شناسایی 16500 ساختمان ناایمن در تهران و همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران شناسایی 16500 ساختمان ناایمن در تهران و همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران

شناسایی ۱۶۵۰۰ ساختمان ناایمن در تهران و همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران

شناسایی 16500 ساختمان ناایمن در تهران و همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران ، برای اقدامات پیش گیرانه صورت گرفت. حق‌الزحمه مهندسین واقعی‌سازی گردد

کد خبر: 011101001 تاریخ انتشار: شنبه ۱ بهمن ۰۱ - ۲:۰۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، شناسایی ۱۶۵۰۰ ساختمان ناایمن در تهران و همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران ، برای اقدامات پیش گیرانه صورت گرفت. حق‌الزحمه مهندسین واقعی‌سازی گردد

شناسایی ۱۶۵۰۰ ساختمان ناایمن در تهران و همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران

شناسایی 16500 ساختمان ناایمن در تهران و همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران
حق‌الزحمه مهندسین واقعی‌سازی گردد/شناسایی ۱۶۵۰۰ ساختمان ناایمن در تهران و همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برای اقدامات پیش گیرانه/حق‌الزحمه مرتبط با بافت فرسوده جفا در حق جامعه مهندسین ساختمان است/سامانه‌های شفاف، راه کار اصلی حل مشکلات است
اولین جلسه گفتگوی زنده با ریاست سال دوم دوره نهم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، علی کریمی آنچه در تاریخ پنج‌شنبه بیست و دوم دی ماه ۱۴۰۱ در سالن جلسات ساختمان مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزار گردید
در این جلسه، کریمی آنچه ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) به همه مردم و به‌ ویژه بانوان مهندس، پاسخ‌گویی را مطالبه به‌ حق اعضای سازمان برشمرد و با اشاره به جلسه «ملاقات حضوری اعضا با ریاست، معاونان و مدیران سازمان» که ساعاتی پیش برگزار گردید، گفت: تلاش می‌ کنیم و امیدوار هستیم گفتگو و بیان دغدغه‌ ها و انتقادات مهندسان در راستای پاسخ‌گویی و ارتباط مستمر، ادامه‌دار باشد. کریمی در ادامه به برخی از مهم‌ ترین سؤالات ارسالی اعضا که در شبکه‌ های اجتماعی رسمی سازمان مطرح کرده بودند، پاسخ داد.
چه اقداماتی را طی یک ماه اول ریاست انجام داده‌اید و هم‌چنین چه اهداف کلانی را برای ماه‌های پیش رو دارید؟
