شناسایی بیش از سه هزار ساختمان بسیار خطرناک پس از حادثه پلاسکو شناسایی بیش از سه هزار ساختمان بسیار خطرناک پس از حادثه پلاسکو

شناسایی بیش از سه هزار ساختمان بسیار خطرناک پس از حادثه پلاسکو

شناسایی بیش از سه هزار ساختمان بسیار خطرناک پس از حادثه پلاسکو ، که خطرناک بودند. شهرداری بلافاصله می ‌تواند کسانیکه کمیسیون ماده صد را اجرا نکردند را به هیأت تخلفات اداری معرفی کنند

کد خبر: 990426005 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۶ تیر ۹۹ - ۳:۲۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، شناسایی بیش از سه هزار ساختمان بسیار خطرناک پس از حادثه پلاسکو ، که خطرناک بودند. شهرداری بلافاصله می ‌تواند کسانیکه کمیسیون ماده صد را اجرا نکردند را به هیأت تخلفات اداری معرفی کنند

شناسایی بیش از سه هزار ساختمان بسیار خطرناک پس از حادثه پلاسکو

شناسایی بیش از سه هزار ساختمان بسیار خطرناک پس از حادثه پلاسکو

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران بیان کرد: شناسایی هزار ساختمان بسیار خطرناک پس از حادثه پلاسکو
سعیدیان با اشاره به حادثه کلینیک سینامهر شمیران بیان کرد: بیش از سه هزار ساختمان در تهران بعد از حادثه پلاسکو شناسایی گردید که خطرناک بودند.
مستشار تجدید نظر دیوان عدالت اداری با اشاره به این که شاید جای سؤال دارد که تماس با یک قاضی دیوان عدالت اداری چه ضرورتی دارد، افزود: تصمیماتی که ماده صد شهرداری در مورد تعطیلی، جلوگیری از فعالیت و اعاده وضع صادر می ‌کنند و هم‌چنین تصمیمات وزارت بهداشت در مورد پروانه کلینیک‌ ها و یا تمدید نشدن آنها می ‌گیرند، دیوان عدالت اداری نیز به نوعی با این مسائل درگیر می ‌شود.
سعید کریمی با اشاره به این که باید از پیش داوری درباره وجود یک مقصر خاص در ایجاد حادثه اجتناب کنیم، گفت: شهرداری بلافاصله می ‌تواند کسانیکه کمیسیون ماده صد را اجرا نکردند را به هیأت تخلفات اداری معرفی کنند.
وی، در پاسخ به اینکه اگر چنین اتفاقی نمی‌افتد آیا به رابطه بیشتر مربوط نیست، تا ضابطه، عنوان کرد: با توجه به اینکه درگیر بسیاری از آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ هستم، در اجرای آرا در شهرداری با مشکل مواجهیم، چون تعطیلی یک مرکز یا تخریب یک ملک یا اقداماتی از این دست تبعاتی دارد و مشکل انجام می‌شود.
وی با اشاره به پاساژ علاءالدین توضیح داد: مدت ‌ها طول کشید تا تخریب یک طبقه از پاساژ علاءالدین صورت بگیرد. این مرکز ظاهراً تخلفاتی داشته که شامل احداث بنا در حیاط و هم اقداماتی در پشت‌بام انجام داده که رأی کمیسیون ماده صد را داشته، اما اجرا نشده است.
وی با عنوان این که وزارت بهداشت هم وظایفی در این رابطه داشته، تصریح کرد: ما در معاونت‌ های درمان دانشگاه علوم پزشکی اداره نظارتی داریم که کارشان نظارت بر این بیمارستان‌ها و کلینیک‌هاست.
کریمی گفت: دریافت پروانه ساخت برای چنین ملکی-کلینیک سینامهرشمیران- آسان نیست؛ چه بسا طبق ضوابط طرح تفصیلی شهر، ساخت چنین ساختمانی در آن طرف شهر بطور کلی ممنوع باشد و ضوابط فعلی اجازه احداث چنین موضوعی را ندهد و یا باید تغییرات زیادی اتفاق بیفتد.
وی با اشاره به قانون محل مطب پزشکان در سال شصت و هفت، ادامه داد: در آن زمان فعالیت شغلی پزشکان را در ساختمان ‌های مسکونی مجاز دانسته شد و در آن زمان کاربری اداری در کشور کم بود و برای سهولت خدمت‌رسانی پزشکی اجازه وجود مطب یا حرف وابسته در ساختمان‌های مسکونی داده شد.
کریمی، در مورد حرف وابسته گفت: در خصوص حرف وابسته این اختلاف وجود دارد که آیا امکان ساخت کلینیک ‌ها در آنجا وجود دارد یا خیر. ظاهراً در مورد این بنا اجازه دادند ملکی با کاربری مسکونی کلینیکی احداث گردد که باید اصلاح شود.
*مغفول ماندن مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان مرتبط با تعمیر و نگهداری
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در مورد این که وظیفه نظارت بر امنیت ساختمان‌های عمومی بر عهده کیست، بیان کرد: متأسفانه در کشورمان یکی از مهم ‌ترین مباحث مقررات ملی ساختمان؛ یعنی مبحث بیست و دوم مربوط به تعمیر و نگهداری مغفول مانده است.
سعید سعیدیان اظهار داشت: مقررات ملی ما بحث بعد از پایان کار را هم دیده است و ساختمان یک موجود زنده است، ولی شهرداری جایگاه ویژه‌ای دارد، چون مرجع صدور پروانه است و کار کنترل ساختمان ‌ها را قبل و بعد از بهره‌برداری بعهده دارد.
وی گفت: بعد از تصویب، قانون نظام مهندسی کنترل ساختمان در سال هفتاد و چهار، شکل و نظمی گرفت؛ اگرچه ممکن است ایرادهایی داشته باشد.
سعید سعیدیان افزود: ما در سیستم مدیریتی دچار روزمرگی می ‌شویم و قانون را فراموش می‌ کنیم و قانون نظام مهندسی بعد زمین لرزه منجیل و رودبار تصویب گردید و شاید حتما بعد از یک حادثه مرگبار باید چنین قانونی ایجاد شود.
وی با اشاره به ساختمان پلاسکو توضیح داد: وقتی چنین حادثه‌ای برای ساختمان پلاسکو ایجاد شد، بیش از سه هزار ساختمان در تهران شناسایی گردید که خطرناک بودند و هزار مورد خیلی خطرناک شناخته شدند.
منبع: رادیو گفت و گو

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۶ تیر ۹۹
470 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0