وزیر راه و شهرسازی در رابطه با رفع فساد در نظام ‌مهندسی وزیر راه و شهرسازی عنوان داشت:

اعتلای مهندسی با اصلاح قانون نظام‌ مهندسی و کنترل ساختمان راه و شهرسازی

 آخوندی در جلسه مشترک با اعضای شورای ‌مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان این مطلب که مبنای کار وزارت راه و شهرسازی در حوزه مهندسی، مشارکت و هم فکری است و اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان با هدف اعتلای مهندسی در دستور کار قرار گرفت، بیان کرد: همواره اعلام کردیم بجای آن که سازمانهای نظام مهندسی ساختمان از توزیع کار صحبت کنند به ارتقای دانش فنی اقدام کنند.

کد خبر: 961209004 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۹ اسفند ۹۶ - ۹:۳۲ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، آخوندی در جلسه مشترک با اعضای شورای ‌مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان این مطلب که مبنای کار وزارت راه و شهرسازی در حوزه مهندسی، مشارکت و هم فکری است و اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان با هدف اعتلای مهندسی در دستور کار قرار گرفت، بیان کرد: همواره اعلام کردیم بجای آن که سازمانهای نظام مهندسی ساختمان از توزیع کار صحبت کنند به ارتقای دانش فنی اقدام کنند.

