ریز نکات و آزمایشات مهم تراورس ها بررسی انواع تراورس ها

ریز نکات و آزمایشات مهم تراورس ها

قبلا در مقاله ای انواع تراورس ها توضیح داده شد و مزایا و معایب هر یک گفته شد در این مقاله موارد ریزتری درباره هر یک گفته خواهد شد که همگی از نشریه 301 برداشته شده اند و باید مورد توجه قرار گیرند زیرا یک نشریه لازم الاجرا است.

کد خبر: 190825005 تاریخ انتشار: یکشنبه ۳ شهریور ۹۸ - ۱۲:۰۶ ب.ظ

قبلا در مقاله ای انواع تراورس ها توضیح داده شد و مزایا و معایب هر یک گفته شد در این مقاله موارد ریزتری درباره هر یک گفته خواهد شد که همگی از نشریه ۳۰۱ برداشته شده اند و باید مورد توجه قرار گیرند زیرا یک نشریه لازم الاجرا است.

ریز نکات و آزمایشات مهم تراورس ها

ریز نکات و آزمایشات مهم تراورس ها

ریز نکات و آزمایشات  مهم تراورس ها

تراورس بتنی

جنس میله مرکزی اتصال ترورس های بتنی ۲ بلوکه باید طبق اسناد UIC یا معادل آن همچون AREA ، با پیش بینی و رعایت شرایط آب و هوایی و شیمیایی منطقه مورد استفاده، حداکثر بارها و نیروهای وارده بر آن در دوره ۴۰ساله کاربرد، توجیه فنی و اقتصادی و تائید کارفرما تعیین شود. میله مرکزی تروارس های بتنی ۲بلوکه در هر حال باید از جنس ضد زنگ یا با پوشش مقاوم ضد زنگ، با لبه های تابیده در هر دو طرف(برای حداکثر مهار تکه های بتنی دو طرف) باشد.

آزمون نظام مهندسی عمران ۹۸

نظام مهندسی عمران نظارت

مواد افزودنی بتن(میکروسیلیس-فوق روان کننده-روان کننده):

میکروسیلیس مصرفی باید مطابق مشخصات و محدودیت های جدول زیر که از نشریه ۳۰۱ استخراج شده است باشد و پس از آزمایشات مورد نیاز توسط دستگاه نظارت و تایید ایشان مورد استفاده قرار گیرد.

فوق روان کننده ها و روان کننده ها باید مطابق مشخصات ASTM باشد و پس از استعلام نتایج فرستاده شده و تایید نظارت نماینده کارفرما مورد استفاده قرار بگیرد. این مواد باید کارائی لازم را به بتن داده و باعث افت مقاومت و خواص بتن نشود.

در هنگام تحویل هر تراورس بتنی آزمون های حد شکنندگی آن ها به شرح زیر طبق نشریه ۳۰۱ لازم است:

الف)آزمایش مقاومت خمشی:

انجام آزمایش خمش استاتیکی بر روی یک عدد تراورس بتنی به ازای هر شیفت کاری و یا حداکثر ۷۵۰ عدد تراورس ضروری است. نمونه تحت آزمایش لنگر خمشی سه نقطه قرار گرفته و دهانه بارگذاری  میلی متر می باشد.

اعمال بار در وسط تراورس انجام می شود و تکیه گاه ها در محل استقرار ریل با دقت ۳ میلی متر قرار می گیرند. نمونه باید ۴۸ کیلونیوتن بار را بدون شکست تحمل کند.

ب)آزمایش مقاومت فشاری بر روی نمونه های مکعبی بتنی:

این ازمایش باید بر اساس BS1881 انجام گیرد و باید حداقل مقاومت ۷ روزه برابر با ۴۵۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و حداقل مقاومت ۲۸ روزه ۶۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع برای نمونه های بتنی داشته باشد.

تراورس فلزی

طبق نشریه ۳۰۱ ساخت و کاربرد هرگونه تراورس فلزی با ویژگی های هندسی و  مکانیکی ویژه یا جدید با توجیه فنی و اقتصادی آن و رعایت مدارک UIC یا معادل آن مانند AREA مجاز است.

