سکونت‌گاه‌های غیر رسمی مولود ساخت و سازهای غیر مجاز در شهر اراک سکونت‌گاه‌های غیر رسمی مولود ساخت و سازهای غیر مجاز در شهر اراک

سکونت‌گاه‌های غیر رسمی مولود ساخت و سازهای غیر مجاز در شهر اراک

سکونت‌گاه‌های غیر رسمی مولود ساخت و سازهای غیر مجاز در شهر اراک ،است.هم اکنون در شهر اراک دستور تخریب ‌های زیادی برای مکان ‌هایی که در آن ساخت و ساز غیر مجاز صورت گرفته وجود دارد، ولی هیچ‌کدام از این حکم‌ها انجام نشده است

کد خبر: 990311001 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۹ - ۸:۵۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، سکونت‌گاه‌های غیر رسمی مولود ساخت و سازهای غیر مجاز در شهر اراک ،است.هم اکنون در شهر اراک دستور تخریب ‌های زیادی برای مکان ‌هایی که در آن ساخت و ساز غیر مجاز صورت گرفته وجود دارد، ولی هیچ‌کدام از این حکم‌ها انجام نشده است

سکونت‌گاه‌های غیر رسمی مولود ساخت و سازهای غیر مجاز در شهر اراک

سکونت‌گاه‌های غیر رسمی مولود ساخت و سازهای غیر مجاز در شهر اراک

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی بیان کرد:
سکونت‌گاه‌های غیر رسمی مولود ساخت و سازهای غیر مجاز است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی با عنوان این که حکم مقابله با افرادی که اقدام به ساخت و ساز غیر مجاز می ‌کنند قاطع و بازدارنده نیست، تصریح کرد: هم اکنون در شهر اراک دستور تخریب ‌های زیادی برای مکان ‌هایی که در آن ساخت و ساز غیر مجاز صورت گرفته وجود دارد، ولی هیچ‌کدام از این حکم‌ها انجام نشده است.

مجید ثاقبی با عنوان این که ساخت و ساز غیر مجاز زیر مجموعه‌ای از تخلفات ساختمانی است، گفت: تخلفات ساخت و ساز به دو قسمت تقسیم می‌ شوند که قسمت اول شامل تخلفات زیربنایی و تخلفات تغییر کاربری است و قسمت دیگر ساخت و ساز کاملاً غیر مجاز بوده که عمدتاً افراد آسیب پذیر جامعه و کم درآمد اقدام به این تخلف می ‌کنند.

ثاقبی گفت: این تخلفات بخاطر این است که فرد تمایل به طی سیر قانونی مراحل ساخت و ساز ندارد بهمین علت، اقدام به تصرف زمین یا خرید آن زمین بصورت قولنامه‌ای می‌ کند.

وی با اشاره به تبعات ناگوار ساخت و سازهای غیر مجاز عنوان کرد: این‌گونه ساخت و سازها موجب ایجاد سکونت‌گاه‌های غیر رسمی می ‌شود البته پژوهشات زیادی در باره این که چرا ساخت و سازهای غیر مجاز در شهرها صورت می ‌گیرد شده است، ولی عمده دلیل آن هزینه بر و زمان‌بر بودن سیر مراحل قانونی است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی ادامه داد: یکی از اقدامات و وظایف متداول مدیریت شهری مقابله با این ساخت و سازهای غیر مجاز است و بهمین خاطر است که شهرداری‌ ها موظف هستند مرتب با بازرسی در محله و اماکن شهر زمین‌های در حال ساخت و ساز غیر مجاز را شناسایی کرده و سازه آن را تخریب کنند.

وی گفت: ساخت و سازهای غیر مجاز در شهر اراک بیشتر در مناطقی از این شهر در حال وقوع است که عموماً زمین ‌ها کاربری مسکونی ندارد چرا که زمین‌ هایی که کاربری مسکونی داشته باشد قیمت آن از زمین‌ های فاقد کاربری مسکونی بسیار بالاتر است.

ثاقبی با عنوان این که نظارت بر وضع این زمین‌ها در اراک بسیار مشکل است زیرا زمین ‌هایی که کاربری مسکونی نداشته در شهر اراک بسیار زیاد است، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین وظایف «پلیس ساختمان» در شهرداری نظارت و مقابله با این نوع و ساخت و سازها است که بنا بر گفته پلیس ساختمان شهر اراک هشتاد تا نود درصد این بخش صرف نظارت و مقابله با این نوع ساخت و سازها می ‌شود.

وی عنوان کرد: ساخت و سازهای غیر مجاز فقط مخصوص افراد کم درآمد جامعه نیست و بسیاری از افراد با وضع مالی مناسب در زمین ‌های زراعی و باغی اقدام به ساخت و ساز ویلا می‌ کنند.

شهر اراک از نبود «ویلا شهر» رنج می ‌برد
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی با عنوان این که شهر اراک از نبود ویلا شهر رنج می‌برد، ادامه داد: ویلا سازی در این نوع زمین ‌ها که ساخت و ساز غیر مجاز محسوب می‌گردد، بسیار مشهود است بهمین خاطر شهر اراک نیاز به مکانی دارد که در آن ویلاشهر تعریف شده و در این مکان مجوز ویلاسازی به افراد داده شود تا از ساخت و سازهای غیر مجاز جلوگیری گردد.

وی با اشاره به تجربه موفق شهرهای جهان برای مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز، گفت: در بسیاری از شهرهای جهان از جمله شهرهای کشورهای توسعه یافته مناطق کاربری آن‌ها تعریف شده است، البته در ایران نیز این امر صورت گرفته است، ولی به علت این که ساخت و سازهای غیر مجاز در کشور بیش از سایر کشورهای توسعه یافته است برخورد جدی و قاطع با این نوع ساخت وسازها صورت نمی‌گیرد.

ثاقبی خاطر نشان ساخت: اگر بدنبال راهکار برای مقابله با این نوع ساخت و سازها هستیم نیاز است که پژوهش ‌های راهبردی‌تر نسبت به این مساله صورت گیرد، ولی بنظر می ‌رسد برای افرادی که اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز می ‌کنند بسیار قاطعانه حکم اجرا گردد، هم اکنون در شهر اراک دستور تخریب ‌های زیادی برای مکان‌ هایی که در آن ساخت و ساز غیر مجاز صورت گرفته وجود دارد، ولی هیچ‌کدام از این حکم‌ ها تا کنون انجام نشده است.

منبع: ایمنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ خرداد ۹۹
1047 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0