اعتلای مهندسی با اصلاح قانون نظام‌ مهندسی و کنترل ساختمان راه و شهرسازی

اعتلای مهندسی با اصلاح قانون نظام‌ مهندسی و کنترل ساختمان راه و شهرسازی

اعتلای مهندسی با اصلاح قانون نظام‌ مهندسی و کنترل ساختمان راه و شهرسازی

وی در جلسه مشترکی که با عضوهای سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور و هم چنین برخی از روسای سازمان ‌های نظام مهندسی ساختمان در محل آن سازمان داشت به ارایه نکاتی پرداخت.
وی ضمن اظهار خرسندی از حضور در جمع مهندسین در سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، ادامه داد: بالغ بر شش ماه است که آمادگی برای گفت و گو با اعضای شورای مرکزی سازمان را اعلام کردیم و بنده هیچ گاه کوچک ترین امتناعی از جهت حضور در نشست های مشترک با اعضای شورای مرکزی نداشته ‌ام.
آخوندی تصریح کرد: همواره از حضور در سازمان نظام مهندسی ساختمان و جمع مهندسان لذت می ‌برم و با کمال افتخار در کلیه ی مجامع سازمان و نشست هایی که دعوت شده ام حضور یافتم.
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به برخی از انتقادات در باره این که نظام نامه اخلاق حرفه ای مبنای قانونی ندارد، اظهار داشت: این که گفته میشود نظام نامه اخلاق حرفه ای مبنای قانونی ندارد سخنی نادرست است چرا که نظام نامه اخلاق حرفه ای مبنای قانونی داشته و با تصویب هیات وزیران ابلاغ گردیده است. هم چنین در باره نظام نامه اخلاق حرفه ای مهندسی نه مجلس و نه دیوان عدالت اداری ایرادی را به آن وارد نکرده اند و باید مورد عمل قرار گیرد.
وی خاطر نشان کرد : بند پنج نظام‌ نامه اخلاق حرفه ‌ای می ‌گوید که باید از تکفل هم زمان اموری که منافع متعارض را فراهم می‌ آورد دوری کرد و این موردی است که انتظار می‌ رفت سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان در اجرای آن اقدام کنند زیرا که نظام ‌نامه اخلاق حرفه‌ ای مصوبه هیات وزیران را دارد و در سال نود و چهار نیز ابلاغ شده است.
عضو کابینه دولت دوازدهم، با طرح این پرسش که شورای مرکزی سازمان‌های نظام مهندسی در اجرای بند ۵ نظام‌نامه اخلاق حرفه‌ای چه اقدامی انجام داده‌اند؟ گفت: این ابلاغ دولت و هیات وزیران است و همه در اجرای آن موظف هستند و تکلیف دارند.
وزیر راه و شهرسازی در مورد دلایل ورود خود به موضوع بند پنج نظام‌ نامه اخلاق حرفه ‌ای، این گونه بیان داشت: آیین نامه اخلاق حرفه ای مهندسی ابلاغ گردید و پس از دو سال شاهد بودم که سازمان نظام مهندسی ساختمان هیچ اقدامی در این باره انجام نداده است بهمین علت هم بنده بعنوان وزیر و نماینده دولت در این مورد اقدام کردم و ابلاغیه‌ ای در این راستا صادر و ابلاغ گردید.
وی در خصوص گله‌ مندی برخی از اعضای شورای مرکزی و هیات‌مدیره‌های سازمان ‌های نظام ‌مهندسی ساختمان برای موضوع عدم مشورت با سازمانها در ابلاغیه‌ها و هم چنین اصلاح آیین ‌نامه کنترل ساختمان و قانون نظام مهندسی ساختمان نیز به ارایه نکاتی پرداخت و ادامه داد: آیین ‌نامه کنترل ساختمان را چند ماه پیش از ارسال به هیات وزیران به شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی فرستادیم و بمدت نه ماه نیز برای دریافت نظرات اعضا بر روی سایت وزارت خانه قرار دادیم این که گفته می ‌شود در این موارد مهم با عضوهای شورای مرکزی مشورتی انجام نشده است خلاف واقع است.
مقام ارشد وزارت راه و شهرسازی افزود: بارها اعلام کردیم که همه مهندسین نظرات خود را اعلام کنند. بنابراین آیین ‌نامه کنترل ساختمان با مشورت گسترده انجام شد و نه این که به یک باره وارد بحث نظام مهندسی ساختمان شده باشد. همه این ها طی فرایندی طولانی و همراه با مشورت و اعلام مشارکت مهندسین انجام شد.
وی بار دیگر گفت: آیین‌ نامه کنترل ساختمان بدون مشورت و اظهارنظر ارایه نشد. پیش ‌نویس برای همه فرستاده شد و برای دریافت نظرات مهندسان، سازمان‌ های نظام مهندسی و هم چنین شهرداری‌ ها و سایر صاحب نظران بر روی سایت قرار گرفت.
وی خاطر نشان کرد: مبنای ما نظرخواهی و مشورت است و فرصت نیز برای نظرخواهی برای همگان قائل هستیم و در همه موارد در این مهم اقدام کرده‌ایم.
عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: البته نظرات نیز غربال شدند و اخذ نظرات بمعنای اعمال تک تک آن ها نیست. در مواردی مشابه باز هم نظرخواهی می ‌کنیم زیرا که مبنای کار ما در همه موضوعات و بویژه جامعه مهندسی، مشارکت و هم فکری است.
وی در باره بحث‌ های ماهوی و قانون نیز به ارایه نکاتی پرداخت و افزود: قانون نظام‌ مهندسی و کنترل ساحتمان برای اعتلای مهندسی در ایران نوشته شد که این موضوع در ماده یک قانون نیز بصراحت آمده است. من این سوال را دارم که آیا روشی که از سال هفتاد و چهار تا نود و شش بمدت بیست و دو سالی که از قانون گذشته در کشور اجرا شده، منجر به اعتلای مهندسی شد؟ یا آن که تنها به توزیع کار میان مهندسان ختم شد؟