ابعاد مقطع تراورس فلزی باید طوری انتخاب شود که مقاومت کافی در برابر نیرو های داخلی داشته باشد و پایداری طولی و عرضی خط را حفظ کند. ویژگی های شیمیایی و مکانیکی تراورس فلزی باید مطابق جداول زیر که از نشریه ۳۰۱ استخراج شده است باشد.

تراورس چوبی

چوبی که به منظور ساخت تراورس مورد استفاده قرار می گیرد باید دارای مقاومت کافی باشد که تست های مقاومت در برابر کشش ناشی از خمش باید طبق اسناد UIC باشد.

برای نگهداری و افزایش عمر تراورس چوبی، آن را با مایع مخصوصی (معمولا قطران زغال سنگ)، اشباع می کنند. عمل اشباع در یک فرآیند خاص که برای انواع چوب ها مشخص است، انجام می گیرد. انتخاب روش مناسب اشباع و زمان بندی مراحل اشباع و معیارهای نفوذ و عمق نفوذ مواد روغنی در هر تراورس باید بر اساس محموله های جداگانه چوب و میزان رطوبت نهایی آن، تعیین و با روش ها و معیار های رایج مدارک UIC یا معادل آن ها انجام و ارزیابی شوند.

اشباع تراورسها باید پس از کاهش رطوبت چوب به کمتر از ۲۵٪وپسازسوراخکاری و S كوبی (و درصورت نیاز پس از ایجادگودی صفحه زیر ریل) با ماده روغنی کرنوزوت (با ویسکوزیته۴/۱ تا ۸/۱ درجه در دمای ۸۰ درجه سانتیگراد و بدون رسوبات جامد در آن با ترکیب آن با سولفات مس یا کلرو روی) و انجام همه اصول و ضوابط زیست محیطی (مانند عدم آلودگی شیمیایی منطقه کارگاه و محدوده خطوط آهن ) انجام شود.

ریز نکات و آزمایشات مهم تراورس ها

برای ساخت تراورس چوبی از تنه درخت باید شرایط زیر برقرار باشند:

– تراورس لازم نیست حتما چهار گوش یا کاملا راست باشد.

–  لازم است سطح زیرین آن صاف باشد.

– سطوح کناری آن با زاویه تقریباقائمه قطع شده باشد.

– در تراورسهای نیم گرد سطح بالایی بایدیک قسمت سطح افقی داشته باشد.

برای بهبود کیفی و افزایش دوام تراورسهای چوبی بهتر است اقدام مناسب ضد ترک (مانند ایجاد بریدگیهای سطحی روی تراورسها، تزریق مواد ضد ترک مانند اوره، فرآورده های نفتییا الیاف مصنوعی، قیر پاشی داغ بر رویه تراورسهای چوبیترک دار) بر روی تراورسهای نو یا در حال بهره برداری و نیز عملیات گرمایی اضافی برای خشک کردن تراورسها (پیش از اتباع آنها) انجام شود.

به منظور بررسی معیار های گفته شده در مورد تراورس های چوبی طبق نشریه ۳۰۱ وجود عیب های ظاهر در حد مقادیر گفته شده در جدول نشریه ۳۰۱ که در زیر آماده است مجاز است.

کنترل اندازه های ابعادی تراورس های چوبی در دمای ۱۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد و رطوبت های کمتر از ۲۲% قبل و بعد از عملیات اشباع مجاز است. همچنین تابیدگی افقی و عمودی تراورس ها تا ۲ میلی متر در هر متر طول تراورس و رواداری موازی نبودن سطوح جانبی تراورس ها تا ۸ میلی متر مجاز است.

همچنین طبق نشریه ۳۰۱ انجام آزمایش های زیر در هنگام تحویل تراورس های چوبی طبق اسناد UIC و در چارچوب توافقات کارفرما و فروشنده لازم است. فروشنده باید قبل از بریدن چوب و ساخت یا اشباع هر گونه تراورس مراتب را به کارفرما اطلاع دهد تا وی اقدامات نظارتی لازم را به عمل آورد.

  • آزمایش مقاوت کششی، خمشی و فشاری به موازات الیاف
  • آزمایش ضربه عمودی و خمشی
  • آزمایش خارج کردن پیچ از تراورس
  • آزمایش ارزیابی کیفیت اشباع تراورس با دستگاه سونداژ و منحنی های آن
  • کنترل ابعاد و آزمایش تعیین رطوبت تراورس

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳ شهریور ۹۸
1798 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0