استفاده از اختیارات قانونی برای عزل رئیس هیت انتخابات نظام مهندسی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در پاسخ به وزیر راه وشهرسازی بیان کرد:

فقط قانون!/استیضاح را امضا نکردم

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان بیان کرد: عضو امضا کنند گان استیضاح نیست ولی بهر حال نمایندگان سوالات و ابهاماتی دارند.

کد خبر: 961219010 تاریخ انتشار: شنبه ۱۹ اسفند ۹۶ - ۳:۳۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان بیان کرد: عضو امضا کنند گان استیضاح نیست ولی بهر حال نمایندگان سوالات و ابهاماتی دارند.

فقط قانو ن استیضاح را امضا نکردم

فقط قانو ن استیضاح را امضا نکردم

فقط قانون!/استیضاح  را امضا نکردم

رجبی در مورد موارد اختلافی نظام مهندسی با وزارت خانه هم عنوان کرد: فقط نص صریح قانون را می ‌پذیرد، نه بخش نامه های وزارت راه و شهرسازی را.
وی ادامه داد: در مورد موارد اختلافی و بخش نامه هایی که اخیرا به ما ابلاغ شده به موارد قانونی تکیه میکنیم. یکی از جلوه های فعالیت ما بعنوان تشکیلاتی که کار مهندسی می ‌کند اینست که مهندسان باید حتما به قانون پایبند باشند. در مواردیکه اختلافی میان وزارت راه و شهرسازی و شورای مرکزی نظام مهندسی کشور اتفاق افتاده است ما ارجاع داده ایم به نص صریح قانون و هم چنین نص صریح آیین نامه هیات دولت که مصوب هیات وزیران است. ضمن این که بسیاری از اتفاقاتی که در حوزه نظام مهندسی اتفاق افتاده معلول بخش نامه های ابلاغی دولت است. ما فکر میکنیم اصلاحات باید از مسیر خودش صورت بگیرد. مثلا فرض کنید که بخش نامه نمیتواند آیین نامه های دولت را نقض کند و باید دولت خودش نسبت به تغییر و اصلاح آیین نامه های دولتی اقدام کند. هر آیین نامه ای که بیایید قطعا ما به آن عمل خواهیم کرد.
رجبی در مورد علت استیضاح وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: علت استیضاح آقای آخوندی صرفا سقوط هواپیما نبوده بلکه چند عامل در مطرح شدن اسیتضاح نقش داشته است. بطورکلی نحوه مدیریت حمل و نقل هوایی، زمینی و دریایی مطرح است که یکی از اتفاقات هم سقوط هواپیما بوده است.
وی با عنوان این که باید فضای مهندسی کشور را از مونولوگ به دیالوگ تبدیل کنیم گفت: در باره بخش نامه‌ ها یا دستورالعملهایی که وزیر محترم صادر کرده‌اند من فکر میکنم که اگر پیش از آن جلسه تخصصی در حد ۶ نفر صورت میگرفت حتما نظر وزارتخانه تامین میشد و جامعه مهندسی از آن پشتیبانی میکرد. ما بعنوان مجموعه ای که در یک مسیر میرویم و اهداف مشخصی نظیر ارتقا کیفیت ساخت و ساز و منافع بهره بردار را پیگیری میکنیم علاقمند هستیم که با وزارت خانه به نقطه مشترکی برسیم و بر این باور هستیم که اصلا تعارض و درگیری پاسخ گو نخواهد بود. ولی از سوی دیگر ما مجبور و مقید هستیم به آیین نامه ‌ها، بخشنامه ها و قوانینی که مصوب شده عمل کنیم. در حال حاضر در باره نظریه آقای وزیر درباره ارجاع کار، مشخصا من نامه ای به استان ها نوشتم و عین متن بند بیست و چهار آیین نامه ماده سی و سه قانون نظام مهندسی ساختمان را مورد استتناد قرار دادم.
رجبی در پاسخ به این پرسش که اگر هیات دولت مصوب کند مرجع بالادستی شما وزارت خانه است و هر بخش نامه ای که وزارت خانه صادر کند نافذ خواهد بود، در آنصورت موضع شما چه خواهد بود؟ عنوان کرد: مرجع بالادستی ما را قانون تعیین میکند. اگر آیین نامه ای در هیات دولت تصویب گردد حتما ما به آن عمل خواهیم کرد. ما غیر از این سیستم سرخود آزاد و یله ای نداریم. آن چه ما گفته ایم این بوده که قانون را رعایت کنیم و از کانال و بستر خودش دولت نسبت به تغییر قوانین اقدام کند. در کنار این ما باید به بحث و گفتگو نیز بپردازیم؛ گفتگو میان صاحبان حرفه دستگاههای دولتی مثل راه و شهرسازی و تشکل های حرفه ای نظام مهندسی، پیمانکاران، جامعه مهندسان مشار و سازمان نظام کاردانی میتواند در تشخیص و تعیین جهتها موثر باشد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان ، بخش نامه ‌های وزیر راه و شهرسازی را تحریک افکار عمومی مهندسان دانست و افزود: بزرگ ترین اشکال این بخش نامه‌ها اینست که افکار عمومی نظام مهندسی را تحریک می‌ کند و بعد ما باید برویم بعنوان نمایندگان مهندسین پاسخ گو باشیم. همین مساله انرژی زیادی از ما میگیرد. ولی اگر اجازه بدهند ما درصدد هستیم چند کار را علیرغم همه این فراز و نشیبها تا چند ماه آینده در حوزه ساخت وساز، اجرا و نظارت انجام دهیم. نظام نامه ‌های جدیدی در دست بررسی داریم که مشکلات قبلی حل گردد و رویکرد، حفظ حقوق بهره بردار، صیانت ازحوزه حرفه مندان و مواجه با کسانیکه دراین حوزه کم‌ فروشی میکنند باشد اما باید به ما فرصت داده شود.
وی تصریح کرد: در نشستی که اخیرا با وزیر داشتیم بازهم آقای وزیر حرف ها و مواضع خود را تکرار کردند. البته این تنها فضایی بود که طرفین مواضع خود را از نزدیک گفتند. ولی در آن نشست، آقای وزیر هیچگونه اشاره ای به مواضع ما نکرند. یعنی مورادی که من ذکر کردم وزیر نفیا یا اثباتا پاسخی نگفتند. بنابراین مسکوت ماند یا احاله شد به بررسیهایی که باید صورت بگیرد. من نامه هایی نوشتم و ۳ نفر را بعنوان اعضای نمایندگان ما برای کمیته گفتگو در باره موارد فی مابین معرفی کردم.
من استیضاح را امضا نکردم


