در نخستین روز سفر ۳ روزه نعمت‌زاده و کرباسیان به خراسان جنوبی انجام شد

سازمان نظام مهندسی معدن: آغاز عملیات اجرایی معدن طلا در نهبندان

در سفر ۳ روزه هیاتی عالی‌رتبه از وزارت صنعت، معدن و تجارت به خراسان جنوبی، عملیات اجرایی چند طرح در بخش معدن و صنایع معدنی در استان خراسان جنوبی آغاز شد.

کد خبر: 3780 تاریخ انتشار: یکشنبه ۵ دی ۹۵ - ۱۲:۵۰ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،در سفر ۳ روزه هیاتی عالی‌رتبه از وزارت صنعت، معدن و تجارت به خراسان جنوبی، عملیات اجرایی چند طرح در بخش معدن و صنایع معدنی در استان خراسان جنوبی آغاز شد.آغاز عملیات اجرایی معدن طلا در نهبندان

آغاز عملیات اجرایی معدن طلا در نهبندان

معدن طلا

آغاز عملیات اجرایی معدن طلا در نهبندان

عملیات اجرایی اکتشاف طلای منطقه نهبندان و عملیات اجرایی کارخانه سنگبری آستان قدس رضوی از طرح‌هایی است که در سفر مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت از جمله جعفر سرقینی، معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو، به خراسان جنوبی شروع شد.
تلاش برای رفع محرومیت منطقه
در مراسمی که به همین مناسبت در محل استانداری استان خراسان جنوبی برگزار شد محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه بازدید از استان خراسان جنوبی به دلیل گرفتاری‌های جاری به تاخیر افتاده بود گفت: این استان عقب‌ماندگی‌های تاریخی دارد که هر چه تلاش کنیم باز نیاز به تلاش بیشتر برای رفع محرومیت آن وجود دارد. وی با اشاره به تاسیس یک کارخانه لاستیک‌سازی در دوران سازندگی به کمک سازمان صنایع وقت افزود: این استان از نظر معدنی بسیار غنی است و باید تلاش بیشتری در راستای اکتشاف و بهره‌برداری از آنها انجام دهیم. این امر نیازمند سرمایه‌گذاری‌هایی در زیرساخت‌هاست که به دلیل محدودیت‌های اعتباری تاکنون اقدامی نشده اما درصدد هستیم تغییراتی در قانون معادن بدهیم تا دست‌مان بازتر شود. نعمت‌زاده با بیان اینکه توفیقی حاصل شد تا از خراسان جنوبی بازدید کنیم تصریح کرد: طبق برنامه، صبح شنبه از نهبندان بازدید کردیم، بعداز ظهر هم بازدیدی از شهرهای خسف و فردوس داشتیم و شب را در طبس بودیم و صبح از معادن زغال‌سنگ طبس بازدید کردیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه اضافه کرد: در بازدیدی که صبح روز شنبه از نهبندان داشتیم با این خواسته مهم معدنکاران مواجه شدیم که به اینجا برق‌رسانی شود. البته ما در سفر آقای رییس‌جمهور هم جمع‌بندی لازم را برای این امر انجام دادیم به طوری که برآورد نهایی هزینه‌ها افزون‌بر ۴۰میلیارد تومان شد. تاکنون توانسته‌ایم منابع مالی مورد نیاز را تهیه کنیم ولی باید این تلاش‌ها با کمک سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و سازمان‌های توسعه‌ای وزارتخانه ادامه داشته باشد. نعمت‌زاده همچنین در ادامه سخنان خود به بحث زغال‌سنگ در استان خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: معادن زغال‌سنگ این استان بسیار قابل توجه و بزرگ است و ما بزرگترین معادن زغال‌سنگ رادر این استان داریم که در حال کار و فعالیتند. در همین راستا و به‌دلیل مشکلاتی که واحدهای معدنی تولید زغال‌سنگ داشتند جلسه‌هایی در تهران برگزار شد و در آن توانستیم نرخ این ماده معدنی را به شکلی اصلاح کنیم که برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه باشد. وی ادامه داد: در این راستا نیز جلوی واردات زغال‌سنگ را گرفتیم و امیدواریم معادن طبس فعال‌تر از گذشته شود. البته باید کارهای عمده‌ای انجام شود همانطور که در گفت‌وگویی که با نمایندگان محترم این استان داشتیم دولت و مجلس باید دست به‌دست هم دهند تا سرمایه‌گذاران عمده را به این استان بکشانیم. نعمت‌زاده در ادامه بیان کرد: در غیراین صورت نه مشکل اشتغال حل می‌شود و نه فقر و محرومیت از این شهر رخت بر می‌بندد. بنابراین چاره‌ای جز جذب سرمایه‌گذارای نداریم، ما می‌توانیم شرایط را برای سرمایه‌گذاران مهیا کنیم تا کارهای عمده و بزرگی انجام شود زیرا معتقدم مشکلات این استان با انجام سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و کلان حل می‌شود. وی تصریح کرد: در این راستا سرمایه‌گذاری خارجی از سوی چینی‌ها در این منطقه انجام شده که البته خیلی بزرگ نیست اما ورود هر نوع سرمایه‌گذار خارجی، دیگران را هم تشویق به این کار می‌کند. در این راستا وزارتخانه از راهنمایی‌های مسئولان استان نیز استفاده کرده و در این سفر بهره‌مند می‌شود.
