ناتوانی در تأمین وثیقه عامل روی آوردن خلیل‌آبادی ‌ها به ساخت‌وساز غیرمقاوم ناتوانی در تأمین وثیقه عامل روی آوردن خلیل‌آبادی ‌ها به ساخت‌وساز غیرمقاوم

ناتوانی در تأمین وثیقه عامل روی آوردن خلیل‌آبادی ‌ها به ساخت‌وساز غیرمقاوم

ناتوانی در تأمین وثیقه عامل روی آوردن خلیل‌آبادی ‌ها به ساخت‌وساز غیرمقاوم ، پرداخت تسهیلات مسکن روستایی توسط بنیاد مسکن موجب می‌ شود که مقاوم‌سازی در بخش مسکن بهتر صورت گیرد

کد خبر: 000817003 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۷ آبان ۰۰ - ۹:۳۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، ناتوانی در تأمین وثیقه عامل روی آوردن خلیل‌آبادی ‌ها به ساخت‌وساز غیرمقاوم ، پرداخت تسهیلات مسکن روستایی توسط بنیاد مسکن موجب می‌ شود که مقاوم‌سازی در بخش مسکن بهتر صورت گیرد

ناتوانی در تأمین وثیقه عامل روی آوردن خلیل‌آبادی ‌ها به ساخت‌وساز غیرمقاوم

ناتوانی در تأمین وثیقه عامل روی آوردن خلیل‌آبادی ‌ها به ساخت‌وساز غیرمقاوم
رئیس نظام‌ مهندسی خلیل‌آباد بیان داشت:
ناتوانی در تأمین وثیقه عامل روی آوردن خلیل‌آبادی ‌ها به ساخت‌وساز غیرمقاوم
رئیس نظام‌ مهندسی شهرستان خلیل‌آباد بیان کرد: ناتوانی در تأمین وثیقه بانکی یکی از عوامل روی آوردن خلیل‌آبادی ‌ها به ساخت و سازهای غیرمقاوم شده است.
شاهین بلوریان گفت: با توجه به اینکه خلیل‌آباد از شهرهای زیر بیست و پنج هزار نفر جمعیت محسوب می ‌گردد و تسهیلات مسکن روستایی به آن تعلق می‌گیرد، ساخت و ساز تا حدودی رونق گرفته است.
بلوریان ادامه داد: اگر چه پرداخت تسهیلات مسکن روستایی توسط بنیاد مسکن موجب می‌ شود که مقاوم‌سازی در بخش مسکن بهتر صورت گیرد ولی یکی از مشکلات جدی که در بخش مسکن با آن روبرو هستیم، این است که برخی به عللی نمی ‌توانند ضمانت‌نامه تهیه کنند و در تأمین وثیقه مشکل دارند.
وی افزود: ناتوانی در دریافت تسهیلات مسکن به خاطر تامین وثیقه و همچنین گرانی مصالح موجب شده مردم به ساخت و سازهای غیراصولی روی آورند.
بلوریان گفت: اکثر ساخت و سازهای غیر مقاوم در قسمت‌ های پایین‌شهر خلیل‌آباد که قشر ضعیف‌تری ساکن هستند، انجام می ‌گردد.
رئیس نظام‌ مهندسی شهرستان خلیل‌آباد ادامه داد: چون قیمت صالح ساختمانی به خصوص آهن‌آلات، میلگرد، بتن و سیمان بشدت افزایش یافته، ساخت و سازهای غیرمقاوم در خلیل‌آباد بیش از بیست درصد رشد داشته است.
بلوریان افزود: اگر ضمانت‌نامه‌ها مانند قبل بصورت زنجیره‌ای باشد، استقبال بیشتری از طرف مردم از آن خواهد شد و اکثر مردم به ساخت و سازهای اصولی و استفاده از تسهیلات روی خواهند آورد.
وی افزود: چون مردم خلیل‌آباد کشاورز هستند، از مرداد ماه به بعد که محصولات خود را به فروش می ‌رسانند، ساخت و ساز در شهرستان رونق می‌گیرد؛ بطوری که در هر ماه شاهد ساخت و ساز پانزده تا بیست واحد مسکن هستیم؛ در صورتی که شهروندان از ابتدای امسال تا مرداد ماه فقط برای احداث سی واحد به نظام‌مهندسی مراجعه کرده‌اند.
هشتاد درصد ساخت و سازها مقاوم است
بلوریان گفت: اگر چه شصت تا هشتاد درصد ساخت و سازهایی که اکنون در شهر خلیل‌آباد انجام می‌ گردد، مقاوم است اما در مجموع بناهایی که از قبل ساخته شده، شاید بیست درصد مقاوم باشد و اکثرا غیرمقاوم است.
وی به وضعیت مقاوم‌سازی اماکن عمومی اشاره و بیان کرد: اماکن عمومی مانند پاساژها و مراکز درمانی که از سال هشتاد احداث شده‌، بین هشتاد تا نود درصد اصولی است.
رئیس نظام‌ مهندسی شهرستان خلیل‌آباد، در ادامه گرانی مصالح را مهم‌ترین معضل و مشکل در حوزه ساخت و ساز دانست و گفت: متاسفانه هر روز بتن و سیمان یک قیمت دارد. اگر چه هفته گذشته هر دانه آجر چهارصد و پنجاه تومان بود اما از چند روز قبل قیمت آن به ششصد و پنجاه تومان افزایش یافته است. سیمان و بتن هم همین وضعیت را دارد. با اینکه متصدی ساخت و ساز هستیم، ما هم نمی‌دانم چرا قیمت‌ها اینگونه است.
وی گفت: از جمله مشکلات جدی که در قانون شهرسازی با آن روبرو هستیم، این است که در شصت درصد زمین بنا باید احداث شود اما چون اکثر مردم با این وضعیت نمی‌توانند کنار بیایند، به همین خاطر وقتی پروانه صادر می‌شود، دوباره به نظام‌مهندسی مراجعه می‌کنند و نقشه مجدد می‌گیرند تا در هشتاد یا صد درصد ملک بنا ساخته و ساز انجام دهند.
بلوریان ادامه داد: شهرداری هم به دلیل اینکه در پایان ساخت و ساز از طریق کمیسیون ماده صد جریمه می‌گیرد، با این روش مخالفتی ندارد چوو موجب درآمدزایی برای آن ‌ها هم می‌شود؛ در صورتی که این اقدام به این علت که در هر منطقه واحدها با تعداد طبقات مختلفی احداث می‌شود، زیبایی شهری را به هم می‌ریزد.
وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ساخت و سازهایی که به نظام‌مهندسی مراجعه داشتند، به ۲۵۰۰ متر بیشتر نرسیده و اکثرا بصورت ویلایی کوچک است.
پنجاه درصد نیروهای ساختمان‌سازی تجربی هستند
رئیس نظام‌ مهندسی شهرستان خلیل‌آباد گفت: اغلب نیروهای انسانی به خصوص جوشکارها چون آموزش‌ها و مهارت لازم را فرا نگرفته‌اند، فاقد مهارت بوده و جوش‌هایی که در ساختمان می ‌زنند، نامرغوب است.
بلوریان افزود: می‌طلبد مجموعه فنی و حرفه‌ای کلاس‌ های لازم را برای مهارت آموزی در این زمینه برگزار کند. البته با بررسی ‌های انجام شده، سی درصد افراد تمایلی به شرکت در این کلاس ‌ها نداشته‌اند.
بلوریان افزود: اکثر کسانیکه در ساختمان‌سازی فعالیت دارند، بر اساس تجربه کار می‌کنند و آموزش ‌های لازم را فرا نگرفته‌اند. در حال حاضر پنجاه درصد نیروها اصلا آموزشی ندیده‌اند و طبق تجربه پیش می‌روند.

