دولت و بخش عمومی چگونه به طور ویژه و طلایی مردم را روانه قبرستان می کند؟ دولت و بخش عمومی چگونه به طور ویژه و طلایی مردم را روانه قبرستان می کند؟

دولت و بخش عمومی چگونه به طور ویژه و طلایی مردم را روانه قبرستان می کند؟

دولت و بخش عمومی چگونه به طور ویژه و طلایی مردم را روانه قبرستان می کند؟ ، بررسی‌ ها حاکی از وجود چندین ساختمان ناپایدار با سازه‌ های تغییر یافته در شهرهای مختلف کشور است

کد خبر: 010627008 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۷ شهریور ۰۱ - ۸:۳۸ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، دولت و بخش عمومی چگونه به طور ویژه و طلایی مردم را روانه قبرستان می کند؟ ، بررسی‌ ها حاکی از وجود چندین ساختمان ناپایدار با سازه‌ های تغییر یافته در شهرهای مختلف کشور است

دولت و بخش عمومی چگونه به طور ویژه و طلایی مردم را روانه قبرستان می کند؟

دولت و بخش عمومی چگونه به طور ویژه و طلایی مردم را روانه قبرستان می کند؟
در حالی که هنوز ماجرای تلخ متروپل از ذهن مردم پاک نشده بررسی‌ ها حاکی از وجود چندین ساختمان ناپایدار با سازه‌ های تغییر یافته در شهرهای مختلف کشور است.
چندی پیش بخشی از ساختمان متروپل آبادان به دلیل نقص ضوابط فنی و استانداردها و نداشتن سازه مناسب فرو ریخت و باعث مرگ چهل و سه نفر و مصدومیت سی و هفت تن گردید، هم‌چنین ۲ روز پیش اعلام گردید که باقی مانده این ساختمان هم بطور کامل فرو ریخت.
ساختمان‌ های ناپایدار و بدون سازه در چند سال اخیر به علت نبود نظارت‌ های کافی یا به صرفه نبودن مقاوم ساختن آن‌ ها برای سازندگان در مناطق تجاری شهرها بویژه شهرهای مسافر پذیر بسیار زیاد شده است.
ساختمان‌ هایی مانند پاساژ آلومینیوم در تهران و برخی از مال‌ های جدید از جمله برج‌های دوقلو در کیش و برجهایی در تهران با استانداردهای روز بین المللی ساخته شده، ولی دخالت و تغییرات غیر اصولی در سازه و برخی از مشاعات برج احتمالاً در آینده مشکلاتی را برای ساکنان آن‌ ها رقم خواهد زد بطوری که در یک مورد بعد از گذشت سه سال از نامه نگاری‌ های مابین هیات مدیره برج و سازنده؛ پایان کار موقت ساختمان صادر شده در حالی که هنوز مشکلات این واحدها به طور کامل برطرف نشده است.
نظام مهندسی، امضا فروشی مهندسان را قبول ندارد
با وجود آنکه نظام مهندسی به هیچ عنوان امضا فروشی را در پروژه‌ های ساختمانی و تجاری قبول ندارد و اعلام می‌ کند که در چند سال گذشته با این اقدامات به شدت برخورد شده، اما همچنان یکی از معضلات اصلی در حوزه ساخت وساز بویژه پروژه‌های تجاری همین امضاهای طلایی است.
رامین کرمی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بیان کرد: موضوع امضا فروشی را بصورت جدی رد و تکذیب می‌ کنم، چرا که اگر مهندسی در قالب شخص حقیقی و یا حقوقی پای برگه‌ای را امضا کرده قبول مسئولیت کرده، ولی این به معنای امضافروشی نیست و این موضوع به مسئولیت فرهنگی و حس مسئولیت پذیری آن فرد باز می گردد.
به گفته کرمی، هر مهندسی که پای برگه‌ای را امضا می‌ کند در هر محکمه‌ای در قالب کیفری و یا حقوقی ملزم به پاسخ گویی است. در نبود و یا کوتاهی مسئولیت توسط مهندسان براساس ماده ۹۱ تخلفات انضباطی شورای انتظامی بصورت قاطع برخورد می گردد.
پیش از این مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور نظام مهندسی اعلام کرده بود که امضا فروشی در ساخت و ساز تبدیل به یک مُد شده و نظارتی در این زمینه وجود ندارد.
با صدور مجوز پایان کار موقت با وجود عدم رفع نقص و تغییرات جدی در برج‌ های دوقلوی کیش، این نظریه قوت می‌ گیرد که امضاهای طلایی پشت پرده این ماجراست و سازنده یا هیات مدیره این برج‌ ها از رانت و لابی برای دریافت پایان کار و فروش واحدهای برج استفاده کرده اند.
آیا این امضاهای طلایی ارزش جان ده‌ ها انسان را دارد؟ این موضوع جدی نیاز به حضور دستگاه قضایی دارد تا مردم بار دیگر شاهد حوادث تلخ و ناگوار نباشند و جلوی فساد در حوزه شهرسازی و مدیران متخلف گرفته شود.
منبع: صدای بورس

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ شهریور ۰۱
197 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0