ارتقا کیفیت ساخت و ساز با صنعتی سازی و جدیت در مبحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان ارتقا کیفیت ساخت و ساز با صنعتی سازی و جدیت در مبحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان

ارتقا کیفیت ساخت و ساز با صنعتی سازی و جدیت در مبحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان

ارتقا کیفیت ساخت و ساز با صنعتی سازی و جدیت در مبحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان ، سی درصد صدور پروانه ساختمانی در تهران کاهش یافته است

کد خبر: 991122002 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۲ بهمن ۹۹ - ۷:۳۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، ارتقا کیفیت ساخت و ساز با صنعتی سازی و جدیت در مبحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان ، سی درصد صدور پروانه ساختمانی در تهران کاهش یافته است

ارتقا کیفیت ساخت و ساز با صنعتی سازی و جدیت در مبحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان

ارتقا کیفیت ساخت و ساز با صنعتی سازی و جدیت در مبحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران اعلام کرد:
کاهش سی درصدی صدور پروانه ساختمانی در تهران/ ارتقا کیفیت ساخت و ساز با صنعتی سازی و جدیت در مبحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان
وی با اشاره به کاهش حدود سی درصدی صدور پروانه ساختمانی در تهران بیان کرد: اجرایی شدن و جدی گرفتن مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان می تواند در کنار بهتر شدن کیفیت مصالح ساختمانی عُمر مفید ساختمانها در ایران را افزایش دهد.
کاهش کیفیت ساخت و ساز و پایین بودن عُمر مفید ساختمانها می تواند یکی از چالشها و دغدغه های بخش مسکن در حال حاضر و در آینده باشد. پایین بودن عُمر مفید ساختمان و مقاومت آنها در برابر بلاهای طبیعی از جمله زلزله، از مهم ترین چالش فراروی صنعت ساخت و ساز کشور بشمار میرود. درحالی عمر مفید ساختمانها در ایران به حدود بیست و پنج سال رسیده که عمر مفید بسیاری از ساختمانها در کشورهای پیشرفته جهان بیش از صد سال است.
برخی از کارشناسان مسکن در حوزه فناوریهای نوین معتقد هستند که برای حل معضل عمر مفید ساختمانها و افزایش طول عمر بناها در ایران استفاده از فناوریهای جدید باید مورد توجه جامعه مهندسان و تمام دست اندرکاران صنعت ساختمان قرار گیرد.
فرهنگ سازی، وضع قوانین و مقررات مناسب در حوزه ساخت و ساز و افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی با استفاده از روشهای صنعتی سازی در دراز مدت تأثیرهای مثبت بسیاری بر حوزه ساخت و ساز کشور خواهد داشت.
اما علی‌رضا میرجعفری رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران معتقد است که برای ارتقاء کیفیت ساخت و ساز و عُمر مفید ساختمانها در کنار بالا رفتن کیفیت مصالح ساختمانی باید به مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان و تعرفه های حق الزحمه مهندسان ناظر نیز توجه شود.
میرجعفری، در پاسخ به این پرسش که چرا کیفیت ساخت و ساز در ایران پایین است؟ تصریح کرد: سنتی سازی و پایین بودن کیفیت مصالح ساختمانی نقش مهم و اساسی در پایین بودن عُمر مفید ساختمانها دارند. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که اگر قصد ما این است که کیفیت ساخت و ساز افزایش یابد در کنار عواملی مثل رسیدن به استانداردهای روز مصالح ساختمانی و صنعتی سازی، حق الزحمه مهندسان ناظر نیز مورد توجه قرار گیرد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه صنعتی سازی در کنار سایر عوامل میتواند به ارتقا کیفیت ساخت و ساز کمک کند، گفت: اگر تعرفه های مهندسان ناظر به دغدغه مسولان کشوری تبدیل گردد، می توان گفت که یک گام اساسی در این خصوص برداشته شده است. البته باید اجرایی شدن مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان نیز که همانا مراقبت و نگه داری از ساختمانها هست نیز مورد توجه و جدیت قرار بگیرد.
میرجعفری در پاسخ به این سوال که آیا در پایین بودن کیفیت ساخت و ساز میتوان ارگان یا نهادی را مقصر دانست؟ عنوان کرد: در این خصوص مقصر دانستن مشکلی را حل نمیکند اما اگر می خواهیم این مشکل را در طول سالهای آتی مرتفع کنیم باید به اجرای مقررات ملی ساختمان، صنعتی سازی، افزایش تعرفه های حق الزحمه مهندسان ناظر و بالا بردن کیفیت مصالح ساختمانی توجه داشت.
*کاهش سی درصدی صدور پروانه ساختمان در ده ماه گذشته
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در پاسخ به این سوال که در ده ماه گذشته معاملات مسکن رکود داشته است آیا این رکود در معاملات در میزان صدور پروانه های ساختمانی نیز تاثیرگذار بوده است؟ گفت: رشد قیمت مسکن از یک سو و برخی تغییرات سیاسی موجب رکود در معاملات مسکن شده است. براساس آمار جدید صادر شده در ۱۰ ماه گذشته صدور پروانه ساختمانی سی درصد کاهش داشته است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: ارجاع کار به مهندسان نیز با این آمار اعلامی نیز به مراتب کاهش پیدا کرده است.
منبع: هیبنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ بهمن ۹۹
771 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0