هفتاد درصد ساخت و سازهای شهر کندر غیراصولی است
رئیس نظام‌ مهندسی شهرستان خلیل‌آباد افزود: شهر کندر به این علت که کمیسیون ماده صد ندارد و از سویی به دلیل اینکه اکثر نیروهای شهرداری بومی هستند و با مردم رودربایستی دارند، در مقاوم‌سازی ساخت و سازها ضعیف‌تر ظاهر شده است.
بلوریان گفت: امیدواریم با حضور شهردار جدید شهر کندر این معضل رفع و هر چه زودتر پلیس ساختمان راه‌اندازی گردد. هم‌چنین ساماندهی ساخت و سازها باید از مهم‌ترین اولویت‌ های وی باشد.
بلوریان گفت: نبود سخت‌گیری و نظارت در شهر کندر موجب شده مردم برای دریافت تسهیلات مسکن روستایی کمتر مراجعه کنند.. در شهر خلیل‌آباد اگر ساخت و ساز غیراصولی انجام گردد، بلافاصله پلیس ساختمان مراجعه و کار توقیف می ‌شود ولی در کندر هنوز به این موضوع توجهی نمی ‌شود.
یلوریان ادامه داد: در حال حاضر هفتاد درصد ساخت و سازهای شهر کندر غیراصولی است و اگر زلزله‌ای بیاید، شاهد اتفاقات ناگواری خواهیم بود.
وی افزود: باید در کیفیت و قیمت مصالح نظارت بیشتری شود تا زمانی که قیمت مصالح ثبات نداشته باشد، مردم نخواهند توانست برای ساخت و ساز خود برنامه‌ریزی داشته باشند و بخاطر افزایش هر روزه قیمت مصالح و برای اینکه بتوانند ساخت و ساز را به پایان برسانند، مجبورند کیفیت سیمان و آهن و دیگر مصالح را کاهش دهند.
بلوریان با عنوان اینکه اکنون نظام‌مهندسی این شهرستان بیست و پنج عضو و شهرهای خلیل‌آباد و کندر زیر پوشش قرار دارد، نقش نظام‌مهندسی را در افزایش کیفیت ساختمان غیرقابل انکار دانست و افزود: ساخت و ساز غیرمجاز نخستین و مهم‌ترین معضل موجود در زمینه تخلفات شهری است.
وی افزود: تا زمانیکه شهرداری‌ها به خاطر مشکلات مالی چشم‌های خود را روی ساخت و سازهای غیرمجاز ببندند و دلخوش به جریمه‌ های کمیسیون ماده صد باشند، مشکلی رفع نخواهد شد.
منبع: ایسنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۷ آبان ۰۰
458 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0