چه تعداد ساختمان خطرناک در تهران وجود دارد؟ این‌گونه دیگر متروپل‌ ها تکرار نمیگردند چه تعداد ساختمان خطرناک در تهران وجود دارد؟ این‌گونه دیگر متروپل‌ ها تکرار نمیگردند

چه تعداد ساختمان خطرناک در تهران وجود دارد؟ این‌گونه دیگر متروپل‌ ها تکرار نمیگردند

چه تعداد ساختمان خطرناک در تهران وجود دارد؟ این‌گونه دیگر متروپل‌ ها تکرار نمیگردند ، ما اگر اجازه داده بودیم آیین‌نامه کنترل ساختمان تصویب گردد، ماجرای متروپل اتفاق نمی‌افتاد

کد خبر: 010320006 تاریخ انتشار: جمعه ۲۰ خرداد ۰۱ - ۷:۰۶ ب.ظ

گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، چه تعداد ساختمان خطرناک در تهران وجود دارد؟ این‌گونه دیگر متروپل‌ ها تکرار نمیگردند ، ما اگر اجازه داده بودیم آیین‌نامه کنترل ساختمان تصویب گردد، ماجرای متروپل اتفاق نمی‌افتاد

چه تعداد ساختمان خطرناک در تهران وجود دارد؟ این‌گونه دیگر متروپل‌ ها تکرار نمیگردند

