انتصاب ریاست جدید هیات اجرایی انتخابات هشتمین دوره شورای مرکزی فرج‌الله رجبی

هنوز نابودی پلاسکو را باور نمی ‌کنم

باید زمانی بدنبال مقصر گشت که تمام زیرساخت ‌ها، قوانین، فرآیندها و مقررات کامل است. فرآیندها تعریف نشده و زیرساخت ‌ها آماده نیست، مسئولیت‌ ها با هم همپوشانی دارد و مرز مسئولیت ‌ها مشخص نبوده و مبهم است؛ در این شرایط چگونه می ‌توان مقصر را شناسایی کرد؟

کد خبر: 961030010 تاریخ انتشار: شنبه ۳۰ دی ۹۶ - ۱۲:۰۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، باید زمانی بدنبال مقصر گشت که تمام زیرساخت ‌ها، قوانین، فرآیندها و مقررات کامل است. فرآیندها تعریف نشده و زیرساخت ‌ها آماده نیست، مسئولیت‌ ها با هم همپوشانی دارد و مرز مسئولیت ‌ها مشخص نبوده و مبهم است؛ در این شرایط چگونه می ‌توان مقصر را شناسایی کرد؟هنوز نابودی پلاسکو را باور نمی ‌کنم

هنوز نابودی پلاسکو را باور نمی ‌کنم

هنوز نابودی پلاسکو را باور نمی ‌کنم

هنوز نابودی پلاسکو را باور  نمی ‌کنم

اکنون که یک سال از پلاسکو و هشت ماهی از انتشار گزارش می ‌گذرد، تصور می ‌کنم که هیچ اتفاق تاثیرگذاری نیفتاده است، حتی نمی ‌توانیم بگوییم درصد ریسک و آسیب ‌پذیری ساختمان ‌ها کم تر شده است. در گزارش کمیته ملی پیشنهاداتی بسیار خوبی مطرح گردید، پیشنهاداتی هم چون؛ اصلاح آیین‌ نامه‌ها، مقررات ملی ساختمان‌، بررسی ساختمان ‌های مشابه پلاسکو، ایجاد بستر مناسب برای مدیریت بحران، آموزش آتش ‌نشانان در درجه ‌های بالا و تجهیز کردن آتش ‌نشانی و آموزش .‌های مربوط به مدیریت آپارتمان‌ های بلندمرتبه. پیشنهاداتی کارآمد که هنوز بکار نیامده است و هیچ اتفاق خاص و چشم گیری در این مورد نیفتاد. شعار اصلی ما این بود که پلاسکو را فراموش نکنیم و از آن جایی که سازمان نظام مهندسی در این مورد یک مسئولیت عمومی دارد قصد داریم مجددا نتیجه این گزارش ‌ها را ارزیابی کنیم.
البته اصلاحاتی در مقررات ملی ساختمان انجام شد، چند نفر از عضوهای همان کمیته ملی جزو هیئت تدوین مقررات ملی ساختمان هستند و همین سبب پیش برد مسائل شد. ولی در آیین ‌نامه‌ های مربوطه و از لحاظ ساختاری اتفاق خاصی رخ نداده است. از اقداماتی که شهرداری و شورای شهر در این مدت صورت داده است اطلاعی ندارم ولی در گزارش پیشنهادات خود را برای شهرداری مطرح کرده بودیم. یکی از هم مهم ترین بخش‌ ها همین پیشنهادات بود، شاید در گزارشمان مقصر را مشخص نکردیم ولی در باره نحوه بهینه انجام مسئولیت صحبت شد. در همان گزارش مشخص شد که آیا دستگاه‌ های مختلف توانستند وظایف ذاتی و تشکیلاتی خود را انجام بدهند یا نه. می‌ توان گفت همه سازمان ‌ها به یک نحوی وظایف خود را بصورت کامل انجام ندادند و هنوز هم اعتقاد دارم که باید زمانی بدنبال مقصر گشت که تمام زیر ساخت‌ها، قوانین، فرآیندها و مقررات کامل است. فرآیندها تعریف نشده و زیر ساخت‌ها آماده نیست، مسئولیت ‌ها با هم همپوشانی دارد و مرز مسئولیت‌ ها مشخص نبوده و مبهم است؛ در این شرایط چگونه می ‌توان مقصر را شناسایی کرد؟ دلیل این که هیئت ویژه مقصر را مشخص نکرد همین بود. در نتیجه باید مورد به مورد بررسی می ‌شد که هر نهادی در مقابل وظایفی که برایش مشخص کرده بودند چه عکس العملی نشان داده است که نتیجه ‌اش هم همان گزارش بود. گزارشی که پخش شد یک گزارش مدیریتی است که فقط هفتاد الی هشتاد صفحه داشت، ولی اصل گزارش مفصل تر است  و برخی از پیوست ‌ها به تنهایی پانصد الی ششصد صفحه داشت که با جزییات مسائل فنی را بررسی کرده بود. با این‌ حال اگر به عقب بر می‌گشتیم می‌ شد تمهیداتی انجام گیرد که آتش ‌نشان‌‌هایمان کم تر آسیب ببینند و یا میزان خسارت مالی کاهش یابد.

هنوز نابودی پلاسکو را باور نمی ‌کنم

برای مثال معتقد هستم که باید یک تیم کارشناسی در حوزه حریق و ساختمان در کنار آتش نشانی مستقر می‌ شد، اگر این تیم در کنار آن‌ ها بود می‌ توانست مشاوره‌ هایی مستمر و لحظه‌ای در مورد کیفیت و وضعیت ساختمان گزارش‌ های لحظه‌ ای بدهد. نکته مهمی که از نگاه همه خارج شد، این بود که تا لحظه فروریختن پلاسکو افراد متخصص و غیرمتخصص حتی تصور نمی ‌کردند که ساختمان فرو بریزد و گمان می‌ کردند که بعید است چنین اتفاقی بیفتد. هنوز که هنوز است وقتی فکر می‌ کنم چه طور ساختمانی با آن عظمت ظرف ۳ ساعت فرو ریخت باورم نمی‌ شود. شاید کلیدی ‌ترین موضوع که اهمیت داشت این بود که می‌ شود اتفاقی بیفتد که ساختمانی با آن عظمت بهیچ تبدیل شود و فروریزی و ویرانی صد در صد رخ دهد، پلاسکو درس بزرگی است. اگر یک تیم متخصص سازه و حریق در کنار آتش‌ نشانان بود می ‌توانستند با سرعت بیش تری فرمان تخلیه بدهند ولی این که ساختمانی با این عظمت ظرف ۳ ساعت بریزد حتی متخصصین هم نابودی صد در صد را باور نمی ‌کردند. این مساله ساده نبود و می ‌تواند در تمام اقدامات آینده تاثیر گذاشته باشد.  می ‌توانیم بگوییم فقط به یاد داشته باشید که ساختمان پانزده طبقه با آن وسعت فقط ۳ ساعت دوام آورد.
فرج‌الله رجبی،
عضو هیئت ویژه گزارش ملّی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو
ریاست سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان
نماینده شیراز در مجلس دهم

منبع : ایلنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ دی ۹۶
862 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0