طرح تولید پلیمر از زغال‌سنگ کک شو و آهک
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنان خود گفت: هفته پیش در تماس تلفنی با آقای رییسی تولیت آستان قدس رضوی در رابطه با سرمایه‌گذاری در معادنی که هم استان قدس دارد و هم دیگر استان‌ها، صحبتی شد که ایشان قول مساعد دادند با کمک آنها و بخش خصوصی، مواد معدنی استخراج شده از این معادن را بتوان فرآوری کرد. نعمت‌زاده در ادامه افزود: درباره زغال‌سنگ و تبدیل آن به کک هم طرح‌هایی در حال اجرا داریم، ازجمله آقای پیوندی همکارمان طرحی در دست مطالعه دارند که می‌توان از زغال‌سنگ و آهک منطقه، محصولات پلیمری و پتروشیمی هم تولید کرد. اگر این طرح اجرایی شده و شکل بگیرد شاهد تحولی شگرف در رفاه منطقه خواهیم بود. وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در صددیم تا آنجا که می‌شود زنجیره ارزش‌افزوده را در همین منطقه ایجاد کنیم اما برخی از محصولات معدنی در جاهای دیگر کاربری دارند. تا جایی که بشود می‌توان سرمایه‌گذاری این زنجیره را در این منطقه ایجاد کرد و آموزش داد. نعمت‌زاده با بیان اینکه از لحاظ تجارت نیز هر چه مردم اینجا به میدان بیایند ما هم کمک می‌کنیم تا سرمایه‌گذاری و دادوستدی در منطقه انجام شود تصریح کرد: اگر افراد بومی همین منطقه با بنیه مالی، سرمایه‌گذاری در این مناطق را در اولویت قرار دهند جاهای دیگر هم تشویق می‌شوند که در این منطقه سرمایه‌گذاری کنند. وی ادامه داد: در همین راستا در بحث محصول زرشک منطقه که بنام است، زنجیره ارزش افزوده به خوبی شکل گرفته است. در این راستا خوشه‌هایی در حال شکل‌گیری است تا کشاورزی و صادرات محصولات نهایی را به هم پیوند دهد و سودش عاید همه مردم منطقه شود.
اختصاص ۶۵درصد درآمد حقوق دولتی معادن به امور زیربنایی
وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه بازدید از معادن گرانیت شهرستان نهبندان خراسان جنوبی تاکید کرد: طبق قانون معادن باید ۶۵درصد درآمد حاصل از حقوق دولتی معادن برای امور زیربنایی ازجمله برق‌رسانی در اختیار قرار بگیرد. به گزارش شاتا، نعمت‌زاده افزود: ۱۵درصد هم باید در اختیار استانداری‌ها برای فعالیت‌های عمرانی در جاهایی که معدن وجود دارد قرار بگیرد، این در حالی است که در چند سال گذشته حداکثر ۱۳درصد را توانستیم بگیریم و در فصل بودجه نمایندگان، آن را در نظر می‌گیرند. وی تصریح کرد: این درصدها اگر در معادن کشور هزینه شود شرایط عوض می‌شود. نعمت‌زاده با بیان اینکه استان خراسان جنوبی از لحاظ معادن غنی است اضافه کرد: در نهبندان انواع سنگ‌های گرانیت را داریم ولی به خاطر رکود بخش مسکن و صادرات، تولید این معادن افت کرده و مصارف مختلفی مثل سنگ فرش پیاده‌روها و جداول خیابان‌ها به‌ویژه در مناطق سردسیر را می‌توان جایگزین کرد.
سود معادن به مردم منطقه برسد
آیت‌الله سیدعلیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: افزون‌بر ۱۸سال خشکسالی منتج به خالی شدن روستاها شده که مشکلات جدیدی را برای دولت پیش می‌آورد. همچنین صنایع سبک چندانی در این استان وجود ندارد و حدود ۶۵ واحد از صنایع دیگر هم به تعطیلی گراییده‌اند و به بیکاری‌ها افزوده شده است. وی در ادامه افزود: غنایی که خداوند به این منطقه عطا کرده ارزشمند است اما استخراج آن یک بحث است و اینکه بعد از استخراج عایدی مردم منطقه از آن چه خواهد بود بحث دیگری است. اینکه سرزمینی را بکاوند و استخراج کنند اما چیزی جز گرد و خاک نصیب مردم نشود درست نیست بلکه باید هر اتفاقی می‌افتد دست مردم بیکار و سرگردان را بگیرد که در این سفر اقدامات مقدماتی آن انجام خواهد شد. وی ادامه داد: از اولویت‌های توسعه هر منطقه در بخش معدن و صنعت، توسعه شبکه ریلی و راه‌آهن است که در نقل و انتقال مواد سنگین معدنی از جمله زیرساخت‌های مهم به شمار می‌رود. در این راستا لازم است مسئولان برای منطقه شرق و خراسان جنوبی هرچه زودتر دست به‌کار شوند و امیدواریم تامین این امر مهم در بودجه آینده در نظر گرفته شود. آیت‌الله عبادی در ادامه به وضعیت تامین آب و کشاورزی و تحصیل مردم مناطق روستایی استان خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: در صادرات مواد معدنی، خبرها حاکی است که چیزی در خور، دست مردم منطقه را نمی‌گیرد و بیشتر سودها نصیب دیگران می‌شود که اینجا نظارت خاص مسئولان را می‌طلبد؛ باید مسئولان تدابیری به کار بگیرند تا با راه‌اندازی هر واحد صنعتی و معدنی، با نظارت دولت، مردم بومی منطقه به نحوی به کار گرفته شوند که از شرایطی که در آن به سر می‌برند خارج شوند. نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در ادامه گفت: برای واحدهای صنعتی و معدنی که سر پا ماندند نیز باید تمهیداتی در نظر گرفته شود که تولید و صادرات بایسته محصولات‌شان سودآور باشد و دلالان سود آنها را از چنگ‌شان خارج نکنند.