یکی از نخستین و مهم‌ترین دغدغه‌های اعضای سازمان بحث تعرفه است که در حال حاضر بیش از حد غیرواقعی تعیین شده است. این موضوع با توجه به مسئولیت‌ های خطیر و سنگین برای این جامعه فرهیخته اصلاً قابل قبول نیست. روندی که در این زمینه در مقررات پیش‌بینی شده شامل ۲ مسیر است. اول، مسیر قدیمی است که سالیان گذشته (اوایل دهه ۸۰) در مبحث ۲ به آن پرداخته شده و شامل هزینه ساخت می‌شود. از آن تاریخ به بعد دولت از طریق کمیته پنج نفره بصورت سالیانه اقدام به تعدیل این تعرفه بصورت افزایش سنواتی می‌ کند.
وی ادامه داد: با این حال بحث مهم دیگری که در این زمینه مطرح می‌ گردد، موضوع ماده ۱۱۷ و پیشنهاد قیمت‌گذاری خدمات مهندسی است و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در راستای وظایفی که از طرف شورای مرکزی به آن محول شده، مطالعات قیمت‌گذاری خدمات مهندسی را در چهار جلد بصورت مکتوب انجام داده است. طبق این مطالعات روند قیمت‌گذاری نسبت به روند موجود بسیار تغییر کرده و به‌روزرسانی شده است که این بحث در دستور کار شورای مرکزی قرار دارد. سازمان کاملاً پی‌گیر این موضوع است. چراکه این بحث مهم‌ترین مطالبه جامعه مهندسین ساختمان است و شکیب نیز با جدیت پی‌گیر این موضوع است. امیدواریم تعدیل تعرفه‌ها به‌خوبی به ثمر بنشیند.
کریمی با اشاره مهندسینی که علی‌رغم تلاش‌ ها برای افزایش کیفیت ساخت و ساز فاقد بیمه هستند، گفت: این موضوع نیز یکی از مطالبات اصلی و به‌حق اعضا است که سازمان و شورای مرکزی پی‌گیر آن بوده است. امیدوار هستیم با جلساتی که در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی انجام شده، اصلاحاتی در موضوع بیمه مهندسان انجام شود. البته نه بصورت خویش‌فرما که در حال حاضر هم اجرا می‌ گردد.
وی با اشاره به عملکرد دفاتر سازمان افزود: امیدواریم که عملکرد دفاتر در آینده سیستمی گردد و در تلاش هستیم که در دوره فعلی هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران کلیه فرایندها مانند ارجاع به صورت سیستمی انجام گردد و ضمن ارتباط مستقیم مجری و ناظر با یک دیگر، شاهد انجام کلیه کارها بصورت برخط باشیم.
بسیاری از اعضای دارای پروانه سازمان که در حوزه تاسیسات فعالیت می‌ کنند نسبت به تعرفه حق‌الزحمه این رشته‌ ها که پایین‌ تر از حد انتظار است، ابراز نارضایتی می‌کنند. لطفاً در این زمینه توضیح بدهید.
تعرفه در رشته تاسیسات مخصوصاً برق و مکانیک بسیار غیر واقعی است. اساساً بحث افزایش تعرفه نیز معنا ندارد. ساختار این تعرفه سال‌ ها پیش بنیان‌گذاری شد که شامل چهار رشته معماری، برق، سازه و مکانیک می‌شود. همان‌طور که پیش‌ تر گفتم طبق مطالعاتی که به شورای مرکزی ارسال شده، تعرفه‌ های جدید از نسبت درصدها خارج شده و هر رشته‌ای تعرفه مخصوص به خود را دریافت می‌ کند. امیدواریم با اجرایی شدن این ساختار جدید شاهد واقعی‌سازی در تعرفه حق‌الزحمه مهندسان سازمان باشیم.

