعلام کرد: این شورا برای آینده برنامه هایی را در جهت ارتقای کیفیت ساخت‌وساز و شفافیت عملکرد سازمان های نظام مهندسی هدف گذاری کرده است.
چنین سخنانی اگرچه امیدواری به اصلاح نظام ساخت و ساز در آینده را تقویت می کند، اما نمی توان نقش تخلفات اعضای همین تشکل را در ایجاد ساختمان های غیر اصولی کشور انکار کرد. بسیاری از آپارتمان های غیر ایمن و سانحه دیده فعلی (نظیر مجتمع تجاری متروپل آبادان) ساخته مهندسانی هستند که به بهانه های مختلف از پذیرش مسئولیت خرابکاری خود طفره می روند و تشکل های صنفی مربوطه هم در قبال عملکرد این گروه اعضای متخلف سکوت کرده اند.
به نظر می رسد، اصلاح واقعی نظام مهندسی ساختمان در سال های آینده به نظارت دستگاه های فرابخشی و بالادستی نیازمند است و اعتماد صرف به تشکل هایی که قبلاً عملکرد آنها آزموده شده و نمره قبولی نگرفته اند، معقولانه نیست.
منبع: اطلاعات

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ مرداد ۰۲
163 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0