استقبال ایمیدرو از مشارکت آستان قدس رضوی در اکتشاف
رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اعلام کرد: این سازمان از مشارکت آستان قدس رضوی در حوزه اکتشاف معادن استقبال می‌کند. به گزارش خبرنگار صمت در استان خراسان جنوبی، مهدی کرباسیان که به منظور بازدید از معادن و شروع عملیات اجرایی چند طرح معدنی به استان خراسان جنوبی سفر کرده است، در گفت‌وگو با صمت گفت: سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف موضوع بسیار مهمی است و ایمیدرو آماده همکاری با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این بخش است. وی تصریح کرد: ایمیدرو برنامه‌های وسیعی برای اکتشاف معادن با همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی دارد و در نظر دارد بخش اکتشاف را توسعه دهد. کرباسیان ادامه داد: خراسان جنوبی یکی از استان‌های معدنی کشور است و در دولت یازدهم با کمک ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، موفق به اکتشاف ۶۰هزار کیلومتر شدیم و نتایج خوبی هم حاصل شده است. وی با بیان اینکه جزییات فعالیت‌های اکتشافی در جلسه شورای اداری استان خراسان جنوبی بیان خواهد شد، اظهار کرد: به جز زغال‌سنگ که ظرفیت‌های خوبی دارد، این استان ذخایر خوب طلا، کرومیت و آهن هم دارد که از سوی کارشناسان ایمیدرو کشف شده و کار بسیار ارزشمندی است. کرباسیان اظهار امیدواری کرد با تکمیل اکتشافات معدنی، آینده استان خراسان جنوبی متحول شود و با ایجاد کارخانه‌های فرآوری، شاهد رشد و توسعه اشتغال در استان باشیم.
رییس هیات عامل ایمیدرو به همراه نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت برای بازدید و شروع عملیات اجرایی طرح‌های بخش معدن و صنایع معدنی، روز شنبه عازم استان خراسان جنوبی شده است. این سفر تا یکشنبه ادامه دارد. جلسه بررسی مسائل استان و منطقه، بازدید از کارخانه چدن و فولاد کویر خاوران و برگزاری جلسه با مدیران معادن زغال‌سنگ و طرح‌های زغالی و بازدید از معادن سنگ‌های تزئینی از دیگر برنامه‌های روز شنبه مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت است. شروع عملیات اجرایی طرح توسعه محدوده زغالی بلوک ۲ و ۳، بازدید از کارخانه کک طبس، بازدید از کارخانه زغال‌شویی ممرادکو و همچنین بازدید از کارخانه زغال‌شویی شرکت زغال‌سنگ از برنامه‌های روز یکشنبه در دومین روز سفر مقام‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت به استان خراسان جنوبی است.
آغاز عملیات اجرایی معدن طلا در نهبندان
گفتنی است که بعد از ظهر شنبه جلسه‌ای با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و هیات همراه با استاندار خراسان جنوبی برگزار شد و در آن بررسی مسائل استان و منطقه، مورد بررسی قرار گرفت. همچنین بازدید از کارخانه چدن و فولاد کویر خاوران و برگزاری جلسه با مدیران معادن زغال‌سنگ و طرح‌های زغالی و بازدید از معادن سنگ‌های تزئینی از دیگر برنامه‌های روز شنبه مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت بود. در این راستا همزمان با سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت، عملیات اجرایی نخستین معدن طلا در شهرستان نهبندان آغاز شد. این معدن در منطقه هیرد این شهرستان واقع شده و ۵میلیون تن ذخیره طلا با عیار۹۲ صدم گرم در تن دارد. گفته می‌شود برای استخراج از معدن طلای هیرد ۲۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اولیه شده است. همچنین عملیات اجرایی اکتشاف طلای منطقه و عملیات اجرایی کارخانه سنگبری آستان قدس از طرح‌هایی است که در سفر مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت شروع شد.

منبع: روابط عمومی سازمان

 

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۵ دی ۹۵
1381 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0