عدم توان توقف عملیات ساختمانی توسط سازمان نظام مهندسی به علت تخلف عدم توان توقف عملیات ساختمانی توسط سازمان نظام مهندسی به علت تخلف

عدم توان توقف عملیات ساختمانی توسط سازمان نظام مهندسی به علت تخلف

عدم توان توقف عملیات ساختمانی توسط سازمان نظام مهندسی به علت تخلف ، بلکه می ‌تواند موضوعات را به مراجع گزارش نماید و شهرداری بعنوان مرجع صدور مجوز ساختمان سازی کار نظارت بر تخلفات ساختمانی را بر عهده دارد

کد خبر: 991025003 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۵ دی ۹۹ - ۹:۰۵ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، عدم توان توقف عملیات ساختمانی توسط سازمان نظام مهندسی به علت تخلف ، بلکه می ‌تواند موضوعات را به مراجع گزارش نماید و شهرداری بعنوان مرجع صدور مجوز ساختمان سازی کار نظارت بر تخلفات ساختمانی را بر عهده دارد

عدم توان توقف عملیات ساختمانی توسط سازمان نظام مهندسی به علت تخلف

عدم توان توقف عملیات ساختمانی توسط سازمان نظام مهندسی به علت تخلف
نظام مهندسی توان توقف عملیات ساختمانی به علت تخلف را ندارد
نظام مهندسی در زمینه تخلفات ساختمانی توان اجرایی برای توقف عملیات ساختمانی ندارد بلکه می ‌تواند موضوعات را به مراجع گزارش نماید و شهرداری بعنوان مرجع صدور مجوز ساختمان سازی کار نظارت بر تخلفات ساختمانی را بر عهده دارد، مهندسان زمانی که ناظر یک ساختمانی میشوند گزارشات تخلف را به ما ارائه میدهند، ما این گزارش را به شهرداری منعکس میکنیم و شهرداری از تخلف جلوگیری میکند.
محمد نظری کارشناس ارشد معماری نزدیک به ۲۰ سال است که بصورت حرفه ای در شغل مهندسی فعالیت دارد.
نظری، ۶ ماه است در سازمان نظام مهندسی رفسنجان بعنوان مدیر این مجموعه مشغول به فعالیت است و قبل از آن در سمت معاونت نظام مهندسی، مشاور و عضو هیئت اجرایی این سازمان فعالیت داشته است.
وی عنوان کرد: سازمان نظام مهندسی از سال هفتاد و‌ چهار به واسطه قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی تاسیس شد و وظایف آن اعتلای معماری اسلامی و رعایت مقررات ملی در کل ایران است که این مقررات براساس قانون مصوبه توسط وزارت خانه مسکن و شهرسازی تدوین شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی رفسنجان اظهار داشت: بیست و دو مبحث قانون در این سازمان گرداوری شده است که در کل ساختمانهای ایران لازم الاجرا هستند، ضمن اینکه نظام مهندسی، سازمانی دولتی نیست اما با هیئت مدیره هایی که در استان ها تشکیل می گردد، اداره میشود و یک شورای مرکزی در تهران دارد که مسئولیت آن نظارت بر اجرای مقررات ملی و خدماتی از جمله سهمیه، ظرفیت اشتغال و رعایت مقررات در حوزه کاری مهندسان و نظارت بر کار آنها و ساختمان سازی با همکاری شهرداری و اداره راه و مسکن بر عهده دارد ضمن اینکه نظارت بر کار نظام مهندسی بر عهده وزارت راه و شهرسازی است.
نظری در مورد حمایت از مهندسان و اینکه چگونه وارد بازار کار می شوند، بیان کرد: مهندسانی که تازه فارغ التحصیل میشوند باید سوابق کاری در یک دفتر تجربی داشته باشند و بعد از گذراندن دوره ها که (تقریبا ۴ سال طول میکشد) به واسطه پروانه اشتغالی که سازمان مسکن و شهرسازی به آنها میدهد، وارد حوزه کار نظام مهندسی می شوند.
رئیس سازمان نظام مهندسی رفسنجان خاطرنشان کرد: این افراد می توانند در یک یا دو تا از این حوزه ها؛ نظارت، اجرا و طراحی فعالیت داشته باشند و زمانیکه پروانه می گیرند وارد حوزه کاری می گردند.
وی ادامه داد: در ابتدای ورود مهندسان به نظام مهندسی برای آنها کلاسهای توجیهی و آموزشی گذاشته میشود، در شهرداری تشکیل پرونده می دهند و می توانند در حوزه کاری خود فعالیت را آغاز کنند.
نظری افزود: فارغ التحصیلان در دفاتر مهندسی قبل از خودشان یا مهندسان با تجربه، دوره کارآموزی را میگذرانند، این دوره می تواند برای آنها فنداسیون کاری باشد، در شهر ما بیشتر مهندسان دوره کارآموزی گذرانده اند و این دوره برای ورود به بازار کار مفید است.
وی ادامه داد: زمانی که مهندسان وارد بازار کار می شوند شاید به واسطه عدم تجربه یکسری اتفاقاتی از جمله نظارت ناقص، عدم کار مطلوب صورت گیرد و این مسئولیت دارد باید رسیدگی گردد و اگر بتوانیم در آینده آموزش و اطلاع رسانی بیشتری به مردم و مهندسان صورت گیرد می تواند راه گشا باشد و این مشکلات رفع گردد.
نظری در مورد ارتباط نظام مهندسی با شهرداری، بیان کرد: نظام مهندسی در زمینه تخلفات ساختمانی توان اجرایی برای توقف عملیات ساختمانی ندارد بلکه می ‌تواند موضوعات را به مراجع گزارش دهد و شهرداری بعنوان مرجع صدور مجوز ساختمان سازی کار نظارت بر تخلفات ساختمانی را برعهده دارد، مهندسان زمانیکه ناظر یک ساختمانی میشوند گزارشات تخلف را به ما ارائه میدهند، ما این گزارش را به شهرداری منعکس می کنیم و شهرداری از تخلف جلوگیری می کند.
وی گفت: در صورت تخلف خود مهندسان، نظام مهندسی براساس قانون شورای انتظامی که در مرکز استان وجود دارد با این افراد برخورد می کند.
رئیس سازمان نظام مهندسی رفسنجان بر رعایت مقررات ملی در همه حوزه ها تاکید کرد و افزود: در حوزه طراحی، کارفرماها فعلا در چارچوب نظام مهندسی می توانند به دفاتر طراحی مراجعه کنند، دفاتر نقشه ها را تهیه و برای نظارت به نظام مهندسی میفرستند و این سازمان براساس قانون وجه نظارت دریافت میکند و به مهندس میدهد، در حال حاضر نظام مهندسی در مرکز استان هزینه نظارت را دریافت و با پیشرفت ساختمان به مهندسین پرداخت می کند، اقداماتی در حال انجام است که این دریافت در شهرستان نیز انجام شود.
نظری در مورد گلایه هایی که برخی مهندسان دارند، بیان کرد: مهندسان، ظرفیت اشتغال دارند و براساس آن ظرفیت باید فعالیت داشته باشند و در رابطه با گلایه های همکاران ، امیدواریم اگر نقصی وجود دارد ، در آینده نزدیک با همکاری بیشتر و استفاده از قابلیتهای الکترونیکی و استفاده از نرم افزارهای به روز و هم‌چنین تعامل بیشتر با شهرداری بتوانیم مشکلات شهروندان و همکاران مهندس را برطرف نماییم.
منبع: تاسیسات نیوز

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۵ دی ۹۹
1331 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0