رجبی در مورد این که آخوندی قبل از این هم ۲ بار در مجلس استیضاح شده که رای نیاورده، علت استیضاح‌ های مکرر را چه میدانید؟ افزود: آن چه که میتوانم بطور قطع بگویم اینست که استیضاح آقای آخوندی از روی لج ولجبازی نیست. البته من متن را امضا نکردم اما با دوستانی که آن را امضا کردند صحبت داشتم. بهیچ عنوان بحث لج و لجبازی نیست. ما سعی میکنیم بر مبنای وظیفه و مسوولیتی که درحوزه نمایندگی داریم مساله را پیگیری کنیم. یادمان باشد تشکیلاتی به نام مجلس و تشکیلاتی به نام دولت است که نباید هیچکدام ازاین دو قوا درباره انجام وظیفه شان در معرض این اتهام قرار بگیرند که درحال لج ولج بازی هستند. پرسش اینست که آیا واقعا افکار عمومی پس از سانحه سقوط هواپیمای تهران – یاسوج برانگیخته نشد؟ تقاضای عکس العمل نشد؟ نماینده های مجلس هم عمل میکنند. در کنارش هم موارد دیگری ممکن است اتفاق افتاده باشد
عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این پرسش که برخی خلبانان نخبه بر این باور هستند که نگاه برخی نماینده های مجلس مبنی بر لوکس پنداشتن توسعه ناوگان هوایی و امتناع از موافقت با تخصیص بودجه از صندوق توسعه ملی، نقش بازدارنده ای در نوسازی ناوگان هوایی دارند، ادامه داد: مگر غیر اینست که در تصویب بودجه، دولت یک لایحه میدهد و بعد در کمیسیون تخصصی و تلفیق مورد بررسی قرار میگیرد. بعد دهها ساعت راجع به تایید یا رد بندهای آن بعد از خروج از کمیسیونهای تخصصی تصمیم گرفته میشود؟ بنظرم تضعیف یک نهاد به نفع اشخاص درست نیست. باید بپذیریم آن ها در حوزه مسوولیت خود مسایلی را مطرح کنند و وزیر درحوزه مسوولیت خود پاسخی خواهد داد و بعد مجددا موضوع بررسی می گردد.
جایگاه وزارت رفاه مرتبط با حمل و نقل نبود
رجبی در مورد این بحث که عنوان میشود قطار هفت خوان، کشتی سانچی و هواپیمای یاسوج که برای هر سه مورد حادثه رخ داد متعلق به وزارت رفاه است و مسوولیت این وزارت خانه در مورد این حوادث چیست؟ خاطر نشان ساخت: باید مقداری به عقب برگردیم و ببینیم روزی که این ها را به وزارت رفاه دادند این وزارت خانه راغب بود یا دولت بعنوان پرداخت دیون خودش شرکت هایی را به این وزارتخانه داد. یک موقع میگویند چون ما میخواهیم با شما تسویه حساب کنیم این را بردارید. ممکن است به پارچه فروش، لبنیات داده باشند. میتوان گفت عملا شرکت هایی که امکانات در اختیارشان بوده شاید به نوعی جایگاه سازمانی شان مرتبط با حمل ونقل نبوده است.

منبع : ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

سوالات آزمون نظام مهندسی معماري(اجرا)

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۹ اسفند ۹۶
1132 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0