چه تعداد ساختمان خطرناک در تهران وجود دارد؟ این‌گونه دیگر متروپل‌ ها تکرار نمیگردند
چه تعداد ساختمان خطرناک در تهران وجود دارد؟
این‌گونه دیگر متروپل‌ ها تکرار نمیگردند
رییس پیشین سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران اظهار داشت: ما اگر اجازه داده بودیم آیین‌نامه کنترل ساختمان تصویب گردد، ماجرای متروپل اتفاق نمی‌افتاد.
مدیرکل اسبق دفتر تشکل های مهندسی وزارت مسکن و شهرسازی و رییس پیشین سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران در پاسخ به این پرسشی مبنی بر مجوز ساخت‌وساز را کدام ارگان و نهاد می ‌دهد؟ بیان کرد: در جاهای مختلف از نظر جغرافیایی، مراجعی که مجوز ساخت‌وساز می‌دهند، متفاوت است. به این ترتیب که در شهرها، شهرداری مجوز ساخت‌وساز را می‌ دهد. در روستا، دهداری ‌ها این کار را می ‌کنند. بنیاد مسکن نیز در روستاها دخالتی در فرآیند در صدور ساخت‌وساز دارند، اما مسوولیت قانونی با دهداری‌ ها است.
محسن بهرام‌غفاری گفت: در شهرهای جدید قبل از این‌که یک شهر جدید تشکیل شود، سازمان عمران شهر جدید مربوطه پروانه می‌دهد و سپس خدمات و مدیریت شهری را شهرداری انجام می‌ دهد. در شهرک‌ های صنعتی، شرکت شهرک‌های صنعتی مجوز را می‌ دهند و در شهرک‌ ها بسته به این‌که شهرک در داخل حریم یک شهر باشد یا نباشد، تفاوت می‌ کند. در جایی که در حریم نباشد، شهرک جواز ساخت‌وساز می ‌دهد و در جایی که در حریم باشد، شهرداری جواز می‌ دهد. در مناطق آزاد تجاری و اقتصادی نیز سازمان منطقه آزاد جواز ساخت‌وساز را می‌ دهد.
مدیرکل اسبق دفتر تشکل های مهندسی وزارت مسکن و شهرسازی گفت: استانداری در ساخت‌وسازهای خارج از این محدوده‌ ها مسوولیت دارد؛ حالا هر کجا که باشد. فاصله بین دو شهر یا در نقاطی از خارج از قلمروهایی که گفتم.
رییس پیشین سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران در پاسخ به این پرسش که مشخص است که چه تعداد ساختمان خطرناک در ایران وجود دارد؟ افزود: یک آماری را من دیدم که صد و بیست و نه ساختمان در تهران به عنوان ساختمان‌ های پرخطر اعلام گردید. این آمار بطور عمده از زاویه حفاظت در برابر حریق است، نه از زاویه همه ضوابط فنی و مقررات ساختمان و استانداردهای مهندسی. به علت این ‌که از این زاویه که نگاه کنید، شمارش ساختمان ‌هایی ضوابط فنی و مقررات ساختمان و استانداردهای مهندسی را رعایت نکردند، تعداد خیلی بالاست.
وی گفت: بعد از اتفاق پلاسکو، سازمان آتش‌نشانی مطالعاتی داشت و مرکز تحقیقات نیز مطالعاتی داشت که ساختمان‌ های خیلی پرخطری که برای ایمنی شهروندان و ساختمان در برابر حریف ضعف خیلی زیاد دارند، مشخص شدند. در این رابطه، آماری نیز ارائه گردید. الان کنار هر کدام از صد و بیست و نه ساختمانی که در آن فهرست منتشره در شهر تهران وجود دارد، تعداد زیادی ساختمان وجود دارد که شبیه به این صد و بیست و نه ساختمان پرخطر هستند. منتها این‌ها ساختمان ‌هایی را بررسی کردند که یا به لحاظ جمعیت‌پذیری، تعداد زیادی در معرض آسیب قرار می‌گرفتند، مثل درمانگاه و فروشگاه‌ ها و سینماها.
غفاری ادامه داد: این فهرست صد و بیست و نه ساختمان را در عالم واقع اگر بخواهیم در نظر بگیریم، به قطعیت می‌ توانم بگویم که مشابه این ساختمان‌ها صد برابر وجود دارد و ما داریم در آنها زندگی می ‌کنیم. علت هم این است که عموما این ساختمان ‌ها قدیمی هستند و در زمانی که ساخته می‌ شدند، هیچ مقررات ملی ساختمانی وجود نداشته است.
مدیرکل اسبق دفتر تشکل های مهندسی وزارت مسکن و شهرسازی ادامه داد: ماده پنجاه و پنج قانون شهرداری، وظایف شهرداری ‌ها را فهرست کرده است. در بندهای ۱۴ و ۲۰ این قانون تکالیفی برعهده شهرداری‌ ها گذاشته شده که هر کجا شهرداری‌ها ببینند ساختمانی واجد مخاطراتی برای شهروندان است، شهرداری مکلف است که فورا برای رفع خطر اقدام کند.
رییس پیشین سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران گفت: نکته این‌جاست که از امروز به بعد پروانه را باید به ساختمان ‌هایی بدهند که معیارها و اصول فنی و مهندسی در آن رعایت شده است. پروانه را هم که دادند، شهرداری ‌ها نقض نکنند. اولین کسی که پروانه را نقض می‌ کند، شهرداری است. وقتی یک پروانه‌ای برای ساخت‌وساز داده می‌شود و افراد تخلف می‌کنند و ساختمان سه طبقه، چهار طبقه می ‌شود، اما در ماده ۱۰۱ پولی از سازنده گرفته می‌شود و اجازه بهره‌برداری می‌دهند، نخست نقض‌کننده پروانه شهرداری است.
غفاری متذکر گردید: ما توقع داریم شهرداری ‌ها حفاظت ساختمان‌ ها و پایداری‌اش در برابر حریق و از نظر فنی بررسی کنند و بعد اجازه بهره‌برداری دهند.
وی گفت: دولت، مجلس و نظام حکومتی باید همه مسوولیت‌ های عوامل مختلف دخیل در ساخت‌وساز را در یک قانون جمع کنند. اگر نظام مهندسی و شهرداری‌ ها اجازه داده بودند آیین‌نامه کنترل ساختمان تصویب گردد، ماجرای متروپل اتفاق نمی‌افتاد.
منبع: خبر آنلاین

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ خرداد ۰۱
124 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0