همواره از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به‌ عنوان بزرگ‌ ترین سازمان غیردولتی انتظار می‌ رود که در جهت افزایش سطح رفاه و کیفیت زندگی اعضا اقداماتی انجام گردد. چه برنامه‌هایی در این زمینه دارید؟
مهم‌ ترین اقدامی که می‌ توان در جهت بهبود معیشت مهندسان انجام داد، بحث به‌روزرسانی تعرفه است. البته موضوعاتی مانند مبحث ۲۲ و بازرسی‌ های مربوطه نیز مطرح می‌ گردد. بهتر است صرفاً به کارهای قبلی مانند طراحی و نظارت محدود نشویم. اقداماتی مانند مجری و دفاتر اجرای تاسیسات برق و مکانیک به‌کلی در حوزه معیشت اعضا تاثیرگذار هستند. در بحث اجرا هم امیدواریم با افزایش متراژ و بیشتر شدن ساختمان‌ های تحت عملکرد مجری، کمک شایانی به مهندسان کنیم.
یکی از موضوعات مهم اخیر سازمان بحث سامانه سپامک است. سامانه‌ ای که از ابتدای تیر ماه اجرایی شده و به لحاظ تغییر فرم از سنتی به الکترونیکی مشکلاتی را برای اعضا پدید آورده است. سازمان در راستای رفع این دغدغه چه اقداماتی را انجام می‌ دهد؟
تا پیش از این، سیستم صدور پروانه بصورت دستی انجام می‌ شد. با تصمیم وزارت راه و شهرسازی مقرر گردید تا این درخواست‌ها به صورت الکترونیکی باشد. در ادامه تصمیم بر این شد که سیستم تمدید و ارتقا نیز به فرم الکترونیکی انجام گردد. طبیعی است که وقتی ناگهانی این سیستم معرفی می‌ شود، مشکلاتی پدید می‌آید. در حال حاضر حدود دو هزار نفر از اعضای سازمان که به صورت فیزیکی مدارک خود را ارسال کرده بودند، آنها هم مجبور به الکترونیکی کردن پرونده‌ های خود شده‌اند. در حال حاضر بیش از ۴۷۰۰ پرونده در استان تهران در سپامک ثبت شده و نهصد پروانه نیز از بستر سپامک صادر شده است که بالاترین رتبه در این سیستم است. اعضا دارای مشکلاتی هستند و ما هم در همین راستا میز سپامک را در چند روز آینده در سازمان مستقر خواهیم کرد. اعضایی که بنا به عللی برای ثبت‌نام دچار مشکل هستند، می‌توانند از این خدمت بهره بگیرند و سازمان این کار را برای آنها انجام می‌ دهد.
بحث حساب‌ واسط از دوره قبل که شما در پست خزانه‌دار سازمان بودید، مطرح می‌ شد. اکنون با توجه به ریاست حضرت عالی این امید برای تعیین تکلیف کردن این موضوع بیشتر شده است. لطفاً در این زمینه توضیح بدهید.
حساب واسط یکی از قدیمی‌ ترین دغدغه‌های اعضای سازمان است. در استان تهران بعد از اینکه مالک حق‌الزحمه را واریز می‌ کرد، درصدهای مختلفی در بازه‌ های زمانی خاصی به حساب مهندسان واریز می‌ شد. اتفاقی که رخ می‌ داد این بود که سود حاصل از این حساب‌ ها توسط سازمان بهره‌برداری می‌ شد. با مصوبه هیئت‌مدیره مقرر شد یک حساب واسط توسط سازمان راه‌اندازی گردد و در این ساختار وقتی مهندسین ناظر می‌ خواهند حق‌الزحمه خود را دریافت کنند، برحسب زمانی که پول آنها در حساب باقی مانده، سود آن را دریافت می‌ کنند. این اقدام با زحمات پرسنل سازمان و بانک‌ های عامل انجام شده است. در حال حاضر یک ماه است که حق‌الزحمه مهندسان در ماده سی و سه، به حساب واسط واریز می‌ شود و مهندسان می‌توانند از سود آن بهره ببرند.
حادثه تلخ متروپل بار دیگر خطر ساختمان‌ های ناایمن را مطرح کرد. سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برای حل معضل ساختمان‌ های ناایمن چه اقداماتی را در دستور کار خود دارد؟
حادثه متروپل یک فاجعه در سطح ملی بود. ساختمانی که در حال ساخت بود، متاسفانه در بستر ناسالمی قرار داشت و تحت کنترل مهندسین ذی‌ صلاح نبود و آن اتفاق ناگوار رخ داد و بعد از ورود نهادهای حاکمیتی تصمیماتی اتخاذ گردید. در حال در سطح تهران بالغ بر ۱۶۵۰۰ ساختمان ناایمن شناسایی شده که قرار است با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی، شهرداری تهران و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بازدیدهایی به روش RVS از این ساختمان‌ ها انجام شود و ساختمان‌ هایی که براساس چک لیست‌ ها از نظر بروز خطرات قابل تحمل نیستند و ایمنی لازم برای سکونت ندارند، طی گزارشی به نهادهای ذی‌صلاح برای اقدام پیشگیرانه اعلام می‌ شود. در همین راستا سازمان نیز به این بحث ورود کرد و بازرسی‌ های ویژه‌ای را انجام داده است. هم‌ چنین در امیدوار هستیم با اجرایی شدن مبحث ۲۲ که شامل مراقبت و نگهداری از ساختمان‌ ها می‌ شود، مهندسان بسیاری نیز بتوانند از اشتغال آن بهره ببرند. اما لازمه آن ایجاد بستر توسط وزارت راه و شهرسازی و سایر نهادهای مربوطه برای تدوین نظام‌نامه اجرایی است. با این حال این اقدامات در استانداری و سازمان مدیریت بحران با همکاری سازمان شروع شده است.

