مهندسین خود را ملزم به اجرا و رعایت مقررات ملی ساختمان بدانند ازطرف شورای انتظامی نظام مهندسی ساختمان استان گلستان منتشر گردید:

نکات مهم در مورد برگ تعهد استحکام بنا

شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان نکته های ضروری در خصوص بحث استحکام بنا را منتشر نمود.

کد خبر: 11560 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۶ - ۱۱:۰۷ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان نکته های ضروری در خصوص بحث استحکام بنا را منتشر نمود.نکات مهم در مورد برگ تعهد استحکام بنا

نکات مهم در مورد برگ تعهد استحکام بنا

سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان

نکات مهم در مورد برگ تعهد استحکام بنا

مطابق بند ۳-۱-۱ مبحث دوم مقررات ملی ساختمان , اعضای حقیقی و حقوقی سازمان استان مکلف هستند بلافاصله بعد از بستن قرارداد مربوط به انجام و ارایه خدمات مهندسی ساختمان مراتب را با ذکر مشخصات فنی و ملکی , نوع خدمات , تعداد کار و زیربنای آن کتباً به سازمان استان اعلام کنند.
در ساختمانهای بنا شده که عمدتا نیز قدیمی میباشند و بدلایلی قبلاپایان کار گرفته نشده و اکنون برای گرفتن پایان کار نیاز به تایید استحکام بنا توسط مهندسی که صلاحیت طراحی و نظارت داشته باشد، است.
در ساختمانهایی که قرار است اضافه طبقات(اشکوب) و یا تغییراتی در بنا بعد از اتمام کار ایجاد گردد،ضروری است استحکام بنا برای شرایط جدید توسط مهندس ناظری که صلاحیت طراحی داشته باشد، تایید گردد.
ضروری است مهندسین و اعضای محترم متن برگه‌های استحکام بنا را بدقت مطالعه نموده و از حدود مسوولیتی که بموجب صدور این برگه‌ها بعهده میگیرند آگاهی کامل داشته باشند.
سازمان نظام مهندسی در حال گرداوری ضوابطی برای صدور و کنترل مستندات پشتیبان برگه تعهد استحکام بنا، میباشد اما تا زمان گرداوری و انتشار این ضوابط اعضای محترم سازمان باید توجه داشته باشند که در بعضی موارد صدور این بر گه نیازمند انجام مطالعات ارزیابی لرزه‌ای ساختمان است که باید توسط شخص ذی صلاح انجام گردد.
در مواردی که تعویض ناظر صورت میگیرید، ناظر جدید باید نسبت به کنترل مدارک و مستندات و تاییدیه‌های ناظر قبلی و طراح، علاوه بر کنترل و بازدید ساختمان اقدام کند.


تاییدیه استحکام برای ساختمانهایی که قصد بهره برداری از آنها میباشدو اضافه اشکوب و تغییرات سازه‌ای در آن انجام میپذیرد باید با حساسیت خیلی بالا وحتما همراه با کنترل طبق آخرین ضوابط و مقررات، ارزیابی لرزه‌ای و در صورت نیازارائه طرح تقویت طبق آئین‌نامه‌ها و مقررات حال حاضر با توجه بنوع کاربری صورت گیرد.
در خاتمه متذکر میشود با توجه بمسوولیت بالای صدور این برگه‌ها و دربعضی موارد عملیات شناسایی و ارزیابی مورد نیاز که دارای هر۲ جنس طراحی و نظارت میباشد،لازم است اعضای محترم پیش از قبول مسوولیت و صدور برگه نسبت به بررسی حق‌الزحمه تعیین شده مطابق فیش اقدام کرده و در صورتیکه امکان ارائه خدمات مورد نیاز را دارند اقدامات بعدی را معمول دارند.
**توضیح مهم: گفتنی است ثبت “برگه تعهد نظارت و استحکام” در دفاتر نمایندگی نظام مهندسی پیش از ارائه به شهرداری ها الزامی بوده و مهندسانی که عمداً و سهواً ازانجام این کار خودداری کنند وفق مقررات به شورای انتظامی معرفی و طبق قانون رای صادر خواهد شد که به پیوست یک نمونه از رای صادره در این خصوص ارائه میگردد.
منبع: مازندشورا

 

کانال تلگرام مهندسی برق قدرت

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ اردیبهشت ۹۶
1789 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0