افزایش واحدهای تولیدی و کاهش خروجی دانش آموختگان رشته های مرتبط با کشاورزی افزایش واحدهای تولیدی و کاهش خروجی دانش آموختگان رشته های مرتبط با کشاورزی

افزایش واحدهای تولیدی و کاهش خروجی دانش آموختگان رشته های مرتبط با کشاورزی

افزایش واحدهای تولیدی و کاهش خروجی دانش آموختگان رشته های مرتبط با کشاورزی ، نشست بررسی و رفع مشکلات بهره برداران و تولید کنندگان بخش کشاورزی با حضور رییس جهادکشاورزی برگزار گردید

کد خبر: 000127001 تاریخ انتشار: جمعه ۲۷ فروردین ۰۰ - ۱۱:۴۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، افزایش واحدهای تولیدی و کاهش خروجی دانش آموختگان رشته های مرتبط با کشاورزی ، نشست بررسی و رفع مشکلات بهره برداران و تولید کنندگان بخش کشاورزی با حضور رییس جهادکشاورزی برگزار گردید

افزایش واحدهای تولیدی و کاهش خروجی دانش آموختگان رشته های مرتبط با کشاورزی

افزایش واحدهای تولیدی و کاهش خروجی دانش آموختگان رشته های مرتبط با کشاورزی
محمدرضا خلف باغی در جلسه با بهره برداران و تولید کنندگان بخش کشاورزی بیان داشت:
افزایش واحدهای تولیدی و کاهش خروجی دانش آموختگان رشته های مرتبط با کشاورزی
نشست بررسی و رفع مشکلات بهره برداران و تولید کنندگان بخش کشاورزی با حضور رییس جهادکشاورزی و رییس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد و جمعی از معاونین و مدیران جهاد کشاورزی و نظام مهندسی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سالن اجتماعات شهید بهشتی برگزار گردید.
جلسه بررسی و رفع مشکلات بهره برداران و تولید کنندگان بخش کشاورزی با حضور رییس جهادکشاورزی و رییس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد و جمعی از معاونین و مدیران جهاد کشاورزی و نظام مهندسی کشاورزی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سالن اجتماعات شهید بهشتی برگزار گردید.
سید ابوالفضل وکیلی رییس جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به این که این جلسه در راستا شعار سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها برگزار شده است، گفت: به باتوجه به شرایط استان باید به سمت کشت گلخانه ای حرکت کنیم و تاکنون هم سازمان نظام مهندسی کشاورزی یزد عملکرد درخشانی در این حوزه داشته است.
وی، بر راه اندازی سامانه ها تاکید کرد و افزود: سامانه ها برای ثبت اطلاعات و برنامه ریزی بهتر موثر است هم‌چنین بکارگیری فارغ التحصیلان باید مورد توجه جدی واحدهای گلخانه ای، دامپروری و کشاورزی استان باشد.
وکیلی، بر استفاده از ایده و طرح های فارغ التحصیلان در زمینه کشاورزی و دفع آفات تاکید کرد.
در ادامه محمدرضا خلف باغی رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان یزد حلول ماه مبارک رمضان را تبریک گفت و با اشاره به اینکه نظام ثبت اطلاعات در کشور باید تقویت شود، تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان یزد جزو پیشتازان نرم افزاری در سطح کشور است.
وی در مورد بکارگیری کارشناس فنی در حوزه گلخانه و دامپروری افزود: زمانی استان یزد فارغ التحصیلان زیادی در حوزه کشاورزی داشت که در حوزه تخصصی به کار گرفته نمی شدند و متاسفانه در حال حاضر با کمبود فارغ التحصیلان این رشته در استان روبرو هستیم.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان یزد گفت: با افزایش واحدهای تولیدی و کاهش خروجی دانش آموختگان رشته های مرتبط در استان و مخاطرات آن در آینده نزدیک روبرو هستیم که این امر خدمات فنی به بهره برداران بخش را دچار آسیب جدی خواهد کرد.
خلف باغی گفت: در استان یزد چهار هزار و هشتصد و چهل واحد گلخانه ای ثبت شده است و تنها سی و دو واحد ما مسئول فنی دارد.
خلف باغی به حوزه دامپروری و مشکلاتی در مورد پروانه بهداشتی اشاره و بر بکار گیری نیروهای فارغ التحصیل بومی تاکید کرد.
در این جلسه، بهره برداران و تولید کنندگان در زمینه های مختلف مشکلات بخش را مطرح ، نظرات و پیشنهادات خود را ارایه کردند.
امیر زارع بهره بردار باسابقه گلخانه از عدم جمع آوری پسماندهای گلخانه ای گلایه مند بود و گفت: نظام مهندسی با همکاری دهیاری منطقه نسبت به جمع آوری پسماندهای گلخانه داران با توجه به اینکه امکانات برای جمع آوری ندارند اقدام کنند.