وزیر راه و شهرسازی گفت: آیا از آیین ‌نامه کنترل ساختمان و اجرای مفاد آن، دانش جدید، قدرت رقابت بیش تر، ورود تکنولوژی و موضوعاتی از این دست ایجاد شد؟ معتقد هستم در طی اینمدت از قانون نظام مهندسی ساختمان، بعنوان ابزاری برای توزیع کار توسط سازنده‌ها استفاده شد.
وی اظهار داشت: در همه قانون از لفظ همکاری صحبت شده است تنها جایی از قانون که سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان را ملزم به اقدام کرده است در بحث آموزش بوده است. ما نیز همواره گفته ایم که چرا سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان در باره آموزش اقدام نکردند و اتفاقا نظام مهندسی در بیست و چهار سال گذشته اقدام موثری در حوزه آموزشی نداشته است.
آخوندی تاکید کرد: همواره اعلام کردیم بجای آن که سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان از توزیع کار صحبت کنند به ارتقای دانش فنی اقدام کنند.
وی با یادآوری تجربه‌ های جهانی به موضوع آموزش بعنوان الزام سازمانهای نظام مهندسی ساختمان تاکید مجدد کرد و افزود: بزرگ‌ ترین کاری که انجمن ‌های مهندسی دنیا انجام میدهند و بر آن تاکید دارند موضوع آموزش است و بهمین علت هم باید در ایران نیز این موضوع مورد تاکید قرار بگیرد.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اصرار داشتم که نمایندگان شورای مرکزی در شورای گرداوری مقررات ملی ساختمان اظهار نظر فنی و علمی کنند ولی تا این لحظه توسط شورای مرکزی هیچ گونه اظهارنظری در باره هیچکدام از مباحث مقررات ملی مشاهده نکردیم. انتظار می‌ رفت شورای مرکزی کدهای ملی را پیشنهاد دهد و یا تحقیقی در این مورد ارایه کند، چنین اتفاقی نیفتاد. این که افراد تک تک و شفاها نظر بدهند که مورد استناد نیست.
وی افزود: اگر می ‌خواهیم نظام مهندسی و هم چنین دانش مهندسی ارتقا یابد باید کارهای بی شماری را انجام دهیم. اول آن که مهندسی باید توسط صاحب کارش که یا دولت، یا شهرداری، یا مالک است انتخاب گردد. پیش ‌تر، افراد با طیب خاطر سراغ استاد معمار می‌ رفتند چون خلق ارزش افزوده می ‌کرد.
عضو کابینه دولت دوازدهم عنوان کرد: با این سیستم بوروکراتیک در سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان چه کسی این یقین را دارد که ارزش افزوده خلق می‌ شود. مالک این گمان را دارد که محلی ایجاد شده که در این محل (سازمان ‌های نظام مهندسی ساختمان) عده‌ای جمع شده‌اند و می‌ خواهند برای خود کار ایجاد کنند و این تلقی جامعه است که نباید از آن غافل بود.
وی مطرح کرد: بارها تاکید کرده ‌ام که ما مهندسان کاری کنیم که مردم این یقین را داشته باشند که ما داریم برای آن ها ارزش افزوده خلق می ‌کنیم.
آخوندی در ادامه اظهارات خود در جلسه مشترک با اعضای شورای مرکزی سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی نتوانسته است ملت ایران را اغنا کند که دارد ارزش افزوده خلق می ‌کند. نخستین علتش نیز سیستم ارجاع است. معتقد هستم نمی ‌توان چیزی را به مردم تحمیل کرد.
وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از این که آیین ‌نامه کنترل ساختمان فعلی اجازه نمی‌ دهد که مالک خود مهندس ‌اش را انتخاب کند، افزود: باید تلاش گردد تا بحثی را بین مردم جا انداخت که با طبیعت آدمی مغایر نباشد.
آخوندی، موضوع بعدی موردتاکید خود را رقابت ذکر کرد و تاکید کرد: تنها چیزی که در عالم، توسعه ایجاد می‌ کند رقابت است. نمونه آشکار آن نیز کشور روسیه است. کسی به روسیه حمله نکرد بلکه روسیه از درون فروریخت. چرا که روسیه کار، ثروت، کالا و همه چیز را توزیع می‌ کرد. بزرگ ترین انقلاب قرن در سال ۱۹۱۷ روی کار آمد و در ۱۹۹۷ فروریخت.
وی تصریح کرد: حالا عده‌ای در سال ۲۰۱۷ عین انقلاب فروریخته شوروی را میخواهند برپا کنند، تجربه ای که شکست خورده است.
آخوندی اظهار داشت: ما در آیین‌ نامه کنترل ساختمان خیلی ساده صحبت می ‌کنیم و می ‌گوییم که هرکس می‌ تواند مهندس خود را انتخاب کند. و خدمات واقعی مهندسی را از او طلب کند، در کنارش بازرس را داریم که حقوق عمومی را کنترل می ‌کند، اجازه بدهیم مردم و مهندسان کار خود را پیش ببرند و خدمت خوبی ارایه و دریافت گردد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه یادآور شد: بارها در مطبوعات و در همین اتاق اعلام کردم که ناظر غیر از بازرس است. ناظر و بازرس با هم تفاوت دارند. کسیکه میخواهد برای شهرداری کار کند بازرس شهرداری است. نگاه ما در آیین ‌نامه کنترل ساختمان اصلاح سیستم است.