با رأی دیوان عدالت اداری دریافت هزینه بابت شناسنامه فنی و ملکی ابطال شده است. اما با این حال سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران طبق قانون متعهد به صدور این شناسنامه است. راهکار جبران درآمدزایی را توضیح بدهید.
شناسنامه فنی ملکی ساختاری است که طبق آن مشخصات ساختمان توسط مجری ذی‌صلاح تکمیل، توسط ناظر بررسی و توسط سازمان کنترل می‌ گردد. هر وسیله‌ای مانند خودرو، یک دفترچه راهنما و بهره‌برداری دارد. معمولاً بزرگ‌ ترین سرمایه افراد ملک است. این یک مدرک مهم برای معرفی تجهیزات، ساختار، بتن و غیره در ساختمان است. اخذ وجه بابت صدور ابطال شده اما صدور آن از وظایف ذاتی سازمان است؛ اما باید بگوییم که با صدور این برگه، حضور مجری و ناظران بر کیفیت ساخت و ساز تاکید داشته باشند، پابرجاست. با این حال برای جبران درآمدها باید از روش‌ هایی مانند تغییر تعرفه و روش‌های دیگر که در هیئت‌مدیره مطرح است، استفاده کنیم.
چرا بسیاری از اعضا معتقدند بافت فرسوده جفا در حق مهندسین ناظر است؟
بافت فرسوده، در حقیقت مناطق ریزدانه در نقاطی از شهر است که ساختمان‌ ها بسیار فشرده در کنار هم بنا شده‌اند. وقتی مالکی بخواهد تجدید بنا کند، اغلب باید خانه خود را با سایر ملک‌ ها تجمیع کند. با توجه به اینکه شروع پروژه ساختمانی یکی از آنها می‌تواند سایر ساختمان‌ های فرسوده را نیز تحت تأثیر قرار دهد، بحث نظارت در ساختمان‌ های بافت فرسوده فوق‌العاده اهمیت پیدا می‌کند و کار سخت و طاقت‌فرسایی توسط مهندسین ناظر، طراح و مجری خواهد بود. پیش‌تر طی یک تفاهم‌نامه و مصوبه کمیته پنج نفره استان، مقرر گردید در بافت فرسوده مالک باید نصف مبلغ حق‌الزحمه را پرداخت کند و در ادامه نصف ظرفیت کاری مهندس نیز اشغال می‌ شود. واقعاً معتقد هستم که بافت فرسوده چهار برابر مسئولیت را به همراه دارد و به همین ترتیب چهار برابر حق‌الزحمه را نیز بهمراه دارد؛ اما الان اتفاق معکوس رخ داده است. امیدوار هستیم با رایزنی و مکاتبات با مراجع ذی‌ربط بتوانیم این موضوع را ملغی کنیم.
سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران چه برنامه‌ای برای برگزاری همایش‌ های ویژه به‌منظور ارتقای سطح دانش فنی و مهندسی اعضا دارد؟
ما در سازمان نظام مهندسی ۲ نوع آموزش داریم. اولی آموزش‌ های اجباری برای ورود به حرفه است. این آموزش‌ ها طبق شیوه‌نامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای صدور و تمدید پروانه الزامی است؛ اما نوع دیگر آموزش‌ ها، موسوم به اختیاری برای ارتقا هستند. سازمان به بحث آموزش به چشم درآمدزایی نگاه نمی‌ کند و حتی گاهی نیز به این آموزش‌ ها نیز یارانه هم تعلق می‌گیرد. برای برگزاری چنین همایش‌ هایی رویکرد سازمان مثبت است. شورای مرکزی