حبیب پوررضا، دیگر بهره بردار باسابقه در بخش گلخانه، ارائه راهکار فروش و تقویت بازاریابی محصولات را مورد تاکید قرار داد و افزود: با توجه به افزایش هزینه ها میزان فروش تولیدات گلخانه ای تغییر چندانی نداشته و این موضوع گلخانه دار را به سمت ورشکستگی می برد.
امیردهقان، بهره بردار بخش دامپروری، کمبود نهاده های دامی را عمده ترین مشکل عنوان کرد و گفت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی در زمینه آموزش و به کار گیری مسئول فنی و کارشناس دامپروری باید اقدامات جدی تری داشته باشد.
به عقیده این تولید کننده، معرفی کارشناس فنی آموزش دیده جای کار بیشتری دارد.
پارسی پور، پرورش دهنده مرغ تخم گزار بیان کرد: مسئول فنی مرغداری ها تجارب کافی ندارند و سازمان نظام مهندسی کشاورزی باید در این مورد، آموزشهایی ارائه دهد تا کارایی مسئول فنی افزایش یابد.
احمدبافکار، مدیرعامل بزرگترین واحد پرورش بلدرچین در کشور ضمن تشکر از همکاری های نظام مهندسی، ادامه داد: مسائل و روند امور اداری یکی از مشکلات عمده تولید کنندگان است.
عباس نخعی، دیگر عضو و بهره بردار مرغ گوشی، گفت: خرید تضمینی در دنیا منسوخ شده اما در کشور ما هم‌چنان ادامه دارد و در حال حاضر فروش، بازار محور است.
وی گفت: دولت باید کمک کند دادگاه اختصاصی کشاورزی و شورای صنفی شکل بگیرد هم‌چنین شورای تخصصی مرغ گوشتی تا قرارداد ها داوری شوند.
این عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی یزد گفت: ۵ حلقه بهره بردار باید تحت یک تشکل قرار بگیرند و زیر ساختها را توسعه دهند.
نخعی تصریح کرد: استان یزد می تواند به زنجیره ارزش تولید طیور بویژه در مرغ گوشتی برسد که نیاز به اجماع بخش خصوصی و تشکلهای صنفی است.
نخعی گفت: وجود کارشناس فنی در تولید تاثیر زیادی دارد که باید اقدامات بیشتری در این مورد انجام گردد.
در ادامه، مدیر بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی به ایراد سخن پرداخت و گفت: اقداماتی که نظام مهندسی جهت برآورد و پایش گلخانه ها انجام داده است قابل تقدیر بوده ولی در کنار آن حضور فیزیکی کارشناسان فنی بیسار مورد تاکید است و باید تقویت شود.
محمدحسین ملانوری با تاکید بر ضرورت ارائه برنامه فنی برای محصولات عمده و استراتژیک، گفت: این اقدام در ارتقای تولیدات استان تاثیر گذار است علاوه بر آن محصولات تجاری استان مانند پسته، زعفران، زردآلو و ..نیازمند برنامه فنی هستند که حتی تولید کننده خریدار این برنامه ها و خدمات فنی موثر، خواهد بود چرا که باعث رشد تولید در بخش کشاورزی میشود.
ملانوری گفت: نظارت بر حسن انجام کار پس از صدور مجوز لازم است و گزارش آن برای تولید کننده باید ارسال گردد.
وی گفت: ایجاد فرصت شغلی در بخش کشاورزی و تولیدات گیاهی می تواند یکی از اقدامات موثری باشد که سازمان باید بیشتر به آن توجه کند لذا ایجاد واحد تحقیق و توسعه و مهندسی کردن تولید باید مورد تاکید باشد.
در این نشست، سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی، ادامه داد: از زمانی که تصدی صدور پروانه ها به سازمان نظام مهندسی واگذار شده است خوشبختانه زمانبری صدور آن کاهش داشته اما هم‌چنان مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که خارج از حوزه نظام مهندسی است که میبایست با تعامل و پی‌گیری بیشتری با دستگاه‌هایی حل گردد.
مهدی غیب الهی گفت: اقدامات خوبی در زمینه استاندارسازی تیپ ساخت سازه ها اتفاق افتاده است که باید تداوم یابد.
در این نشست پیشنهاد شد، تورهایی حضوری و مجازی با استانهای دیگر برگزار شود تا تولیدکنندگان از نوآوری ها بهره مند گردند.
هم‌چنین آموزش کارشناسان با اساتید مجرب و رصد کردن فعالیت کارشناسان فنی مورد تاکید بهره برداران سازمان نظام مهندسی کشاورزی یزد بود.
قابل ذکر است: پسماند گلخانه ای، هزینه صدور مجوز، کمبود مراکز دامپروری و کارشناس فنی در این حوزه مباحث مورد بحث در این نشست بود.
منبع: خبرگزاری موج

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ فروردین ۰۰
551 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0