اعتلای مهندسی با اصلاح قانون نظام‌ مهندسی و کنترل ساختمان راه و شهرسازی

عضو کابینه دولت دوازدهم خاطر نشان ساخت: مهندس بمعنای ایجاد کننده نظم در امور برای حل مسائل است. اگر قرار باشد در یک پروژه بعنوان نمونه ده نفر مهندس کار کنند مالک باید با یک نفر طرف باشد. مگر می ‌شود برای یک ساختمان بیست و دو امضا یا بیش تر باشد؟ و مالک با تعداد زیادی طرف باشد.
آخوندی افزود: ما در آیین نامه میگوییم که مالک با یک نفر قرارداد ببند.
وی افزود: در وضعیت کنونی مواردی وجود دارد که برای نظارت شصت امضا نیاز است. هم چنین برای پروژه ‌های بزرگ ‌مقیاس بین سی تا صد امضا باید باشد و در استان ‌هایی که پروژه ‌های بزرگ ‌مقیاس دارند جدول امضاهای ضمیمه دارند. با این وضعیت، آیا این مهندسی است و از این کار مهندسی بیرون می ‌آید؟ معتقد هستم از این سیستم فعلی، توسعه و ارتقای مهندسی بیرون نمی ‌آید.
وی تاکید کرد: ما مهندسان نظامی می‌ خواهیم که از آن ارتقا و رقابت بیرون بیاید.
آخوندی ادامه داد: این که گفته می‌ شود سازمان ‌های نظام مهندسی ساختمان با دو ابلاغیه اخیر، تحقیر شده‌ اند این گونه نیست بلکه سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان سال‌ هاست با امضافروشی مواجه شده‌ اند. متاسفانه در این مساله نیز سازمان ‌ها راه‌ حلی پیشنهاد نداده‌اند و هیچ گاه پاسخ گو نبوده ‌اند.
عضو کابینه دولت دوازدهم یاد آور شد: بدنبال اعاده شان اجتماعی مهندسان هستم. همواره تاکید دارم که مهندس جدای از سازمان نظام مهندسی است و سازمانهای نظام مهندسی ساختمان تشکیل شده اند تا امور مهندسان را تنسیق کنند.
وی با تاکید مجدد بر این که کار مهندسی باید توسط مهندسان انجام شود، افزود: همان طور که پزشکی توسط پزشکان و نه انجمن صنفی پزشکان، وکالت توسط وکلا و نه کانون وکلا انجام میشود، مهندسی نیز باید توسط مهندسان و نه سازمانهای نظام مهندسی انجام شود.
آخوندی گفت: مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که سازمان ‌های نظام مهندسی “اصل” و مهندسان “فرع” شده ‌اند. در حالی که مهندس باید باشد تا سازمان بتواند خدمتی به او ارایه کند. هم چنین هم اکنون تمامی بحثها این است که با دو ابلاغیه اخیر، تمامی درآمد سازمان ‌ها کاهش یافته و از هیچ کس نمی ‌شنویم که درآمد مهندسان کاهش داشته است.
وی همچنین تصریح کرد: تنها جایی که سازمان ‌های نظام مهندسی ساختمان وظیفه ارجاع دارند ماده بیست وهفت قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان است و گرنه سازمان نظام مهندسی، حق ارجاع ندارد.
وزیر راه و شهرسازی عنوان داشت: کنترل مهندسی و صلاحیت مهندسی ساختمان با مهندسان و نه سازمان نظام مهندسی ساختمان است.
وی بیان داشت: مسئولیت کنترل ساختمان با مهندسان و نه سازمان ‌های نظام مهندسی ساختمان است. مگر ریاست سازمان نظام مهندسی یک استان می‌ تواند بگوید که مسئولیت کنترل چندین هزار ساختمان را میپذیرد؟، یا در حال حاضر در هیات ‌مدیره‌های استان‌ ها همه مسئولیت کنترل ساختمان را قبول دارید؟
عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: اگر سازمان‌ ها مسئولیت کنترل ساختمان را بعهده داشته باشند با وقوع زمین لرزه و مثلا همین زمین لرزه کرمانشاه، مردم حق دارند از سازمان نظام مهندسی ساختمان کرمانشاه شکایت کنند که کنترل را درست انجام نداده است؟
وی ابراز کرد: طبق ماده چهل و دو و ۹ ماده سی و سه قانون نظام‌ مهندسی و کنترل ساختمان، آیین ‌نامه کنترل ساختمان را نوشتیم. بهمین علت نیز دفتر حقوق ریاست‌ جمهوری گفت که قانونی است. عده ‌ای بست نشستند تا تفسیری خلاف از آیین‌ نامه کنترل ساختمان بگیرند اما نتوانستند.
آخوندی با یادآوری این مطلب که عده‌ای در آیین‌نامه کنترل ساختمان فراوان کارشکنی کردند، خاطر نشان ساخت: ما برای اصلاح و انجام اصلاحات به دولت بازگشتیم و اگر غیر از این بود، ما در دانشگاه به تدریس خود ادامه می‌ دادیم و حالا تا جایی که اصلاحات امکان ‌پذیر باشند خواهیم ایستاد. وی یاد آور شد: معتقد هستم اگر بخواهیم از حیثیت مهندسان دفاع کنیم نه فقط باید ماده یک تا پنج نظام نامه اخلاق حرفه ای مهندسی را اجرا کنیم که باید مهندسان را اصل قرار دهیم،
وزیر راه و شهرسازی، تعارض منافع را در تمامی دنیا عملی قبیح عنوان کرد و افزود: من اگر مسئولیت پذیرفتم و در سمت وزیر راه و شهرسازی حاضر شدم باید اصلاحات را انجام دهم و مسئولیت آنرا هم میپذیرم.
وی گفت: تا زمانی که مسئولیت دارم تلاش‌ ام اینست که طبق اصولی که به آن معتقد هستیم، گام بردارم و حتما بدنبال آن نیز می ‌روم تا شهرداری ‌ها را پاسخ گو کنم، زیرا قانونا کنترل ساختمان بعهده شهرداری ‌ها است. این که شهرداری‌ ها حیات خلوت استاندارهای هستند و از خلاف چشم پوشی می‌کنند حتما با آن مبارزه خواهم کرد. زیرا معتقد هستم این اصول، اصول درستی است و پای آن می‌ مانم.

منبع : فصل اقتصاد

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ اسفند ۹۶
919 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0