بعد از حادثه متروپل یک مطالعه جامع را با موضوع واکاوی فاجعه و نحوه فروریزش ساختمان را از نگاه سازه، مقررات ملی و حقوقی ترتیب داد که منجر به نگارش یک کتاب با کمک شکیب رییس نظام مهندسی کشور شد. به بهانه رونمایی از این کتاب یک همایش بزرگ در استان خوزستان با امتیاز ارتقا با حضور ۵۰۰ مهندس برگزار گردید. بطور حتم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز چنین همایش‌ هایی را در رشته‌های مختلف برگزار خواهد کرد.
به بحث دوره‌های آموزشی اشاره کردید. گفته می‌ شود برخی از این دوره‌ ها برای ارتقای پروانه مدت‌ ها است که برگزار نمی‌ گردد. چه برنامه‌ای برای این مشکل پیش‌بینی کرده‌اید؟
درست است. بعنوان نمونه در رشته نقشه‌برداری، دوره آموزشی برای اعطای صلاحیت تفکیک برگزار نشده است. بطور حتم دوره‌هایی که باعث ایجاد یک صلاحیت می‌شود با تکرار فراوان برگزار خواهد شد تا مشکل این‌چنینی برای اعضا پیش نیاید.
در بحث خروج از ظرفیت، همواره انتقاداتی مطرح می‌ گردد. لطفاً از آخرین تصمیمات در این زمینه هم صحبت کنید.
درباره این موضوع باید بگوییم که وزیر وقت راه و شهرسازی طی بخشنامه‌ای تعداد کارهای مجاز برای هر مهندس را ده کار و زمان خروج از ظرفیت را پایان سفت‌کاری اعلام کرده بود؛ اما اخیراً بخشنامه فوق ملغی گردید و خروج از ظرفیت منوط به گزارش اتمام شد. با عملیاتی شدن این موضوع مشکلاتی هم پیش آمد. مخصوصاً برای مهندسان برق و مکانیک که تعدادشان نسبت به مهندسان سازه و معماری کم‌تر است. در بسیاری از شهرها ساخت و ساز نیازی به پایان نیست. بنا بر این ساخت و ساز همراه با تخلف است. اصراری به پایان عملیات ندارند و جامعه مهندسین دچار مشکل می‌ شوند. جلساتی در این زمینه برگزار شده و امیدوار هستیم تا پایان سال تصمیمات خوبی در این زمینه اتخاذ گردد.
بازدید مستمر از دفاتر نمایندگی می‌تواند در جهت افزایش نظارت راهگشا باشد. شما چه نظری در این مورد دارید؟

در دفاتر اطراف استان تهران با توجه به ارتباطاتی که با فرمانداری و شورای شهر وجود دارد، نیاز به سازمانی کردن این ارتباطات احساس می‌شود. بطور حتم بازدیدهای مستمر و دوره‌ای از دفاتر سازمان در این شهرها انجام خواهد شد.

اگر نکته‌ای به‌ عنوان جمع‌بندی دارید، بفرمایید.
خوشحال هستم از اینکه در خدمت همکاران خودم بودم. تمام تلاش خودم را می‌ کنم که باز هم از این دست جلسات ارتباط مستقیم برگزار گردد. اعتقاد راسخی دارم راهکار اصلی حل مشکلات، ایجاد سامانه‌ های شفاف است. با کمک همکاران سازمان تلاش خواهیم کرد تا زیرساخت‌ های این سامانه‌ها به‌روزرسانی شوند و بهبود یابند.
سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱ بهمن ۰۱
115 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0